Toto špičkové vozidlo, známe ako Autonomous Rail Rapid Transit (ART), predstavila Čína v roku 2017. Napriek tomu, že sa nazýva „vlak“, ART funguje skôr ako autobus a jazdí na gumených pneumatikách, a nie na oceľových kolesách.
To, čo ho odlišuje, je jeho schopnosť sledovať virtuálnu trať zmapovanú pomocou kombinácie kamier, senzorov a pokročilých navádzacích systémov zabudovaných do cesty.
ART, ktorý navrhol štátny podnik CRRC Zhuzhou Locomotive, je v podstate hybrid medzi autobusom a električkou, a dokáže prepraviť až 300 cestujúcich.
Pohybuje sa po určených trasách, ktoré je možné meniť bez potreby fyzických tratí, čím ponúka úroveň flexibility, ktorá je v tradičných železničných systémoch nevídaná.
Ako to funguje?
Systém ART využíva technológiu LIDAR, podobnú tej, ktorá sa nachádza v autách s vlastným riadením, na detekciu a sledovanie vopred nastavenej trasy.
Senzory čítajú prostredie v reálnom čase, čo umožňuje vozidlu vykonať potrebné úpravy, čím zaisťuje hladkú a bezpečnú jazdu. ART dokáže jazdiť rýchlosťou až 70 km/h a má dojazd približne 40 kilometrov na jedno nabitie, vďaka čomu je ideálny pre mestské a prímestské trasy.
Na rozdiel od tradičných vlakov, ktoré vyžadujú drahé a trvalé trate, je možné ART nasadiť s minimálnymi zmenami infraštruktúry.
Cesty musia byť natreté iba čiarami, ktoré môže vozidlo sledovať, čím sa drasticky znížia náklady spojené so systémami železničnej dopravy.
Chystá sa revolúcia?
Zavedenie bezkoľajových vlakov, ako je ART, by mohlo spôsobiť revolúciu vo verejnej doprave, najmä v mestách, kde je výstavba novej železničnej infraštruktúry nákladná alebo nepraktická.
Tento systém ponúka kapacitu a efektivitu električky alebo ľahkej koľaje, ale s prispôsobivosťou autobusu.
Pre rýchlo rastúce mestské oblasti predstavuje škálovateľné riešenie, ktoré sa môže rozširovať a meniť podľa potrieb mesta.
Elektrický systém ART z neho navyše robí ekologickejšiu alternatívu k tradičným naftovým autobusom alebo vlakom, čo prispieva k zníženiu emisií v mestách a pomáha mestám splniť ich ciele v oblasti udržateľnosti.
Globálny efekt
Zatiaľ čo ART sa v súčasnosti testuje a zavádza v rôznych mestách po celej Číne, jeho potenciálny globálny vplyv je významný.
Krajiny a mestá, ktoré zápasia s preplnenými cestami, vysokými nákladmi na infraštruktúru a potrebou udržateľnejších možností dopravy, pozorne sledujú.
Úspech ART by mohol inšpirovať k podobným inováciám po celom svete a ponúknuť tak pohľad do budúcnosti mestskej mobility.
Čítajte viac Had v rýchliku spôsobil bezprecedentné meškanie. Nasleduje vyšetrovanie Čítajte viac Ozvala sa ďalšia krajina, ktorá chce zakázať krátke lety a ľudí presadiť do vlakov