Problém s lietadlom zaregistroval aj pilot lietadla na trase z Cypru do Bratislavy, na palube ktorého sa viezla väčšina Slovákov z dovolenky. Ako informuje Plus 7 dní, kapitán musel pre prasklinu na čelnom skle v riadiacej kabíne núdzovo pristáť v Aténach.
Čo sa vám môže stať, ak praskne sklo v lietadle počas letu? Ako často sa takáto nehoda stáva? Ako sa zvyčajne opravuje? Pozrite si video:
Lietadlo so Slovákmi však v Aténach stálo dlhšie, ako všetci čakali. Problém sa tam neodstránil promptne a spoľahlivo ako pasažieri dúfali.
Podľa informácií portálu Plus 7 dní pasažierov v odstavenom lietadle nechali hodiny čakať bez občerstvenia, bez prístupu čerstvého vzduchu a so zapáchajúcim WC.
Netreba ani hádať, ako dlhé čakanie znášali starší cestujúci či malé deti zavreté v lietadle.
Nedôveryhodná oprava
Jeden z pasažierov pre Plus 7 dní ďalej opísal, že technici na aténskom letisku prasklinu na skle nakoniec prelepili fóliou a stroj podľa nich mohol takto pokračovať v lete na Slovensko.
Niektorým cestujúcim sa však takáto oprava nepozdávala, a tak z obavy o svoju bezpečnosť radšej priamo v Aténach vystúpili, zaplatili si hotel a následne iný let do Bratislavy.
Či sa za meškanie letu a následné dodatočné náklady na ubytovanie a náhradnú dopravu dočkajú kompenzácie, je otázne.
Aké ďalšie technické problémy postihli európske lietadlá v poslednom čase a ako sa riešili?
Technické problémy, ktoré nútia lietadlá núdzovo pristáť: Najčastejšie príčiny a riziká
Letectvo patrí medzi najbezpečnejšie formy dopravy na svete, no ani najmodernejšie stroje nie sú imúnne voči technickým poruchám, ktoré môžu prinútiť posádku k núdzovému pristátiu.
V priebehu posledných piatich rokov v Európe došlo k niekoľkým technickým problémom, ktoré viedli k núdzovým pristátiam.
Aj keď tieto situácie môžu vyzerať znepokojujúco, letecké spoločnosti a technici sú vyškolení, aby ich zvládli bezpečne a efektívne.
Najčastejšie technické problémy nútiace lietadlá pristáť:
Porucha motorov
Porucha motora patrí medzi najčastejšie a zároveň najnebezpečnejšie technické problémy. Kým lietadlá sú navrhnuté tak, aby dokázali pokračovať v lete aj s jedným funkčným motorom, ak nastane viacnásobná porucha, môže to viesť k núdzovému pristátiu. Medzi najčastejšie príčiny porúch motorov patrí:
- Zlyhanie lopatiek turbíny
- Prehriatie motora
- Kolízia s vtákmi, ktorá môže poškodiť motor
V Európe bolo v poslednom čase zaznamenaných viacero prípadov zlyhania motora, ktoré si vyžiadali núdzové pristátie. Napríklad v roku 2022 lietadlo spoločnosti Ryanair na linke z Dublinu do Berlína núdzovo pristálo po tom, čo došlo k technickej poruche na jednom z motorov.
Poruchy motorov sú často nebezpečné, pretože môžu ovplyvniť schopnosť lietadla manévrovať a narušiť stabilitu letu.
Problémy s hydraulikou
Hydraulické systémy sú kľúčové pre ovládanie základných funkcií lietadla, vrátane kormidla, krídeliek a pristávacieho podvozku.
Ak dôjde k úniku hydraulickej kvapaliny alebo zlyhaniu čerpadiel, lietadlo môže stratiť schopnosť bezpečne manévrovať. V prípade poruchy hydraulického systému je núdzové pristátie takmer nevyhnutné, aby sa predišlo väčším rizikám.
V priebehu posledných rokov zaznamenali európske letecké spoločnosti viacero incidentov, ktoré sa týkali porúch hydrauliky. Napríklad v roku 2020 lietadlo spoločnosti Air France smerujúce z Paríža do Barcelony muselo núdzovo pristáť v Marseille kvôli úniku hydraulickej kvapaliny.
Elektronické poruchy a zlyhania navigácie
Moderné lietadlá sa vo veľkej miere spoliehajú na elektroniku a zložité počítačové systémy na riadenie letu.
Zlyhanie týchto systémov môže viesť k strate komunikácie, zlyhaniu navigácie alebo k nefunkčnosti autopilota.
Aj keď posádky sú trénované na manuálne ovládanie lietadiel, v prípade vážnych elektronických porúch sa piloti často rozhodnú pre núdzové pristátie.
Jeden z najvýznamnejších prípadov elektronických porúch v Európe sa stal v roku 2021, keď lietadlo spoločnosti EasyJet letelo z Ríma do Amsterdamu. Po výpadku elektrického systému sa lietadlo muselo vrátiť a núdzovo pristáť v Taliansku.
Problémy s podvozkom
Poruchy pristávacieho podvozku sú vážnym technickým problémom, najmä pri príprave na pristátie. Zlyhanie podvozku môže znamenať, že lietadlo musí pristáť „na brucho“, čo predstavuje vysoké riziko pre posádku a cestujúcich.
Aj keď sú takéto prípady zriedkavé, v Európe sa vyskytlo niekoľko núdzových pristátí z dôvodu zlyhania podvozku.
V roku 2019 lietadlo spoločnosti British Airways letelo z Mníchova do Londýna, no muselo sa vrátiť do Mníchova kvôli problémom s podvozkom.
Pilot sa rozhodol pre núdzové pristátie po tom, čo zistil, že podvozok nefungoval správne pri pokuse o prípravu na pristátie.
Ako rýchlo sa dajú chyby opraviť?
Rýchlosť opráv závisí od typu poruchy a jej závažnosti. Zatiaľ čo drobné problémy, ako sú praskliny na oknách alebo menšie elektronické poruchy, môžu byť opravené za niekoľko hodín, vážnejšie technické chyby, ako napríklad porucha motorov alebo hydrauliky, môžu vyžadovať niekoľko dní.
Každé lietadlo musí prejsť prísnym procesom kontrol pred tým, než sa vráti späť do prevádzky.
Čítajte viac 8 spôsobov ako všetkých v lietadle naštvať: Pozrite sa, ako sa žena vysporiadala s bosými nohami nad sebou Čítajte viac 8 častých otázkok rodičov malých detí pred letom: Môžeme ísť s kočíkom a jedlom? Bude sedieť na vlastnom sedadle? Čítajte viac Trump, Abramovič aj Kardashianová: Kto má 7 najdrahších súkromných lietadiel?