ZSSK plánuje nakúpiť nové vlaky. Aké konkrétne technológie a vybavenie budú súčasťou modernizovaných vlakov?
Naše nové vlaky budú vo všeobecnosti vybavené modernými technológiami, ktoré výrazne zvýšia komfort a bezpečnosť cestujúcich. Samozrejmosťou bude Wi-Fi pripojenie, zásuvky na nabíjanie mobilov a notebookov, klimatizácia či moderný informačný systém. Takisto aj priestor na bicykle, detský oddiel a automaty na občerstvenie. Spomeniem aj systém automatického počítania cestujúcich a centrálneho ovládania dverí s blokovacím mechanizmom. V interiéroch budú štýlové LED svetlá, toalety budú vybavené uzavretým odpadovým systémom a sušičom rúk. Nezabúdame ani na ľudí so zníženou pohyblivosťou či zdravotným postihnutím, ktorým budú nové vlaky plne prístupné. Finálne vybavenie však vždy závisí od konkrétneho typu vozidla a jeho prevádzkového nasadenia.
Podľa akého kľúča ste rozhodli, ktoré vlaky budú prioritne modernizované?
Naším cieľom je postupne nahradiť najstaršie vozidlá, aby sme znížili priemerný vek flotily a zároveň zvýšili spoľahlivosť, bezpečnosť a pohodlie pre cestujúcich. Modernizácia sa týka regionálnej aj diaľkovej dopravy a riadi sa interným plánom, ktorý závisí od dostupných financií a stavu projektových príprav. Proces obstarávania nových vozidiel je však časovo náročný – zahŕňa prípravu súťažnej dokumentácie, verejné obstarávanie, výrobu a schvaľovanie. Systémový prístup nám umožňuje obnovovať vozidlový park, pričom významne využívame aj zdroje z Európskej únie, vďaka ktorým sme už dosiahli výrazný pokrok.
Od polovice decembra 2024 prichádza ZSSK s významnými zmenami v grafikone. Na čo sa môžu cestujúci tešiť?
Prvýkrát v histórii zavedieme medzi Bratislavou a Košicami pravidelný hodinový takt, čo znamená, že vlaky budú odchádzať každú hodinu. Súčasťou zmien sú aj štyri zrýchlené vlaky, ktoré prepoja Bratislavu a Košice za päť hodín, čím sa ešte viac zlepší spojenie medzi týmito dvomi mestami. Hlavným cieľom je zlepšenie dostupnosti a komfortu cestovania s výrazným zahustením dopravy na hlavných trasách a novými možnosťami spojov na regionálnych linkách pre milióny Slovákov.
Aké ďalšie trasy okrem hlavnej osi Bratislava – Košice budú posilnené novým grafikonom?
Okrem posilnenia spojov na hlavnej trati medzi Bratislavou a Košicami pridáme viac ako 70 nových vlakov denne na ďalších kľúčových trasách po celom Slovensku, čo bude viac ako 1 800 vlakov denne. Ide najmä o trasy Galanta – Trnava, Senica – Kúty, Zvolen – Banská Bystrica či Košice – Prešov – Lipany a Košice – Poprad. Nové medzinárodné spojenie na trase Púchov – Horní Lideč tiež prispeje k posilneniu prepojenia regiónov. Vznikne nové denné priame spojenie Nitry s Bratislavou vlakmi REX, ktoré budú premávať každé dve hodiny v oboch smeroch počas celého dňa.
Ako sa zmenia ceny cestovných lístkov v nových, rýchlejších vlakoch medzi Bratislavou a Košicami?
Naším cieľom je udržať cestovné čo najprístupnejšie pre verejnosť. V konečnom dôsledku je však rozhodnutie o úprave cien cestovného v kompetencii nášho objednávateľa, Ministerstva dopravy Slovenskej republiky, a toto rozhodnutie budeme rešpektovať.
Aké výhody prinesie pre cestujúcich zavedenie viacsystémových rušňov typu Vectron?
Zavedenie ďalších rušňov Vectron prinesie pre cestujúcich výrazné zlepšenie v spoľahlivosti a pohodlí cestovania. Aktuálne máme v prevádzke 10 rušňov tohto typu. Tieto moderné rušne, ktoré môžu dosiahnuť rýchlosť až 200 km/h, minimalizujú riziko meškaní či technických výpadkov. Okrem výhod pre cestujúcich zlepšia aj pracovné podmienky pre rušňovodičov. Vectrony sú vybavené najmodernejšími bezpečnostnými systémami, vrátane ETCS Level 2, čo umožňuje bezproblémovú prevádzku na domácich aj medzinárodných trasách. Ich interoperabilita znamená, že môžu byť okamžite nasadené v krajinách ako Slovensko, Česká republika, Rakúsko, Nemecko či Poľsko, bez potreby ďalších schvaľovacích procesov. Navyše, Vectrony sú ekologickejšou alternatívou – spotrebujú menej energie a pomáhajú znižovať emisie, čo je plne v súlade s našou stratégiou zameranou na zelené riešenia. Tieto rušne tak predstavujú dôležitý krok smerom k udržateľnej a efektívnej železničnej doprave.
Inštalácia systému ETCS je významným krokom k zvýšeniu bezpečnosti. Prinesie ešte nejaké ďalšie benefity?
Výhody Európskeho systému riadenia vlakov, takzvaného systému ETCS (European Train Control System), pre cestujúcich a železničnú dopravu sú v prvom rade v zvýšenej bezpečnosti. ETCS minimalizuje riziko nehôd tým, že automaticky kontroluje maximálnu rýchlosť vlaku na základe podkladov statického profilu trati a na základe požiadaviek z prevádzky. To výrazne znižuje možnosť ľudských chýb. Podstatná je tiež interoperabilita. ETCS je štandardom pre cezhraničnú dopravu v Európe, čo umožňuje lepšiu integráciu s medzinárodnými železničnými sieťami.
Ako plánujete pokryť náklady spojené s modernizáciou?
Vzhľadom na nárast nákladov sa pripravujeme zodpovedne hospodáriť prostredníctvom rôznych opatrení. Zameriavame sa na efektívne rozdelenie personálu, optimalizáciu výdavkov na tovary a služby a analyzujeme, ktoré výdavky je možné prispôsobiť aktuálnej situácii. Tieto opatrenia nám umožnia minimalizovať dopad rastu nákladov na našich cestujúcich a zabezpečiť, že osobná železničná doprava na Slovensku bude naďalej kvalitná a dostupná.
Čo konkrétne robíte pre zníženie environmentálnych dopadov pri prevádzke nových vlakov?
Železničná doprava je jedným z najekologickejších spôsobov prepravy a v ZSSK sa zameriavame na ďalšie znižovanie environmentálnych dopadov našej činnosti. Naša stratégia zahŕňa modernizáciu vozového parku s cieľom znížiť emisie a zvýšiť energetickú efektívnosť. V rámci toho zavádzame ekologické technológie a zameriavame sa na elektromobilitu, ktorá je kľúčovým prvkom našej budúcnosti.
Skúmame aj možnosti zavedenia vozidiel na batériový pohon, ktoré by mohli fungovať na neelektrifikovaných úsekoch a dobíjať sa na elektrifikovaných tratiach. Vzhľadom na finančnú náročnosť elektromobility v automobilovej doprave veríme, že železnica sa stane preferovaným spôsobom verejnej dopravy, najmä v súvislosti s cieľmi udržateľného rozvoja.
V súvislosti s modernizáciou vozidlového parku a zavedením nových technológií vzniknú asi aj nové pracovné pozície. Aké zručnosti a kvalifikácie budú od uchádzačov požadované?
S príchodom nových technológií sa menia aj nároky na kvalifikáciu železničiarov. Kľúčovými zručnosťami budú digitálna gramotnosť, technická spôsobilosť a schopnosť rýchlo sa prispôsobiť moderným systémom. Práca s modernými riadiacimi systémami a vysoká úroveň technických zručností sa stanú nevyhnutnosťou. Mladí ľudia už dnes pracujú s najnovšími technológiami, ako sú rušne typu Vectron a ucelené jednotky Panter a KISS, ktoré patria medzi najnovšie prírastky ZSSK.
Navyše, plánujeme ďalšie modernizácie vrátane nákupu vozidiel s batériovým pohonom a rozšírenia údržbových kapacít v nových centrách Technicko-hygienickej údržby. Tieto zmeny poskytnú našim zamestnancom príležitosti pracovať s ešte pokročilejšími technológiami, čím sa nároky na ich technické a digitálne zručnosti ešte zvýšia.
Aké benefity a kariérne možnosti ponúka železničná spoločnosť novým zamestnancom?
Zaviedli sme náborové príspevky až do výšky 4 000 eur pre vybrané profesie a príspevky na ubytovanie až do 400 eur mesačne pre zamestnancov prichádzajúcich z iných regiónov. Okrem toho už aktívne posilňujeme programy na zlepšenie pracovných podmienok a podporu vzdelávania, aby sme zabezpečili kvalitný kariérny rast a motiváciu našich zamestnancov. Naši rušňovodiči dostávajú mzdu už počas prípravy. Môžem povedať, že plánujeme jej zvýšenie prioritne pre kľúčových pracovníkov v prevádzke, aby sme ich ešte viac motivovali.
Zároveň kontinuálne zvyšujeme platy svojich zamestnancov. Zvýšenie miezd a nový tarifný systém naposledy priniesla nová kolektívna zmluva, ktorá platí do roku 2028. Očakávaný priemerný plat v ZSSK za rok 2024 je až 1 960 eur. Reforma tarifného systému v rámci novej kolektívnej zmluvy priniesla aj spravodlivejšie odmeňovanie zamestnancov.
Majú u vás šancu sa zamestnať aj ľudia bez predchádzajúcich skúseností v železničnom odbore?
Určite áno. Naše kurzy v Akadémii ZSSK sú prístupné aj pre nich, pričom najdôležitejším predpokladom je ochota ďalej sa vzdelávať. Práca rušňovodiča je vhodná napríklad pre bývalých strojárov, mechanikov, elektrikárov alebo vodičov nákladných áut. Kľúčová je chuť učiť sa a osvojiť si nové postupy a technológie.
Ako vidíte cestovanie našimi vlakmi o 10–20 rokov?
Predpovedať vývoj na tak dlhé obdobie nie je jednoduché, ale trendy sú jasné. Rovnako ako v automobilovom priemysle, aj v železničnej doprave sa čoraz viac presadzujú hybridné pohony a technológie šetrné k životnému prostrediu. Okrem toho sa intenzívne investuje do vysokorýchlostných tratí a zvyšovania bezpečnosti – a verím, že Slovensko tento trend bude nasledovať. Mojou víziou je, že o 10 – 20 rokov budeme mať modernú vysokorýchlostnú infraštruktúru a vlaky, ktoré ponúknu ešte vyšší komfort, bezpečnosť a rýchlosť pre našich cestujúcich.