Spoločnosť tvrdí, že ide o prvý civilný prípad svojho druhu v Írsku a súčasť jej politiky nulovej tolerancie voči rušeniu počas letov, píše Euronews.
Incident, ktorý vyústil do súdneho sporu
Let z Dublinu na Lanzarote bol 9. apríla 2023 nútený pristáť v portugalskom meste Porto kvôli nevhodnému správaniu jedného pasažiera.
Lietadlo muselo ostať v Porte cez noc, čo spôsobilo komplikácie 160 cestujúcim, ktorým spoločnosť zabezpečila hotelové ubytovanie.
„Správanie tohto pasažiera bolo neospravedlniteľné a spôsobilo, že let musel byť odklonený. To narušilo plány ostatných cestujúcich, ktorí prišli o deň dovolenky,“ uviedol Ryanair vo svojom vyhlásení.
Letecká spoločnosť neuviedla presné detaily o tom, čo pasažier urobil, no zdôraznila, že takéto prípady nebudú tolerované a budú čeliť právnym dôsledkom.
Politika nulovej tolerancie
Ryanair vo svojom vyhlásení zdôraznil, že bude pokračovať v právnych krokoch voči narušiteľom letov. Podľa spoločnosti zahŕňa nevhodné správanie nielen fyzické, ale aj verbálne útoky.
„Tento súdny prípad je len jedným z mnohých dôsledkov, ktorým čelia pasažieri narúšajúci lety. Dúfame, že tento krok odradí ďalšie nevhodné správanie a umožní cestujúcim a posádke cestovať v pohodlnom a rešpektujúcom prostredí,“ dodal hovorca spoločnosti.
Podobné prípady vo svete leteckej dopravy
Hoci je tento prípad v Írsku prvý svojho druhu, podobné incidenty v minulosti už vyústili do súdnych sporov:
- United Airlines zažalovali pasažiera v USA, ktorý spôsobil meškanie letu tým, že odmietol dodržiavať bezpečnostné pokyny posádky.
- EasyJet čelil žalobe od pasažiera za nesprávne zaobchádzanie počas incidentu, keď mu bolo zamietnuté nastúpiť na let z dôvodu údajného nevhodného správania, ktoré však nebolo preukázané.
- Air India v roku 2022 zakázala cestovať pasažierovi, ktorý počas letu slovne napadol posádku a odmietol si sadnúť na pridelené miesto.
Precedens pre ďalšie letecké spoločnosti
Podľa odborníkov by úspešný súdny spor Ryanairu mohol inšpirovať aj ďalšie aerolínie k právnym krokom proti rušiteľom letov.
Lety by mali byť bezpečným a príjemným zážitkom pre všetkých. Dodržiavanie pokynov posádky a rešpektovanie ostatných cestujúcich je základom, ktorý pomáha predchádzať nepríjemným situáciám a zabezpečuje plynulý priebeh letu.
Tento prípad je jasným dôkazom toho, že nevhodné správanie má svoje dôsledky – nielen pre jednotlivca, ale aj pre ostatných cestujúcich a samotnú leteckú spoločnosť.


