Minulý rok sa javil ako mimoriadne turbulentný a v správach sa objavilo mnoho prípadov, ktoré sa skončili zraneniami spôsobených práve týmto problémom, píše Express.
Pri turbulenciách ide – aj keď zriedkavo – i o život. Pri divokom metaní lietadla umrel vlani človek – naposledy sa to stalo v lietadle singapurských aerolínií v roku 1997.

Podľa amerického Federálneho úradu pre letectvo (FAA) bolo od roku 2009 do roku 2023 v dôsledku turbulencií vážne zranených 37 cestujúcich a 146 členov posádky, čo je aj naďalej najväčšou príčinou zranení pri komerčnom lete, uvádza Euronews.
Turbulencie sa neobmedzujú len na to, kde sa odohrávajú, ale existujú určité veci, ktoré môžu spôsobiť ich častejší výskyt, a preto by možno stálo za to vedieť, ktoré trasy v Európe sú najturbulentnejšie.
Web Turbli sledujúci turbulencie zverejnil 10 najturbulentnejších trás v Európe.
Ich výskum odhalil, že z 10 najhorších trás sa osem začína alebo končí vo Švajčiarsku a ďalšie trasy vedú ponad alebo okolo Álp.
Turbli používa na meranie pravdepodobnosti turbulencie rýchlosť rozptylu vírov (EDD Dissipation rate – EDR).
Ide o meranie atmosférickej turbulencie, ktoré je nezávislé od charakteristík lietadla a štandardnej metriky pre leteckú turbulenciu, ktorú používa Medzinárodná organizácia civilného letectva (ICAO) a Svetová meteorologická organizácia (WMO).
EDR pod 20 sa podľa webovej stránky na sledovanie turbulencií považuje za „ľahké“, miery medzi 20 a 40 sú mierne, 40 až 60 sú silné a 80 až 100 sa považujú za extrémne.
Žiadne trasy na svete nie sú hodnotené ako silné alebo extrémne.
Južná Amerika v okolí pohoria Ánd však mala najturbulentnejšie cesty na svete. Mendoza do Santiaga sa umiestnil na prvom mieste s EDR 24,68.
Lietanie nad horami alebo v ich blízkosti môže viesť k turbulenciám v dôsledku interakcie vetra s terénom. Keď zasiahne hornatú oblasť, vietor môže byť vytlačený nahor cez vrcholy, čo spôsobí poryvy.
Pohybujúce sa prúdy potom môžu naraziť na stabilnú vzduchovú bariéru vo výške, nútiť vetry vrátiť sa späť k zemi a vytvárať klesajúci prúd.
Extrémne zmeny vo vzduchu môžu viesť k narušeniu dráhy letu lietadla, kde môže lietadlo stúpať, klesať alebo poskakovať hore a dole.
Extrémne turbulencie sú v Európe nezvyčajné, je nepravdepodobné, že spôsobia takú katastrofu, akú možno vidieť v iných častiach sveta.
Najturbulentnejšie európske trasy roku 2024
- Nice – Ženeva: EDR 16.07
- Nice – Zürich: 15.49
- Miláno – Zürich: 15.41
- Miláno – Lyon: 15.37
- Nice – Bazilej: 15.33
- Ženeva – Zürich: 15.05
- Nice – Lyon: 14,99
- Ženeva – Benátky: 14.78
- Lyon – Zürch: 14,74
- Benátky – Zürich: 14.67


