Fio bankaFio banka

Železnice v Európe a v USA: Rozdiel ani nemôže byť výraznejší

Železničné siete v Európe a Spojených štátoch amerických sa výrazne líšia v dĺžke, kvalite a využití.

09.02.2025 08:00
debata

Tieto rozdiely sú výsledkom historického vývoja, investičných priorít a dopravných potrieb jednotlivých regiónov.

Prvý vlak dorazil. Slovensko s Ukrajinou prepojila železnica
Video
Zdroj: TV Pravda

Dĺžka železničných tratí

Európa disponuje hustou a rozsiahlou železničnou sieťou, ktorá prechádza takmer všetkými krajinami kontinentu.

Napríklad Nemecko má približne 33 000 kilometrov tratí, Francúzsko okolo 29 000 kilometrov a Taliansko približne 24 000 kilometrov.

Tieto siete sú navzájom prepojené, čo umožňuje efektívnu medzinárodnú dopravu.

V Spojených štátoch dosahovala dĺžka železničných tratí svoj vrchol v roku 1930, odvtedy sa však znížila o tretinu.

V súčasnosti sa železnice v USA zameriavajú predovšetkým na nákladnú dopravu, pričom osobná doprava je obmedzená najmä na prímestské oblasti a niekoľko diaľkových trás prevádzkovaných spoločnosťou Amtrak.

Ktoré krajiny majú najviac áut? Jednotka prekvapí, dvojka vôbec a trojka je náš sused!
Video
Zdroj: Pixabay

Kvalita a rýchlosť železničných tratí

Európa je známa svojimi vysokorýchlostnými železnicami.

Krajiny ako Francúzsko, Španielsko, Nemecko a Taliansko investovali značné prostriedky do výstavby tratí, ktoré umožňujú rýchlosti presahujúce 300 km/h.

Tieto vysokorýchlostné siete spájajú hlavné mestá a významné hospodárske centrá, čím poskytujú rýchlu a pohodlnú alternatívu k leteckej doprave.

V USA je vysokorýchlostná železničná doprava menej rozvinutá. Hoci existujú plány na výstavbu takýchto tratí, ako napríklad projekt v Kalifornii, realizácia je často spomalená finančnými a politickými prekážkami.

Väčšina osobných vlakov v USA dosahuje maximálnu rýchlosť okolo 150 km/h, čo je výrazne menej v porovnaní s európskymi štandardmi.

Vlak Rétskej železnice (RHB) je na ceste...
1,91 kilometra dlhý osobný vlak, ktorý...
+3Osobný vlak, ktorý pozostáva zo 100 vagónov, na...

Historický vývoj a súčasné trendy

Historicky bola železničná doprava v USA kľúčová pre rozvoj krajiny, najmä počas 19. storočia.

Postupom času však došlo k presunu preferencií smerom k automobilovej a leteckej doprave, čo viedlo k poklesu investícií do železničnej infraštruktúry.

Naproti tomu Európa pokračovala v rozvoji svojich železničných sietí, pričom kládla dôraz na ekologickú a efektívnu dopravu.

V súčasnosti Európa pokračuje v rozširovaní a modernizácii svojich železničných tratí, s cieľom znížiť emisie skleníkových plynov a zlepšiť prepojenie medzi regiónmi.

USA začínajú opäť prejavovať záujem o železničnú dopravu, najmä v súvislosti s rastúcim povedomím o environmentálnych otázkach a potrebe udržateľnej dopravy.

Celkovo možno povedať, že zatiaľ čo Európa má dobre rozvinutú a kvalitnú železničnú sieť zameranú na osobnú dopravu, Spojené štáty sa sústredia predovšetkým na nákladnú železničnú dopravu, pričom osobná doprava hrá menšiu úlohu.

Rozdiely v dĺžke a kvalite tratí odrážajú odlišné dopravné priority a historický vývoj v oboch regiónoch.

vlak, cestovanie, doprava, železnica, koľajnice Čítajte viac Nahá žena vo vlaku obťažovala cestujúcich, napokon ušla - tiež bez šiat vlak, stanica, cestovanie, doprava Čítajte viac Prvý elektrický Giga vlak od Tesly: Revolúcia v cestovaní po železnici vlak Čítajte viac Dochvíľnosť vlakov: Ktoré krajiny Európy sú najlepšie a najhoršie? Nemcov na jednotke nehľadajte, Slováci sa potešia

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #železnice #USA #Európa #železničná doprava #železničná infraštruktúra