Pandémia a s ňou spojené narušenie dodávateľských reťazcov vážne spomalili dodávky nových lietadiel.
Keďže aerolínie nemôžu čakať, mnohé investujú miliardy eur do modernizácie interiérov svojich starnúcich flotíl, píše Euronews.
Napríklad spoločnosť Etihad Airways nedávno oznámila investíciu vo výške takmer miliardy eur na obnovu interiérov lietadiel Boeing 777 a 787.
Ešte ambicióznejšie je Emirates, ktoré do modernizácie svojich lietadiel vloží až 4,6 miliardy eur.
Tieto investície majú za cieľ nielen zvýšiť komfort cestujúcich, ale aj podporiť ekologickejšie riešenia.
Staré lietadlá ako nové
Nie len diaľkové, ale aj regionálne lety sa dočkali modernizácie.
Fínsky národný dopravca Finnair obnovil flotilu lietadiel Airbus A330 a neskôr sa zameral aj na svoje regionálne stroje Embraer E190.
Tieto lietadlá, ktoré majú v priemere takmer 17 rokov, teraz prechádzajú kompletnou prestavbou interiéru.
Proces modernizácie prebieha v súhlase s plánovanou údržbou, čo minimalizuje prestoje lietadiel.
Spoločnosť Finnair si zvolila ergonomické a odľahčené sedadlá, ktoré ponúkajú viac priestoru na nohy a zlepšenú oporu chrbta.
Nové materiály, ako recyklovaná koža od spoločnosti Generation Phoenix, znižujú uhlíkovú stopu a sú udržateľnejšie než tradičné kožené poťahy.
Prečo si aerolínie ponechávajú staršie lietadlá?
Oneskorenia v dodávkach nových lietadiel ovplyvňujú celý letecký priemysel. Napríklad Emirates malo už v roku 2020 dostať prvé Boeingy 777X, no doteraz ich neprevzalo.
Preto muselo rozšíriť plán renovácie zo 120 na 220 lietadiel, aby udržalo svoju sieť destinácií.
Podľa Medzinárodnej asociácie leteckej dopravy (IATA) sa priemerný vek komerčných lietadiel globálne zvýšil na rekordných 14,8 roka.
Pre porovnanie, pred pandémiou to bolo len 13 rokov. Tento trend ovplyvňuje nielen komfort cestujúcich, ale aj snahy leteckého priemyslu o znižovanie emisií.
Môže byť renovované lietadlo ekologické?
Modernizácia kabín prináša nielen lepší komfort, ale aj ekologické výhody. Odľahčené sedadlá a recyklované materiály znižujú hmotnosť lietadiel, čo vedie k úspore paliva a znižovaniu emisií CO2.
Napríklad Finnair pri svojej renovácii ušetrí približne 135 000 kg paliva ročne a zníži emisie CO2 o 420 000 kg, čo je ekvivalent odstránenia viac ako 400 automobilov zo ciest.
Okrem toho, aerolínie hľadajú spôsoby, ako recyklovať vyradené interiérové komponenty.
Emirates napríklad vyrába cestovné batožiny zo starých poťahov a koberce premieňa na nové vlákna.
Finnair naopak niektoré staré sedadlá predal iným dopravcom a ostatné používa na náhradné diely.

Vplýva modernizácia na zážitok z letu?
Pre cestujúci je hlavným ukazovateľom kvality letu komfort a výbava kabíny, nie vek lietadla. Dobre vykonaná modernizácia dokáže priniesť rovnaký štandard ako nové lietadlá, a v niektorých prípadoch dokonca lepší.
Okrem sedadiel sa v rámci renovácie vymieňajú aj kuchynky, oddychové priestory pre posádku a palubné osvetlenie, čo môže zlepšiť celkový komfort.
Takže nabudúce, keď nastúpite do lietadla, skúste si tipnúť jeho vek.
Ak je interiér svieži a moderný, možno sedíte v jednom z mnohých starších lietadiel, ktoré dostali nový život.

