Toto letisko, ktoré ročne odbaví viac než 30 miliónov pasažierov, je postavené na dvoch umelých ostrovoch v zálive Osaka.
Slúži ako vstupná brána do miest ako Osaka, Kjóto a Kóbe.
Pri jeho výstavbe sa počítalo so zemetraseniami aj tajfúnmi – pristávacie dráhy sú navrhnuté tak, aby sa počas otrasov pružne ohýbali a predišlo sa ich poškodeniu.
V roku 2024 oslávilo letisko svoje 30. výročie.
Aj keď si Kansai vyslúžilo ocenenia, napríklad od Skytraxu za najlepšiu manipuláciu s batožinou (za 30 rokov nestratili ani jeden kufor!), jeho budúcnosť je otázna, píše Daily Mail.
Od svojho otvorenia totiž kleslo o viac než 11,5 metra. Podložie tvorené ílom a nánosmi jednoducho nezvláda enormnú hmotnosť celého komplexu.
Pôvodné inžinierske odhady hovorili o poklese približne 8 metrov za 50 rokov.
No tieto čísla už boli prekonané – a tempo klesania sa nezastavuje.
Počas tajfúnu Jebi v roku 2018 muselo byť letisko dočasne zatvorené, keď ho odrezala voda a poškodila most spájajúci ho s pevninou.
Odvtedy sa aspoň zvýšili protipovodňové múry a prebiehajú rozsiahle rekonštrukcie Terminálu 1 – aj v rámci príprav na EXPO 2025, ktoré sa bude konať priamo v Osake.
Podľa prevádzkovateľa Kansai Airports Group však letisko napriek všetkým výzvam ostáva v prevádzke a „naďalej chce ponúkať nové cestovateľské zážitky pre budúcich pasažierov“.
Otázka však znie – dokedy?
Nie je jediné: Ďalšie ohrozené letiská
Klimatická kríza, stúpajúca hladina oceánov a extrémne počasie ohrozujú mnohé letiská po celom svete – a niektoré už dnes zápasia s dôsledkami.
- Letisko v San Franciscu (SFO), USA
Postavené len pár metrov nad hladinou Pacifiku, má do roku 2040 vážne riziko častých záplav. Mesto už vyčlenilo stovky miliónov dolárov na výstavbu ochranných hrádzí.
- Letisko v Male (MLE), Maldivy
Nachádza sa len niekoľko desiatok centimetrov nad hladinou mora. V prípade výraznejšieho stúpania hladiny Indického oceánu je vážne ohrozené – a s ním aj celé súostrovie.
- Letisko v New Yorku (JFK), USA
Počas hurikánu Sandy v roku 2012 bolo čiastočne zaplavené. Dnes sa už investuje do rozsiahlej modernizácie drenážnych systémov a hrádzí.
- Letisko v Benátkach (VCE), Taliansko
Kombinácia vzrastajúcej hladiny Jadranského mora a pravidelného zaplavovania počas tzv. acqua alta robí z tohto letiska jedno z najzraniteľnejších v Európe.
- Letisko v Bangkok (BKK), Thajsko
Postavené na močiaroch, dnes čelí nielen sezónnym monzúnovým dažďom, ale aj pomalému klesaniu pôdy podobne ako Kansai. Predpokladá sa, že do konca storočia môže klesnúť až o meter.
Kansai je symbolom futuristickej odvahy, no aj mementom, čo sa stane, keď technológia bojuje s prírodou – a prehráva.
Zároveň ukazuje, aké zraniteľné sú naše globálne dopravné uzly voči sile klímy. V dobe, keď sa svet čoraz viac spolieha na letecké spojenia, sú otázky udržateľnosti a odolnosti letísk naliehavejšie než kedykoľvek predtým.
A možno nás čaká svet, kde budú letiská pod vodou – a lietadlá budeme štartovať z plávajúcich plošín. Alebo sa naučíme stavať letiská, ktoré sa prispôsobia zmene klímy skôr, než bude neskoro.


