Eiffelovka by sa pod ním stratila! Otvorili najvyšší železničný most sveta. Problém je, že leží v konfliktnom pásme

V horskom údolí v Kašmíre otvorili najvyšší železničný most sveta, technický zázrak, ktorý indický premiér Narendra Modi slávnostne uviedol do prevádzky len niekoľko týždňov po smrteľnom útoku na turistov, ktorý vyvolal napätie s Pakistanom.

12.06.2025 08:00
debata
Chlapec sa ochladzuje vo vode vytekajúcej z...
+2Indická žena umýva riad v slume v Prayagraj,...

Most Chenab preklenuje rieku Chenab vo výške 359 metrov, čo je o 29 metrov vyššie než Eiffelova veža.

Ide o prvú železničnú spojnicu medzi Kašmírom a zvyškom Indie, pričom most je súčasťou rozsiahleho železničného projektu, ktorý stál viac než 160 miliónov dolárov a má dĺžku 1 315 metrov, píše CNN.

Premiér Modi tak prišiel do oblasti prvýkrát od aprílovej eskalácie konfliktu medzi Indiou a Pakistanom, počas ktorej obe jadrové veľmoci vymieňali raketové útoky, drony aj delostreleckú paľbu.

India vtedy obvinila Pakistan z masakru turistov — čo Islamabad popiera.

Spojenie symbolizuje kontrolu aj jednotu

Most i celý projekt železničnej linky Udhampur–Srinagar–Baramulla slúžia ako symbolické gesto zjednotenia regiónu, ktorý bol až do roku 2019 autonómny.

V tom roku totiž vláda zrušila článok ústavy, ktorý indickému Kašmíru zaručoval vlastné zákony.

Región bol rozdelený na dve únijové teritóriá a podriadený priamemu riadeniu z Nového Dillí.

Kašmír je predmetom dlhodobého územného sporu medzi Indiou, Pakistanom a Čínou. Všetky tri krajiny ovládajú časť územia a oblasť patrí medzi najviac militarizované zóny na svete.

Vláda investuje miliardy do infraštruktúry

Most Chenab je prezentovaný ako veľký úspech vlády Bharatiya Janata Party, ktorá masívne investuje do infraštruktúry s cieľom modernizovať dopravnú sieť Indie do roku 2047, pri príležitosti stého výročia nezávislosti.

Popri železniciach sa budujú aj tunely a diaľnice v Himalájach, čo však kritizujú environmentalisti, ktorí varujú, že masívna výstavba môže poškodiť krehké horské prostredie a zhoršiť dopady klimatickej krízy.

V posledných rokoch sa vláda stretla aj s tragickými nehodami – v roku 2023 sa zrútil tunel v Uttarakhande, kde uviazli desiatky robotníkov.

O pár mesiacov neskôr zahynuli robotníci pri zrútení mosta v štáte Mizorám. V Biháre sa dokonca dvojúrovňový most cez rieku Ganga zrútil dvakrát za rok, čo vyvolalo otázky o kvalite výstavby.

Napriek týmto incidentom zostáva most Chenab klenotom Modiho infraštruktúrnej vízie, ktorá má nielen zlepšiť spojenie a rozvoj regiónov, ale aj posilniť kontrolu nad historicky sporným územím Kašmíru.

Masjid al-Haram, Mekka Čítajte viac Najdrahšie stavby sveta: Jednotka stála takmer ako ročné HDP Slovenska Mostar, Bosna a Hercegovina, most, Neretva rieka Čítajte viac Slávny most, ktorý padol za obeť vojny, znova postavili a teraz slávi výročie stavba, stavebník, betón, most, konštrukcia, Čítajte viac Prepíše rekordy: Najvyšší most sveta otvoria už o pár týždňov. Stavali ho len 3 roky a váži ako 3 Eiffelovky

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Pakistan #India #kašmír #železničný most