Čína opäť prepísala rekordy: Najširší podvodný tunel sveta - dvojpodlažný so 6 jazdnými pruhmi - vybudovala len za 110 dní!

Predstavte si inžiniersky zázrak, ktorý by sa v bežných podmienkach staval roky, možno desaťročia. V Číne však čas plynie inak.

18.06.2025 07:00
debata (5)
Dva dni vo vlaku: Čech sa vydal 1700 km naprieč Čínou. Čo zaberá na otravných spolucestujúcich?
Video
Zdroj: MALL TV

Keď sa povie „Čína“, často si predstavíme gigantické projekty a neuveriteľnú rýchlosť.

A presne taký je príbeh najširšieho podvodného tunela na svete, tunela Jinan Huanggang Road, ktorý sa ukrýva pod majestátnou Žltou riekou.

To, čo znie ako futuristická vízia, sa stalo skutočnosťou v rekordnom čase – a to vďaka obriemu stroju a odhodlaniu, ktoré zanechá s otvorenými ústami aj skúsených inžinierov.

Šanghaj u vtáčej perspektívy.
Deň sa dá začať aj na 25. poschodí.
+15Vitajte v Šanghaji.

Žltá rieka – Výzva pre staviteľov a kľúčový dopravný uzol

Žltá rieka, alebo Huang He, nie je len druhou najdlhšou riekou v Číne, ale aj jej kultúrnym a historickým symbolom.

Prezývaná „Čínska kolíska civilizácie“, je však zároveň neslávne známa svojimi masívnymi nánosmi bahna a nepredvídateľným korytom, čo z nej robí obrovskú výzvu pre akékoľvek stavebné projekty.

Spojenie severného a južného brehu metropoly Jinan, hlavného mesta provincie Šan-tung s populáciou okolo 9 miliónov, je pre rozvoj regiónu kľúčové.

Preto sa tu Čína rozhodla postaviť podvodný megatunel, ktorý má odľahčiť existujúce prejazdy a zlepšiť konektivitu.

Projekt Jinan Huanggang Road – čísla, ktoré ohromujú

A teraz sa pozrime na čísla, ktoré vám vyrazia dych:

  • Šírka: Podmorská časť tunela má ohromujúci priemer 17 metrov, čím sa stala najširšou podvodnou štítovou tunelovou konštrukciou na svete. Aby ste si to vedeli predstaviť, je to približne výška päťposchodovej budovy alebo šírka troch klasických autobusov postavených vedľa seba!
  • Dĺžka: Podmorská štítová časť má dĺžku približne 3,2 kilometra. Celý tunelový projekt však dosahuje úctyhodných 5,75 kilometra.
  • Jazdné pruhy: Po dokončení bude tunel dvojpodlažný so šiestimi jazdnými pruhmi (tri v každom smere), čo výrazne zlepší plynulosť dopravy.
  • Rýchlosť výstavby: Najšokujúcejší je však čas. Podmorská štítová časť tunela bola dokončená za neuveriteľných 110 dní! To je približne tri a pol mesiaca – čas, za ktorý sa u nás sotva začne vybavovať povolenie na menší projekt.
Macao je ako zábavný park. Čech Čočík vám ukáže, kde míňajú bohatí Číňania
Video
Zdroj: MALL TV

Hrdina projektu – obrovský „Shanhe“

Kľúčom k takejto rekordnej rýchlosti bol kolosálny tunelovací stroj „Shanhe“ (čo v preklade znamená „Hora a rieka“).

Tento obrovský štítový raziaci stroj (TBM – Tunnel Boring Machine) je jedným z najväčších na svete.

Je vybavený najmodernejšími technológiami, vrátane automatického vzduchového vankúšového systému na udržiavanie tlaku a prevenciu zrútenia alebo zaplavenia, ako aj preplachovacím systémom, ktorý zabraňuje upchávaniu v náročnom, bahnitom prostredí Žltej rieky.

„Shanhe“ postupoval neuveriteľnou rýchlosťou, raziac až 16 až 18 metrov denne, čím stanovil nový svetový rekord pre 17-metrové štítové konštrukcie.

Pre stabilitu tunela bolo počas výstavby použitých 500 rúrkových prstencov.

Podzemná sieť v meste Kukës vzdialenom zhruba...
Podzemný tunel z čias komunizmu vedie od...
+2Ssprievodca Afrim Cenaj ukazuje dlhý podzemný...

Globálne porovnania a inžinierska odvaha

Hoci Jinan Huanggang Road Tunnel drží svetový rekord v šírke, nie je najdlhším podvodným tunelom.

Titul najdlhšieho si stále drží japonský Seikan tunel s dĺžkou približne 54 kilometrov, a nasleduje ho Eurotunel spájajúci Spojené kráľovstvo a Francúzsko s dĺžkou okolo 50 kilometrov.

Avšak rýchlosť a náročnosť podmienok, v ktorých bol tunel Jinan vybudovaný, sú skutočne pozoruhodné.

Je to svedectvo o obrovských inžinierskych schopnostiach Číny a jej ochote investovať do masívnych infraštruktúrnych projektov, ktoré menia tvár krajiny a životy miliónov ľudí.

koláž, mestá Čítajte viac Kvíz: Identifikujete mestá na fotkách? Niektoré zábery potrápia aj scestovaných turistov Andorra Čítajte viac Európska krajina nemá železnice ani letisko, no ročne priláka milióny turistov Paraty, Brazília, biele domy, mestečko, príliv, záplava, more v uliciach, koloniálne, Čítajte viac Rozlúčte sa... Toto sú európske mestá, ktoré do 25 rokov zhltne more

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 5 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Čína #tunel