Mačky a psy predbehli deti: 16 miliónov zvieratiek, 13,5 milióna ľudských mláďat. Ako sa žije v krajine, kde miláčikovia nahrádzajú potomkov

V krajine vychádzajúceho slnka sa odohráva tichá, no revolučná zmena. Japonsko, ktoré je známe svojimi inováciami a jedinečnou kultúrou, čelí paradoxu, ktorý nemá v histórii obdoby: počet domácich mačiek a psov už presiahol počet detí mladších ako 15 rokov.

28.06.2025 07:00
debata
Do herní sa valia deti aj úradníci v oblekoch. Ako to vyzerá v japonských game centrách?
Video
Zdroj: MALL TV

S približne 15,9 miliónmi štvornohých miláčikov oproti 13,7 milióna detí pod 15 rokov, táto štatistika nie je len kuriózna zaujímavosť.

Je to významný míľnik v dramatickom demografickom spomalení národa a zrkadlo hlbokých spoločenských a ekonomických zmien.

Prečo sa Japonci čoraz častejšie rozhodujú pre chlpatého spoločníka namiesto potomka?

Ekonomika, práca a životný štýl: Prekážky rodičovstva)

Fenomén rastúceho počtu domácich zvierat na úkor detí nie je náhodný. Je priamym dôsledkom viacerých prekážok, ktorým čelia mladé japonské páry a jednotlivci:

  • Rastúce životné náklady: Predovšetkým náklady na bývanie, vzdelanie a starostlivosť o deti neustále stúpajú, čo robí rodičovstvo finančne čoraz náročnejším bremenom.
  • Maratónske pracovné dni: Japonská pracovná kultúra je známa svojimi dlhými hodinami a vysokým nasadením. Mnohí zamestnanci, najmä v korporátnom sektore, trávia v práci extrémne dlhé hodiny, čo im znemožňuje venovať sa rodinnému životu a starostlivosti o deti.
  • Rigidné rodové očakávania: Hoci sa spoločnosť mení, v Japonsku stále pretrvávajú silné tradičné rodové role. Od žien sa často očakáva, že sa po svadbe a narodení detí vzdajú kariéry a venujú sa domácnosti, čo mnohé moderné ženy nechcú akceptovať. Muži zas čelia tlaku na zabezpečenie rodiny, čo vedie k ďalším nadčasom.

Tieto faktory spoločne vedú k tomu, že mnoho párov odkladá rodičovstvo na neskôr, alebo sa ho úplne vzdáva. Alternatívou sa potom stávajú domáci miláčikovia.

Tradičný japonský dom a zvyklosti, ktoré pripadajú Slovákom zvláštne
Video
Zdroj: MALL TV

Luxus pre labky: Trh s domácimi miláčikmi na vzostupe)

Paradoxne, zatiaľ čo náklady na deti sú príliš vysoké, jednorazové príjmy sú čoraz častejšie smerované na rozmaznávanie domácich miláčikov.

Tento trend poháňa obrovský a neustále rastúci trh s luxusnými produktmi a službami pre zvieratá, ktorého hodnota dosahuje neuveriteľných 1,9 bilióna jenov (približne 11,5 miliardy eur!).

Tokio
Tanabata Festival v Tokiu - pestrofarebné...
+16Tokio

Majitelia sú ochotní minúť nemalé peniaze na:

  • Gurmánske krmivo: Už žiadne suché granule. Pre japonských miláčikov je bežné špičkové, nutrične vyvážené a často aj lokálne vyrábané krmivo.
  • Luxusné kočíky s ozdobami Swarovski: Áno, čítate správne. Psi a mačky sú často vození v špeciálnych kočíkoch, ktoré sú neraz ozdobené kryštálmi a ďalšími doplnkami.
  • Veterinárne služby v štýle kúpeľov: Veterinárne kliniky v Japonsku sa menia na wellness centrá, ponúkajúce širokú škálu služieb, od akupunktúry, cez špeciálne diéty, až po rehabilitácie a luxusné salóny.
  • Dizajnové oblečenie a doplnky: Mačky a psy sú často obliekané do najnovších módnych trendov, majú vlastné postele, hračky a technologické gadgety.

Tento trh je odrazom toho, že domáci miláčikovia v mnohých rodinách plnia úlohu „dieťaťa“, do ktorého sa investuje čas, láska a, samozrejme, peniaze.

Tateyama – strecha Japonska. Ikonický snehový koridor tu má 15 metrov!
Video
Zdroj: MALL TV

Sociálne dôsledky a budúcnosť Japonska

Rastúci počet domácich miláčikov na úkor detí nie je len milou kuriozitou, ale má vážne dôsledky pre budúcnosť Japonska.

Klesajúca pôrodnosť vedie k starnutiu obyvateľstva, nedostatku pracovnej sily, problémom so zabezpečením dôchodkov a zdravotnej starostlivosti.

Menší počet mladých ľudí znamená aj menšiu inovačnú silu a potenciálny pokles globálneho vplyvu krajiny.

Fenomén „náhradných detí“ (domácich miláčikov) je síce útechou pre jednotlivcov, no pre celú spoločnosť predstavuje alarmujúci signál o tom, ako sa mení hodnota a vnímanie rodiny v kontexte moderného sveta a jeho výziev.

Japonská vláda sa snaží reagovať na tieto demografické trendy rôznymi politikami na podporu rodičovstva, ale zatiaľ s obmedzeným úspechom.

Japonskom premáva ružová vlaková súprava Hello...
Japonsko má novú atrakciu - ružový vlak Hello...
+4Marketing po japonsky - ružový vlak Hello Kitty.

Japonsko ako barometer pre svet?

Japonsko často funguje ako barometer pre západný svet, ukazujúc smery, ktorými sa môžu uberať aj iné vyspelé krajiny.

Trend, kedy sa domáci miláčikovia stávajú primárnymi spoločníkmi a adresátmi emocionálnej a finančnej investície, nie je výlučne japonský.

S podobnými demografickými výzvami a ekonomickými tlakmi sa stretáva čoraz viac krajín.

Príbeh Japonska tak nie je len o mačkách a psoch, ale o zásadnej transformácii spoločnosti, ktorá prehodnocuje, čo znamená mať „rodinu“ v 21. storočí.

káva, kaviareň Čítajte viac Kráľovná espressa: 100-ročná baristka nikdy neodišla do dôchodku. Prezradila svoj recept na dlhovekosť auto, autá, emisie, doprava, zápcha Čítajte viac Táto európska krajina sa ako prvá na svete úplne zbaví spaľovákov mikrofón, spev, hudba Čítajte viac Prečo nespievajú?, pohoršovali sa fanúšikovia. Štvrtá najväčšia krajina Európy nemá text národnej hymny

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Japonsko #demografia #domáci miláčikovia