Cestujeme, aj keď na to nemáme
Reprezentatívny prieskum realizovaný prostredníctvom agentúry Dynata odhalil, že až 39 % Slovákov si na dovolenku vôbec nešetrí. Jednoducho si ju financujú v momente, keď príde čas.
Pravidelné vklady do dovolenkového fondu má len 31 % opýtaných. Znamená to, že mnohé slovenské rodiny cestujú bez dlhodobého finančného plánovania, čo môže byť jedným z dôvodov, prečo sa neskôr dostanú do problémov.
Až 20 % Slovákov totiž priznalo, že už niekedy minuli viac na dovolenku, než si mohli dovoliť, alebo sa dokonca zadĺžili.
Z nich 13 % tvrdí, že to za to stálo, no 7 % svoje rozhodnutie ľutuje.
Aj preto mnohí hľadajú spôsoby, ako mať výdavky viac pod kontrolou.
Napriek tomu dovolenky zostávajú dôležitou súčasťou života Slovákov. Až 46 % z nás cestuje, aby sme trávili čas s rodinou, ďalších 44 % chce jednoducho relaxovať a „nerobiť vôbec nič“.
Objavovanie kultúr zaujíma 35 %, no len 5 % uprednostňuje sólo dovolenky.
Hoci marketing často propaguje iné trendy, Slováci majú o dovolenke jasnú predstavu, a to byť spolu a vypnúť.
A čo zvyšok Európy?
Pre Slovákov je najdôležitejšie tráviť čas s rodinou a dopriať si oddych, podobné priority majú aj ostatní Európania.
Rodina je dôležitá naprieč celým kontinentom, no prieskum ukázal aj isté kultúrne rozdiely.
Objavovanie nových kultúr je obzvlášť lákadlom pre Talianov (50 %), Španielov (47 %) a Poliakov (47 %), zatiaľ čo na bezstarostné ničnerobenie si najviac potrpia Fíni (59 %), Rumuni (56 %) a Holanďania (51 %).
Dovolenkové očakávania sa teda mierne líšia podľa regiónu, no chuť vypnúť a načerpať nové zážitky zostáva spoločná.
Ako si Slováci vyberajú destinácie
Pri výbere dovolenkových destinácií zohrávajú najväčšiu rolu praktické dôvody: 32 % Slovákov volí miesta s lacným ubytovaním a dopravou, 31 % sa vracia tam, kde to už pozná a 27 % dá na odporúčania rodiny či priateľov.
Zaujímavosťou je, že iba 6 % ľudí sa rozhoduje podľa priaznivého výmenného kurzu, čo naznačuje, že hoci nás zaujímajú nízke náklady, na mene a kurzovom rozdiele si veľmi nezakladáme.
Umelá inteligencia pri plánovaní dovolenky tiež zatiaľ nezohráva výraznú rolu, využíva ju len 6 % respondentov.
Strach z nečakaných výdavkov kazí radosť z cestovania
Cestovanie neprináša len radosť, ale aj obavy. Až 19 % Slovákov sa najviac bojí nečakaných nákladov, ktoré môžu narušiť ich rozpočet.
Podobne to vnímajú Bulhari (19 %) a Portugalci (21 %), čo naznačuje, že finančná neistota počas cestovania je bežným problémom v mnohých krajinách. Poliaci (15 %) a Česi (14 %) sú v tomto smere o niečo pokojnejší.
Na druhom mieste u Slovákov dominujú obavy z podvodov a skrytých poplatkov (18 %), zatiaľ čo napríklad v Poľsku sú tieto obavy na výrazne nižšej úrovni (10 %).
Naopak, Česi (14 %) a Portugalci (14 %) sú v tomto ohľade bližšie slovenskému postoju.
Zaujímavosťou je, že Bulhari sa viac ako podvodov obávajú fyzickej krádeže (17 %). Krádež dokladov alebo hotovosti je nočnou morou aj pre 9 % Slovákov.
Výhody prémiového cestovania ako prístup do salónikov, prioritný nástup alebo extra pohodlie na letiskách sú pre mnohých iba marketingovým bonusom.
Až 22 % Slovákov síce prémiové výhody ocení, no nepovažuje ich za dôležité, rovnaké percento ich považuje za úplne zbytočné. Iba 4 % respondentov tvrdí, že bez nich necestuje.
Hoci mnohí tvrdia, že vedia držať rozpočet na uzde, 35 % Slovákov priznáva, že pri cestovaní nemíňajú viac, než by chceli.
No 22 % z nás jednoducho chce žiť v prítomnom okamihu, a keď treba, zaplatí aj viac.
Nečakané situácie, ktoré zvyšujú náklady, priznalo 16 % respondentov.
Cestovanie zostáva pre Slovákov prioritou aj za cenu vyšších nákladov. Ukazuje sa, že napriek obavám z výdavkov, podvodov či finančného stresu, túžba po oddychu a zážitkoch víťazí.
A hoci každý piaty z nás už niekedy cestoval „na dlh“, väčšina to neľutuje.
Ak sa však chceme vyhnúť nepríjemným prekvapeniam, mali by sme sa na cesty pripravovať lepšie, nielen programovo, ale aj finančne.