Parné lokomotívy sú v bežnej prevádzke už len v dvoch krajinách sveta. Jednou je KĽDR a druhá je v Európe

Zvuk parného rušňa, štrngot kolies a oblak dymu stúpajúci do neba. Kedysi bežný jav na železniciach po celom svete je dnes vzácnou raritou, ktorú zažijete len v múzeách alebo počas nostalgických jázd.

22.09.2025 07:00
debata (2)
Šinkanzen nečaká. Je presný a má vesmírny záchod!
Video
Zdroj: MALL TV

Existujú však dve prekvapivé miesta, kde parné lokomotívy nie sú len historickou atrakciou, ale aj každodennou realitou.

Sú nimi Severná Kórea a Bosna a Hercegovina. Sú to prakticky jediné krajiny na svete, kde parné lokomotívy stále pracujú v plnej prevádzke.

Bosna: Dym, uhlie a železná nostalgia

V bosnianskom regióne Tuzla sa príbeh parných rušňov neodohráva v turistickom skanzene, ale priamo v priemyselnom srdci krajiny.

Tu, v miestnych uhoľných baniach, dodnes ťahajú vagóny staré lokomotívy typu „Kriegslok“ (Vojnová lokomotíva) z obdobia druhej svetovej vojny.

Tieto robustné stroje, ktoré boli skonštruované pre efektívnu prepravu počas vojny, slúžia dodnes ako kľúčový dopravný prostriedok na prepravu uhlia z baní do blízkych elektrární.

Ich práca je hlučná, špinavá a plná mechanického dychu, čo vytvára fascinujúci kontrast s modernou technológiou a ukazuje, ako môže byť technika z minulosti stále funkčná.

Sú živým múzeom priemyselnej revolúcie.

Vlak Rétskej železnice (RHB) je na ceste...
1,91 kilometra dlhý osobný vlak, ktorý...
+3Osobný vlak, ktorý pozostáva zo 100 vagónov, na...

Severná Kórea: Keď je minulosť jedinou voľbou

V Severnej Kórei je situácia úplne odlišná.

Používanie parných lokomotív nie je vecou priemyselnej tradície, ale existenčnej nutnosti.

Kvôli neustálemu nedostatku paliva a nespoľahlivým elektrickým sieťam sa staré parné rušne z čias Sovietskeho zväzu vracajú do plnej služby.

Tieto spoľahlivé a jednoduché stroje, ktoré nepotrebujú naftu ani elektrinu, sú často jedinou možnosťou, ako zabezpečiť prepravu tovaru a ľudí na dôležitých železničných tratiach, ako napríklad na linke Pukchong-Toksong.

Ich prítomnosť v krajine tak nie je romantickým odkazom na minulosť, ale skôr dôsledkom ekonomickej izolácie a technickej zaostalosti.

Japonskom premáva ružová vlaková súprava Hello...
Japonsko má novú atrakciu - ružový vlak Hello...
+4Marketing po japonsky - ružový vlak Hello Kitty.

Poslední svojho druhu v modernom svete

Príbehy parných lokomotív v Bosne a Severnej Kórei predstavujú dva odlišné dôvody, prečo tento symbol priemyselného veku stále žije.

Zatiaľ čo v Bosne je to testamentom funkčnej, hoci zastaranej, technológie, v Severnej Kórei je to symbol naliehavej potreby.

Obe krajiny tak poskytujú jedinečný pohľad do sveta, kde je minulosť neoddeliteľnou súčasťou súčasnosti a pripomínajú nám, že aj v ére supermoderných vlakov má stará technológia stále svoje miesto.

maglev-e1723461880927 Čítajte viac Odhalili prototyp najrýchlejšieho vysokorýchlostného vlaku na svete: Dosiahol 450 kilometrov za hodinu Ostrov Proizd Čítajte viac Ustrice, fjordy a energetické lavičky: 5 chorvátskych perál, ktoré sa oplatí objaviť vlajky, zástavy, krajiny, národy, Čítajte viac KVÍZ: Spoznáte názvy štátov v ich vlastných jazykoch? Tento kvíz zvládne len skutočný znalec

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 2 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #KĽDR #Severná Kórea #Bosna a Hercegovina #lokomotívy #parný stroj
Sledujte Pravdu na Google news po kliknutí zvoľte "Sledovať"