Existujú však dve prekvapivé miesta, kde parné lokomotívy nie sú len historickou atrakciou, ale aj každodennou realitou.
Sú nimi Severná Kórea a Bosna a Hercegovina. Sú to prakticky jediné krajiny na svete, kde parné lokomotívy stále pracujú v plnej prevádzke.
Bosna: Dym, uhlie a železná nostalgia
V bosnianskom regióne Tuzla sa príbeh parných rušňov neodohráva v turistickom skanzene, ale priamo v priemyselnom srdci krajiny.
Tu, v miestnych uhoľných baniach, dodnes ťahajú vagóny staré lokomotívy typu „Kriegslok“ (Vojnová lokomotíva) z obdobia druhej svetovej vojny.
Tieto robustné stroje, ktoré boli skonštruované pre efektívnu prepravu počas vojny, slúžia dodnes ako kľúčový dopravný prostriedok na prepravu uhlia z baní do blízkych elektrární.
Ich práca je hlučná, špinavá a plná mechanického dychu, čo vytvára fascinujúci kontrast s modernou technológiou a ukazuje, ako môže byť technika z minulosti stále funkčná.
Sú živým múzeom priemyselnej revolúcie.
Severná Kórea: Keď je minulosť jedinou voľbou
V Severnej Kórei je situácia úplne odlišná.
Používanie parných lokomotív nie je vecou priemyselnej tradície, ale existenčnej nutnosti.
Kvôli neustálemu nedostatku paliva a nespoľahlivým elektrickým sieťam sa staré parné rušne z čias Sovietskeho zväzu vracajú do plnej služby.
Tieto spoľahlivé a jednoduché stroje, ktoré nepotrebujú naftu ani elektrinu, sú často jedinou možnosťou, ako zabezpečiť prepravu tovaru a ľudí na dôležitých železničných tratiach, ako napríklad na linke Pukchong-Toksong.
Ich prítomnosť v krajine tak nie je romantickým odkazom na minulosť, ale skôr dôsledkom ekonomickej izolácie a technickej zaostalosti.
Poslední svojho druhu v modernom svete
Príbehy parných lokomotív v Bosne a Severnej Kórei predstavujú dva odlišné dôvody, prečo tento symbol priemyselného veku stále žije.
Zatiaľ čo v Bosne je to testamentom funkčnej, hoci zastaranej, technológie, v Severnej Kórei je to symbol naliehavej potreby.
Obe krajiny tak poskytujú jedinečný pohľad do sveta, kde je minulosť neoddeliteľnou súčasťou súčasnosti a pripomínajú nám, že aj v ére supermoderných vlakov má stará technológia stále svoje miesto.