Skyrider 2.0 nie je len teóriou; taliansky výrobca Aviointeriors opäť oživil a vylepšil svoj pôvodný prototyp z roku 2010.
Nový dizajn pripomína polstrované sedlo na bicykli a má pasažierov držať v približne 45∘ uhle.
Hoci sa už objavili správy, že sedadlo prešlo bezpečnostnými testami a je navrhnuté pre lety do dvoch hodín, regulačné orgány (ako EASA a FAA) zatiaľ oficiálne schválenie nepotvrdili, pričom viacerí experti poukazujú na prekážky pri evakuácii a nárazových testoch.
Prečo chcú, aby sme stáli?
Pre nízkonákladové spoločnosti je koncept Skyrider 2.0 mimoriadne lákavý, pretože sľubuje radikálne zvýšenie ziskovosti a možnosť ešte viac znížiť ceny leteniek:
- Až o 20% vyššia kapacita: Minimalistický dizajn sedadiel s extrémne malým rozostupom (58 cm – 23 palcov) umožní aerolinkám natlačiť na jeden let až o pätinu viac cestujúcich.
- Nižšie náklady: Sedadlá sú o 50% ľahšie ako štandardné sedadlá, čo vedie k úspore paliva.
- Predstava „eurových“ leteniek: Bývalý generálny riaditeľ Ryanairu, Michael O’Leary, dlhodobo podporuje myšlienku „stojacich lôžok“ a naznačil, že lístky by mohli stáť len symbolické 1 až 5 eur.
Pohodlie vs. cena: Čo na to pasažieri?
Hoci myšlienka ultra-lacných letov znie lákavo, pre cestujúcich nastáva zásadný kompromis. Znamená to dobrovoľnú obetu akéhokoľvek pohodlia, čo je na krátke, hoci len dvojhodinové, lety pre mnohých nepredstaviteľné.
Na sociálnych sieťach sa Skyrider 2.0 už teraz stal terčom posmechu a hnevu. Komentáre ho označujú za „mučiaci nástroj“ alebo „vešiak na kabáty“.
Či sa táto inovácia dostane do komerčnej prevádzky v roku 2026, bude závisieť nielen od odvahy leteckých spoločností, ale predovšetkým od toho, či sa sedadlo úspešne prebojuje cez prísne bezpečnostné testy a získa oficiálne certifikáty od leteckých úradov.