Ďalšia európska krajina spúšťa diaľnicu, ktorá nabíja elektromobily počas jazdy

Predstavte si, že už nikdy nebudete musieť zastaviť na nabíjacej stanici a čakať. Vodiči elektrických áut a nákladných vozidiel vo Francúzsku sa k tejto vízii práve priblížili. Na diaľnici A10 juhozápadne od Paríža bola spustená pilotná prevádzka prvej diaľnice na svete s technológiou dynamického bezdrôtového nabíjania (DWC).

30.10.2025 07:00
debata
Najbezpečnejšie a najmenej bezpečné cesty v EÚ: Najhoršie sú dovolenkové raje Slovákov. Ale kde je v rebríčku naša krajina?
Video
Zdroj: Pexels

Tento prelomový projekt „Nabíjaj sa počas jazdy“ („Charge as you drive“) je kľúčovým krokom k udržateľnej doprave a sľubuje revolúciu najmä v nákladnej doprave.

Ako funguje diaľnica, ktorá dodáva energiu?

Systém je výsledkom spolupráce konzorcia pod vedením VINCI Autoroutes a technologickej firmy Electreon. Funguje na princípe indukčného nabíjania:

  • Cievky v asfalte: Pod povrchom približne 1,5 km diaľnice sú zabudované špeciálne cievky.
  • Magnetické pole: Tieto cievky vytvárajú energetické magnetické pole.
  • Prijímač vo vozidle: Keď vozidlo vybavené prijímacou cievkou (ktorá je nenápadne namontovaná na podvozku) prechádza nad aktívnymi úsekmi, magnetické pole indukuje elektrický prúd.
  • Nabíjanie za jazdy: Energia sa priamo dodáva do batérie vozidla alebo poháňa motor, a to bez nutnosti zastaviť alebo použiť kábel.

Po rozsiahlych laboratórnych testoch, vrátane testov životnosti, ktoré simulovali 25 rokov ťažkej nákladnej dopravy, systém vstúpil do fázy testovania v reálnej premávke.

TOP 8: Neznáme miesta Európy, ktoré (asi) nie sú na vašom zozname želaní, ale teraz sa to (asi) zmení
Video
Zdroj: Pixabay

Prečo je to dôležité?

Počiatočné testy sú mimoriadne sľubné. Systém dokázal dodávať špičkový výkon nad 300 kW a priemerný výkon nad 200 kW, čo sú čísla porovnateľné s modernými statickými rýchlonabíjačkami.

Nasadenie tejto technológie má obrovské strategické dôsledky, najmä pre odvetvie nákladnej dopravy:

  • Dekarbonizácia dopravy: Nákladná doprava a logistika tvoria vo Francúzsku viac ako 16 % celkových emisií skleníkových plynov. DWC umožňuje efektívnu elektrifikáciu vozových parkov.
  • Menšie a ľahšie batérie: Nepretržité nabíjanie za jazdy znižuje potrebu obrovských, viacatonových batériových súprav, ktoré sú typické pre diaľkové elektrické kamióny. Menšie batérie znamenajú nižšie náklady, menšiu hmotnosť a nižšiu spotrebu kritických surovín (ako je lítium a kobalt), čím sa zvyšuje udržateľnosť a znižuje závislosť od dovozu.
  • Prevádzka v reálnych podmienkach: Projekt A10 je prvým svojho druhu, ktorý testuje DWC technológiu v plnej rýchlosti diaľničnej premávky, a nie len na uzavretých okruhoch. Testované sú prototypy od osobných áut, cez úžitkové vozidlá, až po ťažké nákladné autá a autobus.

Táto francúzska iniciatíva, spolu s podobnými pilotnými projektmi v Nemecku, Taliansku, Švédsku a ďalších krajinách, pomáha definovať technické normy a obchodné modely pre cesty budúcnosti.

Ak sa tento 1,5 km úsek ukáže ako úspešný a nákladovo efektívny, mohol by slúžiť ako plán pre rozšírenie na tisíce kilometrov diaľnic po celej Európe a transformovať spôsob, akým sa náklad prepravuje.

Milan Bez Mapy, Ide o peniaze Čítajte viac Milan Bez Mapy odhaľuje: Zbytočné veci, za ktoré na dovolenke vyhadzujeme peniaze Varšava, Poľsko Čítajte viac Toto ste o nej nevedeli: Varšava a jej 5 fascinujúcich tajomstiev Chorvátsko, Čierna Hora, koláž, Split, Budva Čítajte viac Chorvátsko vs. Čierna Hora: Ktorý jadranský klenot si vybrať na dovolenku? Veľké porovnanie

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Francúzsko #diaľnice #nabíjanie elektromobilov
Sledujte Pravdu na Google news po kliknutí zvoľte "Sledovať"