Kým piloti, palubný personál a pozemní pracovníci zabezpečujú každodennú prevádzku, šéfovia aeroliniek si domov odnášajú miliónové balíky.
Príklad americkej Delta Air Lines je zarážajúci. Šéf spoločnosti, Ed Bastian, si len za rok 2024 odniesol ohromujúcich 27,1 milióna amerických dolárov.
Hoci jeho základný plat nedosahoval ani milión, bonusy za výkon a dlhodobé akciové odmeny, viazané na úspech Delty, katapultovali jeho príjem na úroveň, kde zarobí za jeden jediný deň toľko, koľko priemerná letuška zarobí za celý rok.
Priemerná ročná mzda palubného personálu v Delte sa totiž pohybuje len okolo 67 000 dolárov.
Európa: Nižšie čísla, rovnaký rozdiel
V Európe, kde sú platy šéfov historicky nižšie ako v USA, je však situácia podobná.
Celková odmena vedúcich najväčších leteckých gigantov sa pohybuje v rozmedzí 1,2 až 4,3 milióna eur ročne.
Podobne ako v Amerike, aj tu väčšinu sumy tvoria variabilné a dlhodobé bonusy viazané na výkonnosť a akcie.
Napríklad generálni riaditelia popredných skupín ako Lufthansa (Carsten Spohr) a Air France-KLM (Ben Smith) si v ostatných rokoch pripísali na účet balíky presahujúce 4 milióny eur.
Aj šéf nízkonákladového giganta easyJet (Johan Lundgren) si polepšil na približne 3,5 milióna eur.
Zaujímavým príkladom je Michael O'Leary z Ryanairu. Hoci jeho oficiálny základný plat je podstatne nižší ako u konkurencie, jeho skutočné bohatstvo je skryté v masívnom podiele akcií spoločnosti, vďaka čomu patrí medzi najbohatších ľudí v odvetví.
Život palubného personálu na Zemi
Na druhej strane platovej škály stoja letušky a stevardi. Ich finančné odmeny sú v Európe veľmi rôznorodé a závisia od toho, či pracujú pre tradičného dopravcu, alebo pre nízkonákladovú spoločnosť.
- Nízkonákladoví dopravcovia: Pri nízkonákladových spoločnostiach ako Ryanair či easyJet sa nástupné ročné hrubé platy pohybujú v rozmedzí 22 000 až 26 000 eur. Hoci je základná mzda pomerne nízka, ich celkový príjem je výrazne navýšený vďaka hodinovým príplatkom za let a denným diétam.
- Tradiční dopravcovia: Vo veľkých spoločnostiach, ako je britská British Airways, začínajú noví členovia palubného personálu na základnom plate už od 16 800 libier, avšak so všetkými príplatkami sa môžu dostať na 28 000 eur ročne. Skúsení palubní manažéri na diaľkových trasách v týchto tradičných spoločnostiach môžu dosiahnuť ročnú odmenu až 50 000 eur.
- Štart v Škandinávii: Napríklad vo fínskej Finnair sa mesačné základné platy pohybujú od 1 700 € pre začiatočníkov až po 2 800 € pre skúsených zamestnancov, pričom ďalších 30 až 40 % tvorí variabilná zložka.
Tento extrémny nepomer, kde riaditeľ jednej z veľkých európskych aeroliniek zarába približne 140-krát viac ako radová letuška, naďalej podnecuje diskusie o spravodlivosti a je hlavným motorom nedávnych štrajkov, ktoré sa v Európe rozmáhajú.
Zdá sa, že zatiaľ čo lietadlá lietajú, rozdiely medzi tými, ktorí vedú, a tými, ktorí slúžia, sú stále neprekonateľné.