Postavička s tvárou WC dosky, mandarínka vo väznici – Japonci milujú maskotov

Mičijuki Arano je vyučený kuchár. Keď však pred dvoma rokmi chcel zmeniť zamestnanie, rozhodol sa vyskúšať si jednu lekciu v hereckej škole pre maskotov Choko Group Maskot kúsok od Tokia.

13.09.2016 07:00
vysielacia veža, Japonsko, maskot, postavička,... Foto:
Maskot najvyššej vysielacej veže v Tokiu s japonskou novinárkou.
debata

Zaplatil v prepočte asi 50 eur, navliekol si prasací kostým, skúsil v ňom smiešne zatočiť hlavou sem a tam – a úplne tomu prepadol, napísal americký denník The Washington Post.

„Naozaj som si to zamiloval,“ hovorí nevysoký, bacuľatý Arano, ktorý vo svojich 35 rokoch stále trochu šušle. „Akonáhle na sebe máte inú vrstvu oblečenia, stávate sa niekým iným, než je vaša normálna osobnosť. Stane sa z vás prasiatko alebo veverička, vidíte, ako na vás ľudia reagujú – a vďaka tomu im chcete ešte viac pomáhať.“

Výučba aj chlpaté pracovné ponuky

Teraz je Arano pravidelným návštevníkom školy maskotov, kde žiakom odovzdáva svoje umenie Čoko Ohirová, ktorá sa podnikaniu v odbore maskotov venuje už takmer 40 rokov. „Niektorí ľudia sem chodia, aby sa z nich stali profesionálni maskoti, iní len pre zábavu, aby si odbúrali stres,“ uviedla Ohirová.

Počas rokov, keď pôsobila ako maskot na voľnej nohe – áno, taká profesia skutočne existuje – hrala desať rokov Porori, obľúbenú televíznu myšiu pirátku. A potom si otvorila túto školu, aby vychovávala ďalšie generácie maskotov.

Teraz počas dvanástich dvojhodinových lekcií učí žiakov, ako sa pohybovať, aby ich postavička vyzerala vierohodne. A tiež do nich vštepuje základné pravidlo – nikdy neukázať ani kúsoček vlastnej kože, aby prezradením toho, že je vo vnútri schovaný človek, nezmizlo kúzlo postavičky.

Jej Choko Group sa venuje tiež výrobe samotných kostýmov a funguje ako agent pre spoločnosti, ktoré hľadajú maskotov, či pre maskotov hľadajúcich prácu.

Citrus, Princ Kyslá Uhorka aj Fukuppy

V Japonsku je ťažké ísť kamkoľvek a nenaraziť pritom na maskota – roztomilé, huňaté stvorenia, ktoré sú navrhnuté tak, aby ste sa cítili milo a príjemne aj v tých najnepravdepo­dobnejších situáciách.

Idete do väznice Wakayama? Čaká tu na váš Waka-P, oranžový maskot s veľkou, citrusu podobnou hlavou, ktorý vás objíme a pripomenie vám, že sa máte snažiť dosiahnuť spoločnosť bez zločinu, jasnú a žiarivú, ako čerstvo odtrhnutá mandarínka.

Ak máte cestu do Jokohamy, môžete sa stretnúť s Toilet-kunom, roztomilou postavičkou s tvárou v tvare záchodovej dosky, ktorá je chlpatým zástupcom miestneho úradu pre recykláciu odpadov.

A kto by mohol lepšie reprezentovať ministerstvo obrany, ako Princ Kyslá Uhorka z krajiny zvanej Paprika a jeho priateľka Princezná Petržlenka, pochádzajúca z krajiny menom Brokolica?

Úplne bizarne vyznieva maskot podniku Fukushima Industries v podobe anjelského vajca, ktorého meno vzniklo z kombinácie názvu mesta Fukušima a anglického slova „happy“ – šťastný. Volá sa Fukuppy.

Riadená eliminácia

Žiadne mesto, poriadny podnik či ministerstvo sa v Japonsku nezaobíde bez maskota. Svojho má dokonca aj veľvyslanectvo Spojených štátov v Tokiu.

Záplava maskotov je taká mohutná, že v minulom roku vypukla kampaň s cieľom zoškrtať počet maskotov a ušetriť tak zbytočné výdavky.

Žiadne oficiálne údaje neexistujú, ale podľa odhadov expertov len pre potreby miestnych vlád funguje 4 000 maskotov. Napríklad prefektúra Osaka mávala viac ako 90 maskotov, ale 20 z nich už od spustenia kampane ministerstva financií dostalo „ružové, chlpaté kopačky“.

debata chyba
Viac na túto tému: #Japonsko #maskot