Denník zo Srí Lanky 2: Som nebezpečná!

Ak ste čítali diel 1 môjho srílanského denníka, tak viete, že naposledy sme ja, novinárka Bianka, a moja 16-ročná dcéra Sára skončili v rybárskom mestečku Negombo, neďaleko od letiska. Večer pred ranným odchodom z Negomba sme sa ešte boli prejsť.

08.09.2018 07:00
slon rieka Pinnawala Srí Lanka Foto: ,
Tento sloník zo slonieho sirotinca v Pinnawale si kúpanie v rieke Ma Oya naozaj užíva.
debata (1)

Svinsky dotieravé komáre sú tu! Vyliezli presne o 18.46 h. Museli sme sa z polcesty vrátiť do hotela a nastriekať sa repelentom. Mám značku repelentu obsahujúcu dve účinné chemické látky a musím povedať, že fungoval, aj keď som vždy počas aplikácie chytala astmatický záchvat.

Fľaštičku so sprejom som si zobrala aj na večernú prechádzku – ak by bol nejaký Srílančan pridrzý, použijem účinnú látku DEET ako bojový plyn! Mimochodom, vraj tu plus-mínus funguje aj ich domáci repelent citronela. Len citronelou by som nejakého dotieravca tak maximálne navoňala. Toto je dva v jednom.

Toto je najsmradľavejšie ovocie na svete -... Foto: Pravda, Bianka Stuppacherová
durian Toto je najsmradľavejšie ovocie na svete - durian. Na Srí Lanke sme ho ochutnávali niekoľkokrát. Stál dve eurá.

Oriešková larva

Moja dcéra Sára zatúžila po orieškoch. Vliezli sme teda do miestneho supermarketu a zvesili z klinčeka malé vákuované vrecúško orieškov kešu za 350 Rs (takmer dve eurá). Neuveríte, ale bola tam – larva! Ešte sa aj hýbala, srílanské larvy asi prežijú aj vákuum!

Pomohlo to v tom, že dcérku, ktorá miluje oriešky a doma ich dostáva doslova denne na 100 gramový prídel (lebo to dosť lezie do peňazí) prešla chuť. Som si istá, že len dočasne.

Na Srí Lanke vždy niečo nefunguje. Aj v dobrom, peknom, čistom hoteli, zistíte, že sa nedá zavrieť sprchový kút (náš prípad). To by až tak neprekážalo, ale ani vchodové dvere na izbe sa nedali dovrieť. Museli sme sa do nich obe so Sárou zvnútra izby oprieť, aby sme sa na noc mohli zamknúť. Problém bol v tom, že ráno sme sa následne nevedeli otvoriť.

Už som išla písať správu nášmu šoférovi Manojovi Peirisovi (ktorý bol doma s rodinou, hodinu jazdy autom od nás), nech zavolá majiteľovi hotela, že dve Slovenky sa zúfalo snažia dostať von z izby na raňajky. Našťastie, čosi-kdesi povolilo a na raňajky sme napokon prišli.

Ja včera omeleta, dnes variant vajíčka na mäkko, Sára včera vajíčka na tvrdo, čo boli na mäkko a dnes opätovne ešte raz na mäkko, hoci ich pýtala na tvrdo, ale Srílančania to s vajcami proste nevedia.

Rodina známeho srílanského šoféra a sprievodcu... Foto: Pravda, Bianka Stuppacherová
Manojova rodina Rodina známeho srílanského šoféra a sprievodcu po krajine Manoja Peirisa.

Návšteva Manojovej rodiny

Ráno po vyslobodení sa z izby v hoteli v Negombe a ovocno-vajíčkových raňajkách (ako ovocie obyčajne papája, mango a ananás, mňam), prišiel po nás náš šofér, sprievodca a môj viacročný kamarát Manoj. A odviezol nás do svojho domu v Malabe, čo je neďaleko hlavného mesta Colombo (niečo ako Stupava pri Bratislave).

Zvítali sme sa s jeho manželkou Dilhani, so 17-ročnou dcérou Nethmi a sladkou 7-ročnou Kenolee. 13-ročný syn Ravindu pre školské povinnosti (áno, v nedeľu!) nebol doma a aj Manojovu dcéru Nethmi na druhý deň čakala skúška v škole, takže iste mala dobré nervy. Ale musela to s nami chvíľu vydržať.

Dilhani skvele navarila, ona varí výborne (na rozdiel odo mňa) a denne (na rozdiel odo mňa). Keď sa v srílanskom príbytku povie, že niečo je len trošku pikantné, „a bit spicy“, tak si pripravte hrsť ryže do úst, lebo budete šľahať plamene.

Toto je typická snímka zo Srí Lanky - slony... Foto: Pravda, Bianka Stuppacherová
rieka so slonmi, Srí Lanka Toto je typická snímka zo Srí Lanky - slony kúpajúce sa v rieke Ma Oya v rámci slonieho sirotinca v Pinnawale.

Hor sa ku rieke, kde sa kúpu slony!

Po dobrom jedle sme sa rozlúčili s Manojovou rodinou a mohli sme začať našu poznávaciu cestu, ktorá potrvá 17 dní. Vybrali sme sa z kolombského Malabe do Pinnawaly, kde je známy sloní sirotinec.

Mimochodom, je to 88 km, ktoré idete 2,5 hodiny. Po celý čas dvadsiatkou, tridsiatkou, systém brzda-plyn (a nečumte do mobilu, ale cez predné sklo, lebo vám príde zle).

Do Pinnawaly sme dorazili po piatej popoludní a vďaka Manojovým kontaktom sme dostali najlepšiu izbu v hoteli s najväčším balkónom, čo má výhľad na rieku Ma Oya. Úplná paráda.

Už je večer, všetko zatvorené, som v Pinnawale tretíkrát (hoci som priamo pri sirotinci nikdy neprespávala, vždy sme sem len ráno vybehli z mesta Kandy).

Teším sa, ako budem kúpanie slonov v rieke ráno pozorovať z balkóna. Do samotného sirotinca nepôjdem (a nebudem platiť relatívne drahé vstupné 2500 Rs/osoba, čo je 14 eur), rozhodli sme sa radšej navštíviť nadáciu Millenium Foundation, ktoré je odtiaľto neďaleko. Tam si totiž slona môžete okúpať v rieke.

Mimochodom, moja dcéra pridáva fotografie na Instagram a hneď jej napísal nejaký srílanský fotograf Hassan (s týmto menom to budhista nebude, hoci na Srí Lanke je vyše 70 % budhistických Sinhálčanov), že ju tu chce fotiť. Vzhľadom na to, že aj náš tatinko je fotograf, sme doma veľmi tolerantní. Inými slovami – Hassan, zabudni! Ani náhodou! Som nebezpečná!

Tak prichádza slonie stádo v sloňom sirotinci v...
Počas európskeho leta je na Srí Lanke sezóna...
+5Tuk-tukom na Srí Lanke hovoria aj ,,three...