Znie to ako zlý vtip, no pre Brazíliu je to realita.
V rámci príprav na nadchádzajúci klimatický samit COP30 v Beléme čelí krajina obrovskej kritike za výstavbu novej diaľnice, ktorá si vyžiadala rozsiahle odlesňovanie Amazonského pralesa.

13 kilometrov deštrukcie v srdci Amazonu pre „mobilitu“
Brazília buduje novú štvorprúdovú diaľnicu s dĺžkou približne 12,8 kilometra priamo cez chránené územia Amazonského pralesa.
Účelom tejto cesty je podľa brazílskej vlády zlepšiť „mobilitu“ v okolí mesta Belém a zabezpečiť plynulý príchod a odchod pre desaťtisíce delegátov a svetových lídrov, ktorí sa v novembri zúčastnia summitu COP30.
Hoci úradníci z infraštruktúry štátu Pará, Adler Silveira, označujú projekt za „dôležitú intervenciu do mobility“ a tvrdia, že diaľnica bude „udržateľná“ s prechodmi pre zvieratá a solárnym osvetlením, realita je omnoho drsnejšia.
Miestni obyvatelia a environmentálne skupiny sú zničení.
Jeden z miestnych obyvateľov, Claudio Verequete, ktorý žil asi 200 metrov od plánovanej cesty a živil sa zberom bobúľ açaí, uviedol, že „všetko bolo zničené“ a prišli o svoj príjem.
Monika Bančanová sa po desiatich rokoch auditorskej kariéry rozhodla opustiť svet biznisu. Vymenila všetky svoje istoty a vybrala sa ďaleko za hranice stereotypu, dvanásťhodinového pracovného času, finančných skupín a veľkých investičných projektov. Prácu v luxusnom prostredí vymenila za cestovanie s plecniakom po Južnej Amerike.
Hypokritická tvár pred summitom o klíme?
Tento projekt vyvoláva po celom svete vlnu rozhorčenia a obvinení z pokrytectva.
Amazonský prales je kľúčový pre absorpciu uhlíka a udržiavanie biodiverzity na celom svete.
Vedci varujú, že budovanie ciest do pralesa vedie k fragmentácii ekosystémov a sťažuje migráciu voľne žijúcich živočíchov.
Až 95 % odlesňovania v Amazónii sa deje do niekoľkých kilometrov od ciest, ktoré často slúžia ako vstupná brána pre nelegálnu ťažbu dreva, poľnohospodárstvo a zaberanie pôdy.
Prezident Brazílie, Luiz Inácio Lula da Silva, vyhlásil, že COP30 bude „COP v Amazone, nie COP o Amazone“, a zdôraznil snahu vlády chrániť prales.
Avšak, súčasné kroky, ktoré uprednostňujú infraštruktúrne projekty pred ochranou životného prostredia, podkopávajú jeho rétoriku a vyvolávajú otázniky nad skutočným záväzkom Brazílie voči klimatickým cieľom.
Konflikt rozvoja a udržateľnosti: Cena za modernizáciu?
Diskutuje sa aj o tom, či je takáto rozsiahla deštrukcia nevyhnutná pre modernizáciu mesta Belém. Hoci miestni obyvatelia si želajú lepšiu infraštruktúru, kritici tvrdia, že existujú udržateľnejšie alternatívy.
Projekt diaľnice, ktorý bol navrhnutý štátnou vládou Pará už pred desiatimi rokmi, bol opakovane zastavený kvôli environmentálnym obavám.
Vláda sa však rozhodla urýchliť ho v rámci príprav na summit, čo viedlo k súčasnej situácii.
Tento prípad poukazuje na ťažkú rovnováhu medzi ekonomickým rozvojom a ochranou životného prostredia, najmä v rozvíjajúcich sa krajinách s obrovským prírodným bohatstvom.
Ironická lekcia pre globálny summit
Pád stromov v Amazone pre výstavbu cesty, ktorá má priviesť svetových lídrov hovoriť o záchrane klímy, je silnou a ironickou metaforou našej doby.
Je to pripomienka, že aj tie najlepšie úmysly môžu byť podkopané praktickými rozhodnutiami a krátkodobými cieľmi.
Otázkou zostáva, aký odkaz po sebe zanechá summit COP30, keď jeho prípravy sprevádza takáto kontroverzia. Bude to summit o záchrane pralesa, alebo len ďalší príklad ľudskej krátkozrakosti?


