Vlastník budovy, ktorým je spoločnosť Tatry mountain resorts (TMR), a.s., už v uplynulých dňoch zabezpečil vypratanie budovy a pracuje na jej zabezpečení pred vandalmi. Pomôcť by mala plánovaná architektonická súťaž.
Tatranský okrášľovací spolok v súčasnosti na základe poverenia spoločnosti pripravuje podklady k ideovej architektonickej súťaži, ktorej výsledkom má byť návrh budúceho využitia budovy aj jej architektonické riešenie.
„S vlastníkom budovy komunikujeme o tejto téme už niekoľko rokov, ale doteraz sa nám nepodarilo nájsť taký účel využitia, ktorý by bol všeobecne akceptovaný, aj dlhodobo udržateľný. Som rád, že vlastník uvažuje o vyhlásení otvorenej ideovej súťaži, to by mohol byť spôsob, ako nájsť najlepšie riešenie,“ dodal Kolesár. Finalizácia zadania a podmienok súťaže sa predpokladá na začiatok roka 2017.
Zadanie aj podklady do súťaže pripravuje Tatranský okrášľovací spolok v rámci projektu Tatranské centrum architektúry (TAT- Arch). Cieľom tejto iniciatívy je identifikovať a definovať typický dizajn tatranskej horskej architektúry a prispieť k jej zachovávaniu v rámci citlivých rekonštrukcií existujúcich objektov. Závery a zistenia tejto platformy by sa mali využívať ďalej aj pri navrhovaní nových urbanistických riešení.
Výstavba stanice v Tatranskej Lomnici sa začala 1. apríla 1936 a do prevádzky bola uvedená 22. decembra 1937 spolu s otvorením prevádzky úseku lanovky Tatranská Lomnica – Skalnaté pleso. Hlavným staviteľom podľa upravených projektov architekta Dušana Jurkoviča bola firma Karla Marvana z Hradca Králové.
Budovu stanice postavili z miestnej žuly, oceľobetónových a oceľových konštrukcií a okrem technologických priestorov sa v nej nachádzali aj prevádzková kancelária, čakáreň, pokladňa, úschovňa batožín, bufet, hygienické zariadenia, štyri izby pre personál a kotolňa.
Pre nízku prepravnú kapacitu sa údržba lanovky na prvom úseku ukázala ako nerentabilná a ďalej sa do nej neinvestovalo. To viedlo k tomu, že pre nedostatočnú technickú spôsobilosť ju v októbri 1999 Štátny dráhový úrad vyradil z prevádzky. Zatiaľ poslednú jazdu, už bez cestujúcich, uskutočnili zamestnanci lanovky 12. apríla 2005, informoval TOS prostredníctvom tlačovej správy.