Andorra sa stala rajom lyžiarov

Andorra, vzdialená od veľkých alpských zimných stredísk, s úspechom investovala do zimných športov, ktoré sa stali pilierom jej ekonomiky.

29.03.2018 13:00
debata

Najväčšie lyžiarske stredisko v Pyrenejách priťahuje lyžiarov z celej Európy. O tomto malom kniežatstve sa v zahraničí pritom väčšinou hovorí v súvislosti s obchodom s nezdaneným alkoholom a cigaretami alebo ako o bývalom daňovom raji.

Až do roku 2010 bola Andorra na sivom zozname Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD).

Po výrazných investíciách sa dnes tento malý štát pekne vyníma na svetovej mape lyžovania. V budúcom roku bude dokonca hostiť finále svetového pohára v alpskom lyžovaní. To bude v Pyrenejach úplne prvý raz.

Keď vystúpite z lanovky v Soldeu, je to tam ako na Babylonskej veži: na necelých 80–tisíc obyvateľov pripadá 2,5 milióna lyžiarov ročne, z toho viac ako 1,7 milióna v oblasti Grandvalira, ktorej súčasťou je aj Soldeo.

Podľa údajov z minulej sezóny tam najviac chodia Španieli, ktorí tvoria 51,4 % lyžiarov v Grandvalire. Za nimi nasledujú Francúzi (13,1 %), Briti (11,5 %) či Rusi (5,2 %).

Anastasia Akimovová objavuje so snoubordom v podpazuší andorrské dráhy prvý raz. Moskovčanka zvyknutá skôr na alpské strediská vo Francúzsku alebo v Rakúsku uisťuje, že kniežatstvo je na rovnakej úrovni ako iné strediská v Európe, ale je lacnejšie.

„Priestor na lyžovanie je tu obrovský. Lyžoval som vo francúzskych Pyrenejách, ale tu za celý deň nikdy nejdete po rovnakej trati,“ povedal agentúre AFP Francúz David Ribot.

Grandvalira je so svojimi 210 kilometrami lyžiarskych tratí najväčším strediskom v Pyrenejach, pred Baqueirou v španielskych Pyrenejach, ktorá má 150 kilometrov, nebo Grand Tourmalet so 100 kilometrami vo francúzskych Pyrenejach.

Stredisko sa zrodilo v roku 2003 spojením Soldeu–El Tarter a Pas de la Case– Grau Roig a je svedectvom toho, ako si krajina uvedomuje význam „bieleho zlata“ pre svoju ekonomickú budúcnosť.

„Až do konca 80. rokov bol základom andorrskej ekonomiky obchod s produktmi, ktoré Španieli doma nedostali. Len čo k nim už mali prístup, andorrská ekonomika sa zmrštila. Čo zostalo? Sneh,“ vysvetľuje riaditeľ strediska Soldeu, Francúz Henri Barbier.

Podpora vlády, ľahký prístup ku kapitálu vďaka bohatému miestnemu bankovému sektoru – Grandvalira investovala od svojho vzniku 130 miliónov eur a vláda prispieva ročne štyrmi miliónmi eur. Od roku 2013 rastie počet zimných turistov o šesť percent za rok.

„Andorra vynaložila mnoho úsilia, aby sa lyžovanie stalo jedným z jej pilierov. V posledných rokoch sme veľa investovali do reklamy, stávame sa známymi v celej Európe, vo Francúzsku, v Španielsku, ale aj vo Veľkej Británii, v Nemecku a čoraz viac v Rusku,“ uvádza andorrský minister turistiky Francesco Camp.

„A táto stratégia sa oplatila. Turistika tvorí 25 % hrubého národného produktu, je dôležitejšia ako financie. A ide najmä o zimnú turistiku,“ dodáva.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Andorra