Milovníkom vlakov pri pohľade na škvrnité vozne musí zaplesať srdce. Bežným čiernym vlakom švajčiarskej výroby vraj vybrali meno deti, a to podľa salamandier, ktoré tu žijú.
A keďže salamandra je škvrnitá, aj Salamander Zug čiže Salamandrí vlak získal typické škvrny.
Nepredstavujte si žiadne závratné tempo, miestni sami tvrdia, že vlak si to 9,5 kilometra do najvyššie položenej železničnej stanice Rakúska šinie v takte prírody.
Stanica leží vo výške 1 800 metrov na úpätí najvyššej dolnorakúskej hory s vrcholom vo výške 2 075 metrov, odkiaľ je rozprávkový výhľad. Moderný vlak sa sem vyšplhá za 40 minút.
Cesta vedie cez husté jedľové lesy, popri romantických horských chatách a kvitnúcich alpských lúkach.
Svadby v Sissinom kostolíku
Kto má slabosť pre historické parné vlaky, môže cez júlové a augustové víkendy cestovať ako za čias cisára – akurát musí rátať s tým, že parná lokomotíva sa do rovnakého cieľa dostane až za 80 minút.
História zubačky na Schneeberg sa začala písať v roku 1895, keď stavebný podnikateľ a inžinier Leo Arnoldi dostal zákazku na vybudovanie zubačky.
Parný vlak na Hochschneeberg premával už o dva roky! Zo Schneebergu sa rýchlo stal obľúbený letný cieľ turistov.
Okrem mešťanov, umelcov a mysliteľov sa zubačkou hore vyviezol aj cisár František Jozef I. a svojej manželke Sissi tu v roku 1901 dal postaviť kostolík. „Vidieť a byť videný,“ tak vraj znelo motto vtedajších čias.
Dnes okrem Sissinho kostolíka, ktorý však sama Alžbeta Bavorská nikdy na vlastné oči nevidela, možno na Schneebergu navštíviť aj najvyššie položenú galériu – vstup je voľný.
Zato lístok na Salamandrí vlak stojí 38 eur na osobu. Seniori majú zľavy, deti do 6 rokov a malé psy cestujú zdarma, a kto by si chcel prenajať celý vlak, aby sa tak dopravil na svadbu či krst v Alžbetinom kostolíku, toho to vyjde na 3 500 eur.
Škoda, že dnes už tu nie je najvyššie položená botanická záhrada ako kedysi, keď tu pestovali zeleninu, ovocie a údajne aj vinič!
Či už sa na Schneeberg vydáte Salamandrom, alebo po vlastných, nedajte si ujsť miestnu špecialitu – frische Buchteln mit Marillen oder Powidl.
Čerstvé buchty s marhuľami alebo so slivkovým lekvárom môžete na jednej zo zastávok pred vrcholom buď ochutnať v bufete, alebo si ich dať zabaliť a vziať so sebou.
Servíruje sa len jedna buchta, ale zato mega veľkosti a navyše ešte pláva vo vanilkovej omáčke. A pred buchtou vám ešte odporučia polievku s podobne obrími pečeňovými knedliskami.
Drienkový džús vo vlaku
Ale aj samotné východzie mestečko Puchberg vo výške 577 m nad morom stojí za návštevu – nájde sa tu pre každého niečo, od najrôznejších kúpeľných, športových, spoločenských a kultúrnych aktivít až po vynikajúcu gastronómiu a ubytovanie.
Z Puchbergu a okolia sa dá podnikať množstvo peších túr, okolie je priam posiate lanovkami, navštíviť možno aj hrad Puchberg, jeden zo štyroch, ktoré v minulosti strážili údolie.
Výletníkov s malými deťmi miestni pošlú do idylického Losenheimu, časti Puchbergu, kde vznikol malý prírodný raj pre deti Puchis Welt. Puchiho svet je pomenovaný po maskotovi, medviedikovi čistotnom Puchim.
Deti tu môžu aj v lete lyžovať na špeciálne upravenej lúke alebo sa spúšťať na obrích gumových kolesách. Hore ich vyvezie čarovný koberec, alternatíva vleku.
A komu nestačí Schneeberská železnica so Salamandrím vlakom, môže vyskúšať aj ďalšiu – Mariazellskú.
Tá je najdlhšou úzkokoľajkou Rakúska a zo St. Pöltenu, hlavného mesta Dolného Rakúska, vedie cez malebné Pielachské údolie, popri prírodnom parku Ötscher-Tormäuer až do Mariazellu cez 19 historických viaduktov a 21 tunelov.
Tunajší panoramatický vlak je zlatistej farby a volá sa poeticky Himmelstreppe čiže Schody do neba.
Je plne klimatizovaný, turistov odvezie hoci aj s bicyklami a okrem výhľadov láka aj na bohaté raňajky či Dirndlsaft, drienkový džús.
Z predposlednej stanice Mitterbach premáva sedačková lanovka na vrchol 1 626 m vysokých Gemeindealpe.
Aj tu je fantastický panoramatický výhľad, chata Terzerhaus so skvelou kuchyňou a možnosti túr. Nadšenci adrenalínu sa môžu dostať dolu z medzistanice lanovky na trojkolke.
Tí najrýchlejší svištia serpentínami tak rýchlo, že sú dole o 15 minút – zároveň s lanovkou. Vyskúšate?