Fio bankaFio banka

Gotthardský tunel: Najdlhší tunel sveta má 57 kilometrov, stavali ho 17 rokov. Tiahne sa popod Alpy

V srdci švajčiarskych Álp leží inžiniersky zázrak, ktorý nanovo definoval dopravu v Európe a nastavil nový štandard pre výstavbu tunelov na celom svete.

28.07.2024 07:00
debata

Gotthardský tunel, ktorý sa tiahne ohromujúcich 57,1 kilometra, je najdlhším železničným tunelom na planéte a poskytuje vysokorýchlostné železničné spojenie pod impozantnými horami Švajčiarska.

Tento inžiniersky počin nielenže uľahčuje rýchlejšie cestovanie, ale znamená aj monumentálny úspech v oblasti výstavby tunelov, logistiky a environmentálneho plánovania.

Stručná história Gotthardského základného tunela

Gotthardský tunel je súčasťou Nového železničného spojenia cez Alpy (NRLA), švajčiarskeho federálneho projektu zameraného na zlepšenie železničných spojení medzi severnou a južnou Európou.

Tunel vedie medzi Erstfeldom na severe a Bodiom na juhu, pretína švajčiarske Alpy a výrazne skracuje čas cesty cez hornatý terén.

Myšlienka tunela vznikla koncom 20. storočia ako reakcia na zvyšujúcu sa nákladnú a osobnú dopravu a potrebu efektívnejších a ekologickejších dopravných ciest.

Výstavba sa oficiálne začala v roku 1999 a po 17 rokoch prác, na ktorých sa podieľali tisíce robotníkov, bol tunel 1. júna 2016 otvorený pre verejnosť.

Technické úlohy a konštrukčné výzvy

Stavba Gotthardského základného tunela bola obrovskou inžinierskou výzvou, ktorá si vyžadovala špičkovú technológiu a presnosť.

Tunel bol razený kombináciou strojov na razenie tunelov (TBM) a tradičných metód vŕtania a trhacích prác. To si vyžiadalo odstránenie približne 28 miliónov ton skál a zvládnutie prítoku vody a vysokých teplôt hlboko pod Alpami.

Bezpečnosť bola najvyššou prioritou počas výstavby a prevádzky. Tunel má viacero bezpečnostných prvkov vrátane priechodov každých 325 metrov, čo umožňuje evakuáciu a núdzový prístup. Celý systém je monitorovaný najmodernejšou technológiou, aby bola zaistená bezpečnosť cestujúcich.

Jedným z hlavných cieľov projektu bolo presunúť nákladnú dopravu z ciest na železničnú dopravu, čím sa znížia emisie skleníkových plynov. Tým, že tunel poskytuje efektívnejšiu železničnú trasu, prispieva k zníženiu znečistenia ovzdušia a preťaženiu ciest v alpskom regióne.

Výstavba Gotthardského tunela stála približne 12 miliárd švajčiarskych frankov (okolo 12 miliárd USDeur), čo z neho robí jeden z najdrahších infraštruktúrnych projektov na svete. Napriek nákladom sa jeho výhody pre európske železničné cestovanie a obchod považujú za investíciu, ktorá stojí za to.

podmorský vlak, tunel Čítajte viac Najdlhší podvodný tunel sveta má už časť hotovú: Spojí dve európske krajiny, zmeny pocítime aj my

Vplyv na cestovanie a obchod

Gotthardský základný tunel výrazne skrátil cestovné časy medzi Zürichom a Milánom a skrátil cestu na niečo vyše dvoch hodín. To spôsobilo, že železničná doprava je na tejto trase konkurencieschopnejšia voči leteckej doprave a povzbudilo viac ľudí, aby sa rozhodli pre vlak pred lietaním.

Pre nákladnú dopravu tunel umožňuje ťažšie a dlhšie vlaky, čím sa výrazne zvyšuje kapacita a efektívnosť. Tento prechod z cesty na železničnú dopravu je nielen prospešný pre životné prostredie, ale pomáha aj zefektívniť dodávateľské reťazce v celej Európe.

Vyhliadky a projekty

Gotthardský základný tunel je súčasťou širšej iniciatívy na zlepšenie železničného prepojenia v celej Európe. Projekt NRLA zahŕňa aj Lötschberg Base Tunnel a Ceneri Base Tunnel, ktoré spolu tvoria komplexnú sieť navrhnutú na uľahčenie bezproblémovej dopravy naprieč kontinentom.

Úspech Gotthardského tunela inšpiroval ďalšie krajiny k realizácii ambicióznych tunelových projektov, ktoré ďalej posilňujú globálnu infraštruktúru. Jeho dokončenie je dôkazom ľudskej vynaliezavosti a snahy o trvalo udržateľný rozvoj.

tunel, svetlo, človek Čítajte viac Odhaľovanie temných tajomstiev: Skryté podzemné tunely európskych miest - načo ich vykopali?

Fakty o Gotthardskom tuneli

  • Hĺbka: V najhlbšom bode je tunel asi 2 300 metrov pod povrchom, čo z neho robí najhlbší dopravný tunel na svete.
  • Rýchlosť: Vlaky môžu jazdiť cez tunel rýchlosťou až 250 kilometrov za hodinu, čo výrazne skracuje čas cesty cez Alpy.
  • Inovácia: Tunel je vybavený sofistikovanými systémami ventilácie, bezpečnosti a riadenia vlakov, ktoré zaisťujú plynulý a bezpečný prechod pre cestujúcich aj náklad.
  • Kultúrny význam: Slávnostného otvorenia tunela sa zúčastnilo niekoľko európskych lídrov, ktorí zdôraznili jeho význam pri posilňovaní európskej jednoty a spolupráce.

Ďalšie významné tunely po celom svete

Zatiaľ čo Gotthardský základný tunel je držiteľom titulu najdlhšieho železničného tunela, na celom svete existuje niekoľko ďalších pôsobivých tunelov:

  • Tunel pod Lamanšským prielivom (Eurotunel): Tento 50,45-kilometrový tunel spája Veľkú Britániu a Francúzsko a je životne dôležitým spojením medzi pevninskou Európou a Britskými ostrovmi.
  • Tunel Seikan: Tento 53,85-kilometrový železničný tunel, ktorý sa nachádza v Japonsku, spája ostrovy Honshu a Hokkaido a bol najdlhším tunelom na svete pred Gotthardským tunelom.
  • Tunel Lærdal: Tento cestný tunel v Nórsku je s dĺžkou 24,5 km najdlhším cestným tunelom na svete a ponúka jedinečný zážitok z jazdy cez ohromujúcu nórsku krajinu.
koláž, modrý kostol, banská bystrica, komárno Čítajte viac KVÍZ: Ako dobre poznáte slávne stavby Slovenska?

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #tunel #Alpy