Skalnatá vyvýšenina na brehu rieky Jang-c’-ťiang verne pripomína hlavu psa, ktorý akoby sklonil svoj pysk k vode. Fenomén si okamžite získal popularitu a prilákal davy turistov.
Všetko sa začalo jednou fotografiou
Miestny návštevník, dizajnér Kuo Čing-šan, si skalnú formáciu všimol a 14. februára zverejnil fotografiu na sociálnu sieť Xiaohongshu s popisom „Šteňací vrch“.
Príspevok zaznamenal výbuch popularity a za 10 dní nazbieral 120 000 lajkov.
Na platforme Weibo si hashtag #xiaogoushan (po čínsky „Šteňací vrch“) pozreli milióny ľudí.
„Bolo to také magické a roztomilé. Keď som to objavil, bol som nadšený a šťastný,“ povedal Kuo.
Turistický boom a „psí turizmus“
Na miesto sa okamžite začali hrnúť návštevníci, niektorí aj so svojimi psami, aby si urobili originálne fotografie.
Turisti prichádzajú nielen z rôznych častí Číny, ale aj zo zahraničia, aby videli tento prírodný zázrak.
Oblasť Zigui, kde sa „Šteňací vrch“ nachádza, teraz zaznamenáva prudký nárast turizmu.
Miestni podnikatelia rýchlo reagovali na tento trend a začali predávať suveníry s motívom psa, organizovať výlety a ponúkať tematické gastronomické špeciality.
Zvláštny fenomén: Keď v skalách vidíme tváre
To, čo sa stalo v čínskom I-čchangu, je príkladom psychologického javu známeho ako pareidólia – tendencia nášho mozgu nachádzať známe tvary v náhodných objektoch.
Tento fenomén sa vyskytuje po celom svete a v Európe máme viacero podobných príkladov.
V Španielsku sa v oblasti Andalúzie nachádza skalnatá vyvýšenina Peña de Los Enamorados, ktorá z profilu pripomína tvár spiaceho muža.
V severozápadnom Francúzsku, na polostrove Ebihens, sa z určitého uhla črtá tvár s očami, nosom a perami.
Na Švédskom ostrove Gotland je zas známy skalný útvar Hoburgsgubben („Starý muž z Hoburgu“), ktorý pripomína tvár s veľkým nosom.
V Severnom Írsku sa v kopcoch pri Belfaste nachádza tzv. Napoleonov nos, formácia v Cavehill pripomínajúcu profil slávneho vojvodcu.
Turistický hit alebo len krátka senzácia?
Otázkou zostáva, či sa „Šteňací vrch“ udrží ako turistická atrakcia aj v dlhodobom horizonte, alebo je to len dočasný fenomén sociálnych sietí.
Mnoho podobných virálnych destinácií zaznamenalo prudký nárast návštevnosti, ale neskôr stratili na popularite.
Všetko závisí od toho, či miestne autority a podnikatelia dokážu využiť tento moment a pretaviť ho do udržateľného turizmu.
Jedno je však isté: „Šteňací vrch“ je dôkazom toho, že príroda si pre nás pripravuje neustále prekvapenia, stačí sa len pozerať tým správnym spôsobom.


