Tajomná lekáreň Mediciovcov láka zákazníkov aj po štyristo rokoch

13.05.2012 06:00
Lekáreň Mediciovcov, Florencia
Starobylá lekáreň Mediciovcov v centre Florencie nemá žiadnu reklamu. Napriek tomu priťahuje zákazníkov svojimi výrobkami i úžasnou atmosférou a priestormi už štyristo rokov. Autor:

Vône parfémov lákajú zákazníka už na prahu starobylej lekárne Santa Maria Novella, slávnej florentskej inštitúcie, ktorá kedysi zásobovala tajomnými flakónmi Katarínu Medicejskú a dnes také celebrity, ako je Monica Bellucci.

Parfuméria a apatieka Santa Maria Novella, ako znie jej oficiálny názov, síce tento rok oslavuje výročie 400 rokov, jej zrod však v skutočnosti patrí do roku 1221, kedy dominikánski bratia začali pestovať liečivé rastliny na prípravu liekov, balzamov a mastí.

Povesť týchto produktov prekročila prah kláštora a v roku 1612 apatieka otvorila svoje brány verejnosti pod patronátom rodu Medici, ktorý sa stal propagátorom tejto značky u zahraničných panovníckych dvorov.

Pri príležitosti svojej svadbe s francúzskym kráľom Henrichom II. si Katerína Medicejská (1519–1589) do svojej novej vlasti v batožine priviezla niekoľko flakónov parfému, ktorý bol vyrobený osobitne pre ňu na báze bergamotu. „L'eau de la Reine“ (Kráľovnina voda) nielenže vzbudila na francúzskom dvore nadšenie, ale stála aj pri zrode novej revolučnej techniky. „Predtým sa esencie miešali s olejom alebo s octom, ale mníchov napadlo použiť alkohol. ‚L'eau de la Reine‘ bol prvým parfémom, ktorý sa v celej Európe preslávil tým, že bol vyrobený na báze alkoholu,“ vysvetľuje obchodný riaditeľ značky Gianluca Foa.

Táto kolínska voda patrí stále medzi nadčasové produkty, ktoré stoja za úspechmi tohto diskrétneho, ale prekvitajúceho podniku, ktorého obrat vlani narástol o 37 percent. Dnes vyzerá byť lekáreň nezmenená, stále je umiestnená v nádherných sálach vyzdobených freskami v samotnom centre Florencie, s očarujúcim výhľadom na krížovú chodbu kláštora.

Vitríny a lekárnický stôl sa nezmenili od roku 1612, avšak dominikáni museli odísť v roku 1886, keď majetok cirkvi skonfiškoval taliansky štát, ktorý predal apatieku synovcovi jej posledného dominikánskeho magistra. Na čele lekárne sa vystriedali štyri generácie tejto rodiny. Teraz tvoria 80 percent zákazníkov lekárne cudzinci. „Myslela som si pôvodne, že to je len butik, ale keď som sem vošla, uchvátilo ma to,“ hovorí nadšene Číňanka Sabrina a ukazuje fresky zdobiace lekáreň.

Starobylá lekáreň Mediciovcov v centre...
Starobylá lekáreň Mediciovcov v centre Florencie nemá žiadnu reklamu. Napriek tomu priťahuje zákazníkov svojimi výrobkami i úžasnou atmosférou a priestormi už štyristo rokov. Autor: touringflorence.com

Okrem historického obchodu sa apatieka rozšírila na susedný bývalý kostol San Niccolo a jeho nádhernú sakristiu zdobenú maľbami talianskeho maliara Mariotta di Nardi, ktorý pôsobil na prelome 14. a 15. storočia. Tu je teraz knižnica a múzeum.

Na regáloch sú tu nahromadené krémy, parfémy, bylinkové odvary, likéry a sviečky, ktorých kvalita a staromódne, ale elegantné obaly sú pýchou firmy, ktorá sa usiluje o zachovanie tradície. Sama si na vlastných pozemkoch pestuje byliny, ktoré potom používa.

V laboratóriu, ktorý sa nachádza v priestore s rozlohou 4 500 metroch štvorcových asi tri kilometre od lekárne, sa väčšina úkonov doteraz vykonáva ručne, od vyklápania mydiel z formy po zdobenie sviečok a výrobu etikiet. Podobne ako syry schnú ešte dnes granátové mydlá dva mesiace vo veľkých skriniach.

Diskrétna kvalita prilákala mnoho zvučných mien minulosti i súčasnosti: básnici Dante a lord Byron, herečky Penelope Cruzová a Monica Bellucci, monacká princezná Caroline …

Lekáreň neinvestuje ani halier do reklamy. To, že sa objavila v úspešných filmoch, ako je Hannibal s Anthonym Hopkinsom alebo Casino Royale s Jamesom Bondom z roku 2006, stačí na to, aby priťahovala zákazníkov v dvesto predajniach po celom svete, od Aucklandu po Hongkong.

„Zákazníci lekárne Santa Maria Novella sú dnes stále mladší. A to je dobre: ??odovzdávajú ďalej svoje nadšenie pre naše produkty a okrem toho žijú dlhšie,“ zdôrazňuje generálny riaditeľ lekárne Eugenio Alphandéry.

Okrem toho zložitosť výroby a drahé suroviny odrádzajú falšovateľov. Táto jedinečnosť sa však odráža aj v cene: za toaletnú vodu tu zaplatíte 80 eur. Tí najmenej zámožní sa uspokoja so škatuľkou pastiliek za päť eur.

Sleduj najnovšie články na našom Facebooku