„Je to veľmi srdečné a je v tom duša,“ teší sa Franco Rossi, keď popíja šampanské s manželkou v parku Zrinjevac v samom srdci Záhrebu. Zakončiť rok v čare Vianoc, v súkromí a ďaleko od davov ľudí: chorvátska metropola bola dobrá voľba, pochvaľuje si taliansky turista.
Avšak úrady tohto mesta s 800 000 obyvateľmi chcú viac – túžia prilákať mnoho cudzincov aj v tomto ročnom období. Majú v úmysle konkurovať tradičným destináciám vianočnej turistiky, akými sú napríklad Viedeň alebo Praha.
Záhreb sa chváli, že ho nedávno označila za „najlepší vianočný trh“ väčšina zo 100 000 návštevníkov, ktorí hlasovali na webovej stránke European Best Destinations (Najlepšie európske destinácie).
„Táto udalosť je veľmi dôležitá pre ekonomiku mesta,“ hovorí predstaviteľ záhrebského úradu pre turistiku Luka Benko, ktorý v posledných rokoch pracoval na medzinárodnej propagácii „Adventu v Záhrebe“.
„Chorvátsko je známe predovšetkým svojím jadranským pobrežím a letnými prázdninami. Ale my sme tiež kontinentálna a veľmi diverzifikovaná krajina,“ dodáva Benko.
Drvivá väčšina z 13 miliónov turistov (vlani medzi nimi bolo 11,6 milióna cudzincov), ktorí každý rok túto krajinu so 4,2 miliónmi obyvateľov navštívi, mieria v letnej sezóne na Jadran.
Vlani v decembri zavítal do Záhrebu rekordný počet 56 000 turistov, čo je o 21 percent viac ako v decembri predchádzajúceho roku. „Dúfame, že tento rok to bude prinajmenšom rovnaké ako vlani, ale ja som si istý, že to bude oveľa viac,“ teší sa už Benko.
Cestovný ruch sa v Chorvátsku podieľa na tvorbe hrubého domáceho produktu približne 17 percentami a úrady hlavného mesta chcú využiť príležitosť čo najviac. „Našou hlavnou úlohou je predĺžiť turistickú sezónu až do zimy,“ vysvetľuje predstaviteľka cestovnej kancelárie Atlas Nikolina Frkličová. Atlas je najväčšou cestovnou kanceláriou v Chorvátsku.
V Záhrebe, kde je dobre zachovalá architektúra z čias Rakúsko-Uhorska, sa vianočný trh rozkladá na niekoľkých uliciach, námestiach a v parkoch.
Návštevníci si môžu od konca novembra do 10. januára stiahnuť do mobilných telefónov aplikáciu, ktorá ich prevedie sviatočnými akciami a atrakciami, vrátane rôznych predstavení pre deti či ukážok umenia cukrárov.
„Je to nádherné. Všade cítite tú sviatočnú atmosféru a oslavy konca roka. Ľudia sú takí šťastní,“ hovorí tridsaťročná Bojana Kandičová Paničová z Bosny. Spolu so skupinou priateľov prechádza v centre mesta dedinkou drevených domčekov postavených špeciálne na túto príležitosť, v ktorých predavači ponúkajú rôzne suveníry, varené víno, grilované klobásy a cukrovinky.
Aby sa chorvátska metropola vyrovnala s rastúcim záujmom návštevníkov, musela zvýšiť svoje ubytovacie kapacity. Od roku 2006 sa podľa Benka zvýšil počet hostelov z piatich na 43, hotelov z 38 na 53 a možností ubytovania v súkromí zo 42 na viac ako 900. Výrazne, samozrejme, vzrástol aj počet barov a reštaurácií, podotýka agentúra AFP.
„Záhreb je dostatočne veľké mesto na to, aby ponúklo všetky prednosti typickej európskej metropoly, ale zároveň aj dostatočné malé, aby prechádzajúcim sa ľuďom poskytlo očarujúci pocit spolupatričnosti,“ myslí si spisovateľka Andrea Pisac, autorka blogu „Zagreb Honestly“ (Záhreb úprimne), ktorý propaguje ubytovanie v súkromí.
Podľa nej vianočné trhy a slávnosti, ktoré ich sprevádzajú, ovplyvnili Záhrebčanov a určitým spôsobom zmenili zvyky prevažne katolíckej spoločnosti, v ktorej sa Vianoce tradične slávili v rodinnom kruhu. „Sviatočný duch sa dostal do ulíc a všetko je oveľa viac vzrušujúce,“ hovorí spisovateľka.