Najobdivuhodnejšie mosty Slovenska: kamene, drevo, železo v službách majstrov

, 06.09.2016 07:00

Jeden z mála zachovaných historických mostov stojí v Spišskom Hrhove, Hanušovskému mostu zasa patrí skvelý titul najdlhšieho železničného mosta, ktorý je postavený v oblúku v celej strednej Európe. Za unikátnymi slovenskými mostami sa oplatí cestovať!

Chmarošský viadukt, Telgárt

Majestátny celokamenný železničný most s deviatimi oblúkmi sa vypína vo výške 18 metrov nad údolím pod Kráľovou hoľou, na trati 173 Červená Skala – Margecany. Má dĺžku 114 metrov a celý je postavený v jemnom oblúku s polomerom 300 metrov.

Postavili ho v 30. rokoch minulého storočia a ide o prvú členenú oblúkovú konštrukciu zo železobetónu v niekdajšom Československu. Na vybudovanie sa použilo 5420 metrov kubických muriva.

Chmarošský viadukt neďaleko obce Telgárt, pod Kráľovou hoľou. #ThisIsSlovakia Autor fotografie: @makbedrik #Follow

Fotka uverejnená používateľom SLOVAKIA | #ThisIsSlovakia (@thisisslovakia),

Železničný most, Hanušovce

Obdivuhodná technická pamiatka z roku 1943 sa nachádza na trati medzi Kapušanmi a Vranovom. Priehradové konštrukcie so skriveným spodným pásom sedia na rôzne vysokých pilieroch, z ktorých najvyšší meria 28 metrov. Most sa vinie vo výške 40 metrov nad terénom.

Hanušovský most sa hrdí titulom najdlhší železničný most postavený v oblúku na Slovensku, ba dokonca aj v strednej Európe – meria až 389,9 metra. Je súčasťou sústavy desiatich viaduktov a dvoch tunelov medzi Prešovom a Strážskym. Každý deň ním prejde viac ako dvadsiatka vlakov.

#Railway #bridge next to the town of #Hanušovce nad Toplou #Slovakia #PureSlovakia #autumn #hashtag

Fotka uverejnená používateľom @mv_photology,

Zemný most Pokúty, Kľak

Ako vystrihnutý z rozprávky. Dvojoblúkový most z prírodného kameňa ponad zurčiaci potok je obklopený stromami a húštinami. Je pozostatkom a zároveň veľmi dobre zachovaným pamätníkom už neexistujúcej lesnej železnice zo začiatku 20. storočia, ktorá kedysi križovala Kľakovskú dolinu.

Dnes tvorí jednu z 12 zastávok Lesníckeho náučného chodníka „Po stopách lesnej železnice Kľakovskou dolinou“ pri Žarnovici.

Kamenný most, Spišský Hrhov

Na kraji dediny neďaleko Levoče stojí súmerný renesančný štvoroblúkový most zo 16. storočia, dnešnú podobu nadobudol prestavbou v roku 1803. Je jedným z mála zachovaných historických mostov na Spiši.

Klenutá stavba má dĺžku takmer 40 metrov, šírku 10 metrov a dodnes slúži doprave. Pre peších je vedľa neho postavená vyrezávaná drevená lávka.

Turecký most, Poltár

Most cez rieku Ipeľ v poltárskej mestskej časti Zelené na juhu stredného Slovenska je tretím najstarším zachovaným mostom svojho druhu na Slovensku. Kamenný most s troma oblúkmi postavili Turci v časoch svojej nadvlády medzi rokmi 1554 až 1593.

Neskôr, v 19. storočí, ho pri oprave však prestavali, i keď použili pôvodné kamene. Dĺžka stavby je 35 metrov, šírka 5 metrov. Výška horného okraja nad hladinou rieky je 6 metrov. Cestná doprava cez neho neprechádza, slúži iba chodcom.

Kamenný most, Gelnica

Dvojarkádový kamenný most z prvej polovice 19. storočia preklenuje Hnilec v cente mesta. Rieka sa často vylievala a masívna stavba z lomového kameňa mala za úlohu umožniť obyvateľom prejsť ponad vodu aj počas povodní. Most prešiel v roku 1974 rekonštrukciou a dnes prechádzajú cez neho len chodci a cyklisti.

Most, Krásno nad Kysucou

Masívny kamenný most s jedným malým oblúkom v strede spája brehy Drozdovského potoka od roku 1835. V tom čase na území dnešného Krásna nad Kysucou pôsobili talianski stavitelia a o ich zručnej práci svedčia najmä krásne mosty.

Most U Blažkov sa nachádza pri vstupe do Krásna od Kysuckého Nového Mesta. Je vysoký 10 metrov a dlhý viac ako 50 metrov, slúži cestnej doprave. Po stranách ho dnes zvyšuje neveľmi estetické namodro natreté železné zábradlie.

Barokovo-secesný most, Kráľová pri Senci

Trojklenbový most s balustrádami z roku 1904 je podarenou kombináciou bieleho opracovaného kameňa a tehál naspodku. Tri veľké oblúky ponad potok Čierna voda a nádherné zdobené zábradlie z neho robia výraznú stavbu, ktorá sa objavila aj vo viacerých historických filmoch. Navrhol ho Ing. Jána Nagymihály a postavili talianski kamenári a stavitelia.

Je dlhý 42 metrov a klenutá vozovka má šírku 4,8 metra. Kedysi spájal Pálffyovskú ozdobnú francúzsku záhradu s anglickým parkom, ktoré sa však nezachovali. Preto dnes most vedie vlastne odnikiaľ nikam a len od roku 2002 je súčasťou cyklotrasy.

Gotický kamenný most, Dravce

Na prvý pohľad nenápadný krátky mostík z naštiepeného kameňa a s jediným oblúkom je v skutočnosti veľmi vzácnou technickou pamiatkou. Postavili ho ešte v 13. storočí, čo z neho robí jeden z najstarších zachovaných mostov na Slovensku. Naďabíte na neho pri ceste zo Spišského Štvrtku do Levoče, v Levočských vrchoch.

Zdroj: Slovakia.travel; Zeleznicne.info; Slovenskytrip.sk; Planetslovaki­a.sk; Slovaktips.sk; Slovakia.travel; Forestportal.sk; Poltar.sk; Terraincognita­.sk; Mestokrasno.sk

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#mosty
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk