„Niekedy čaká na križovatke toľko cyklistov, až sa tam utvorí zápcha. Všetkým sa ani nepodarí prejsť na zelenú,“ hovorí predseda Holandskej federácie cyklistov Hugo van der Steenhoven a dodáva: „Sme obeťami vlastného úspechu.“
V Holandsku chodí do práce na bicykli viac ako štvrtina obyvateľov. Ráno medzi ôsmou a deviatou hodinou nasadá na bicykel 1,75 milióna ľudí. Tí majú k dispozícii viac ako 19 000 kilometrov cyklotrás. „Čím je viac cyklistov, tým sú cyklistické chodníky menej bezpečné,“ hovorí Frans de Kok, člen Holandskej federácie turistiky.
Na cyklistických chodníkoch sa pohybujú nielen športoví cyklisti, ktorí idú rýchlosťou až 40 km/h., ale aj staršie dámy idúce na nákup alebo školáci. Často tak dochádza k zrážkam. Tento rok v júni bol napríklad jeden takýto aktívny cyklista odsúdený na 80 hodín verejnoprospešných prác za to, že pri predbiehaní zrazil 82-ročnú ženu, ktorá na následky zranení zomrela. Podľa štatistického úradu vlani pri nehodách zomrelo 185 cyklistov. V posledných rokoch je toto číslo viac-menej rovnaké, zatiaľ čo celkový počet mŕtvych na cestách klesá.
Problémom sa v Holandsku v poslednom čase stávajú aj módne elektrobicykle. Vlani ich predaj oproti roku 2007 stúpol o 63,82 percenta. Po cyklistických chodníkoch možno na elektrocykle ísť maximálnou rýchlosťou 25 km/h, no ich majitelia sa predpisov veľmi nedržia. „Až 69 percent cyklistov na elektrobicykloch jazdí príliš rýchlo a navyše aj zaberajú na cyklotrasách viac miesta, lebo sú širšie,“ vysvetľuje van der Steenhoven. V tejto súvislosti si Holandská federácia cyklistov dala vypracovať štúdiu o problémoch elektrobicyklov na cyklotrasách. Jej výsledky očakávajú koncom roka.
„Ideálne by bolo cyklotrasy rozšíriť,“ hovorí Frans de Kok. „No nie na všetkých miestach je to možné,“ dodáva. V Holandsku žije asi 491 ľudí na štvorcovom kilometri, čo robí krajinu jednou z najhustejšie obývaných krajín na svete.
Ďalšou možnosťou, ako tento problém vyriešiť, je dovoliť športovým cyklistom jazdu na vozovke vedľa áut. To podporuje aj hovorkyňa Holandskej federácie cyklistov Rianne Mulderová. „Myslím si však, že je tiež nevyhnutné, aby sa ľudia naučili na cyklotrasách vzájomne rešpektovať. Mali by používať zvončeky, spomaľovať, keď je to potrebné, a neblokovať ostatných cyklistov jazdou vedľa seba.“