Ako informovala hovorkyňa Prešova Veronika Kmetóny Gazdová, projekt zdieľaných bicyklov by mohol byť súčasťou verejnej dopravy v Prešove už koncom budúceho roka.
Mesto participuje výberom strategických miest, v pláne je využiť najviac frekventované spojnice, aby boli bicykle využívané v čo najväčšej možnej miere.
Základným princípom je pokračovať v nastavenom prešovskom trende podporovať nemotorový spôsob dopravy. Cieľom zapožičiavania bicyklov je vytvoriť podmienky na ekologickú, nenákladnú a logisticky nenáročnú cestu do práce, do školy, na presuny ľudí do rôznych častí mesta.
K zvýšeniu orientácie i prehľadnosti pomôžu aj osadené citylighty – informačné tabule na každom z 15 miest, ktorých účelom je informovať o rozmiestnení stojanov na jednotlivých stanovištiach, o počte dostupných bicyklov na každom z nich, podmienky vypožičania a pod.
Každý bicykel bude mať vlastné GPS, ktorého úlohou je zber dát a zároveň odosielanie potrebných systémových informácií. Platilo by sa prostredníctvom mobilnej aplikácie, z ktorej by sa stiahol poplatok za odjazdenú časovú jednotku zo symbolickej hodinovej taxy.
Prešov v rámci preferencie nemotorovej dopravy pokračuje v budovaní nových úsekov cyklotrás. Po dokončení cyklocesty Bajkalská čaká Prešovčanov ďalších sedem úsekov.
„Našou snahou je poskytnúť aj cyklistom čo najlepšie podmienky pre jazdu, preto v tomto roku máme v pláne vybudovať ďalších sedem úsekov cyklociest. Celková dĺžka novobudovaných úsekov má približne 15 km a stavebné náklady dosiahnu okolo 2,8 milióna eur,“ povedala primátorka Prešova Andrea Turčanová k podpore cyklodopravy v meste.
Mesto realizuje a pripravuje viaceré projekty zamerané na budovanie a sieťovanie cyklistickej infraštruktúry (cyklotrasy), vrátane doplnkovej cyklistickej infraštruktúry – kryté parkovacie zariadenia pre bicykle, v snahe prioritne odľahčiť centrum Prešova od výrazne narastajúcej automobilovej dopravy.
Mesto preferuje budovanie tzv. segregovaných cyklistických komunikácií, pričom kryté parkovacie zariadenia sú umiestňované tak, aby boli dostupné a prístupné priamo z cyklistických komunikácií.
Cieľom projektu je zvýšenie atraktivity a prepravnej kapacity cyklistickej dopravy v meste Prešov. Projekt má jednu hlavnú aktivitu pre vybudovanie Doplnkovej cyklistickej infraštruktúry – vybudovanie ôsmich krytých parkovacích zariadení pre bicykle.
Vzniknúť by mali na stanici SAD a ŽSR, parkovisku pred mestským úradom na Jarkovej, parkovisku na Slovenskej ulici, pri Prešovskej univerzite, na uliciach armádneho generála L. Svobodu, Exnárovej, Mukačevskej a Bajkalskej.
Ako uviedla Veronika Kmetóny Gazdová, pôjde o drobné stavby s plochou 24,8 štvorcového metra a počet státí pre bicykle v každom objekte má byť 16 až 28 kusov. Predpokladané náklady sú 312 395 eur.