Na bicykli po Moskve? Problémom sú dlhé zimy aj konflikty s autami a pešími

Luiza Nesterovová by si ešte pred dvoma rokmi ani nepomyslela, že bude do práce chodiť na bicykli. Mladá žena však dnes šliape do pedálov naprieč Moskvou medzi nepriateľskými motoristami a niekoľkými cyklistami na ceste, píše AFP.

25.08.2017 07:00
Moskva, Kremeľ Foto:
Moskva
debata (2)

Bicykel v Moskve je ako plachetnica v púšti. „Moskva nie je voči cyklistom priateľská,“ hovorí tridsaťročná Luiza a vyratúva hlavné prekážky: sneh šesť mesiacov v roku, obrovské dopravné tepny, ktoré je možné prekonať len dlhými podjazdmi, a vodiči, ktorí nie sú cyklistom naklonení.

Luiza, ktorá pracuje vo finančnom sektore, každý deň nasadne na svoj svetlozelený bicykel a prejde viac ako päť kilometrov na veľmi frekventovaných cestách, kde nie sú pruhy pre cyklistov, v lete rovnako ako v zime. „Keď sneží, vezmem si len teplejšie rukavice,“ hovorí Luiza, ktorá jazdí aj v zime 27 stupňov Celzia pod nulou.

S cieľom povzbudiť aj ďalších Moskovčanov, aby ju nasledovali, založila účet na Instagrame, ktorý sleduje 5 400 ľudí. Ruské médiá s ňou často robia rozhovory. Stala sa veľvyslancom na bicykli.

„Priala by som si, aby boli cyklisti v Moskve bežným javom. Stále viac ľudí by chcelo jazdiť na bicykli, ale majú strach z áut: u nás sa vodiči neučia zdieľať cesty s cyklistami,“ hovorí Luiza, ktorá napriek tomuto všetkému bicykluje bez helmy.

Ruská metropola s 12 miliónmi obyvateľmi je mestom ako stvoreným pre cyklistov, myslí si. Moskovská radnica už niekoľko rokov investuje do rozvoja cyklistiky zároveň s rekonštrukciou mestskej infraštruktúry, ktorá má byť dokončená do budúceho roka, keď sa v Rusku budú konať majstrovstvá sveta vo futbale.

Požičanie za niekoľko rubľov

„Ľudia chcú, aby sme vytvorili pruhy pre cyklistov,“ uisťuje Alexej Miťjajev, ktorý má na radnici na starosti cyklistickú infraštruktúru a sám na bicykli jazdí.

Miťjajev za podpory moskovského starostu Sergeja Sobjanina rozbehol po vzore Paríža a Londýna v roku 2014 systém zdieľania bicyklov VeloBike. Na jednu cestu stojí požičanie bicykla 30 rubľov (50 centov) a na celý deň 150 rubľov (2,4 eura). Moskovčania si môžu požičiavať bežné, ale aj elektrické bicykle.

Na tento systém zdieľaných bicyklov vynakladá radnica 150 miliónov rubľov (2,4 milióna eur) ročne. Systém zahŕňa 330 staníc s 3 200 bicyklami.

Radnica zároveň rozširuje cyklistické chodníky, ktoré dnes merajú 203 kilometrov – z toho 133 kilometrov je v parkoch – zatiaľ čo v roku 2012 ich bolo len 52 kilometrov. Moskva však začína od nuly, a tak stále zaostáva ďaleko za 400 kilometrami cyklistických trás v Amsterdame a 740 kilometrami v Paríži.

„Moskva nikdy nemôže byť metropolou cyklistov ako je Amsterdam, ale dúfame, že bude voči cyklistom priateľskejšia,“ hovorí Alexej Miťjajev.

Nadja Žerebinová, ktorá s priateľmi založila združenie Let's Bike It, si myslí, že radnica musí vynaložiť ešte veľa úsilia, aby bicykel mal svoje miesto na vozovke a cyklisti nejazdili po chodníkoch, čo veľmi zlostí peších. „Strhávajú sa medzi nimi konflikty a stávajú sa nebezpečné situácie,“ vysvetľuje.

Združenie tiež požaduje odstránenie snehu z cyklistických pruhov. „Mestá, ako je Oslo alebo Montreal majú tiež chladné zimy, a napriek tomu je tam veľa cyklistov. Prečo nie tu?“ pýta sa.

Podľa Alexeja Miťjajeva je záujem Moskovčanov o cykloturistiku znamením, že sa chcú dostať bližšie k svojmu mestu. „Je to tiež otázka generácií: naši rodičia preferovali autá, ktoré symbolizovali nový životný štýl po páde komunizmu. Mladá generácia preferuje slobodu,“ hovorí.

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Moskva #cyklista #bicykle