Tajomný svet gondolierov má už storočia svoje prísne pravidlá, turisti o nich netušia

, 18.10.2017 07:00
Benátky, kanál, Ponte de, most, Taliansko, gondoly
Benátky Autor:

Neexistuje lepší spôsob, ako preskúmať romantický labyrint všetkých 177 benátskych kanálov, ako z gondoly. Táto dlhá úzka loďka je typickým dopravným prostriedkom osôb aj nákladu po celom Benátskom zálive.

Drevené plavidlá s plochým dnom sú dlhé presne 10,82 metra a široké 1,37 metra. Ľavá strana je však o 25 centimetrov dlhšia (sú mierne ohnuté ako banán), aby sa lode nekrútili, keď gondolier vesluje jedným dlhým veslom sprava. Vážia okolo 500 kilogramov.

Trupy majú vyrobené z 280 presne vysekaných kusov dreva z ôsmich rôznych druhov: dub, jeseň, lipa, červený smrek, jedľa, čerešňa, orech a mahagón. Veslo je z buku a forcole (veslová vidlica) je vyrobená z orecha.

Vyrobenie gondoly trvá približne 500 hodín a každý rok ich pribudne len asi 20 nových.

Ustálený dizajn gondol vznikol v 19. storočí pod rukami majstra remeselníka Domenica Tamontina, ktorého potomkovia sa vyrábaniu člnov venujú podnes.

Mestská vyhláška zakazuje akékoľvek úpravy tohto dizajnu, všetky sa musia konštruovať ručne, tradičnými starodávnymi technikami.

Pre úzke kanály sú skôr typickí gondolieri a...
Pre úzke kanály sú skôr typickí gondolieri a všade odstavené gondoly.

Teraz sú povolené len jemné zlaté ornamentálne detaily a vnútri sú niektoré, najmä slávnostné gondoly, ktoré sa používajú napríklad na svadbách, čalúnené, vybavené zamatovými sedadlami či kobercami.

Údržba gondol je pomerne náročná. Každých 40 dní sa musia ošetriť novým náterom laku, aby boli chránené pred lagúnovými škodcami, ktoré sa zavŕtavajú do dreva.

Pri správnej údržbe vydržia gondoly v prevádzke 15 až 20 rokov, po ktorých musia podstúpiť veľkú rekonštrukciu, aby sa ich životnosť predĺžila ešte o dekádu.

Gondola je plná symbolov

Vpredu aj vzadu majú gondoly charakteristický kovový výčnelok. Predný (ferro) má tvar labutieho krku a slúži ako protiváha gondoliérovi, ktorý stojí v zadnej časti.

Jeho krivky nie sú náhodné, ale plné symboliky. Eskovitý tvar symbolizuje zakrivenie Grand kanála, ktorý pretína ostrov.

Šesť malých výčnelkov je odkazom na šesť okresov Benátok, známych ako sestieri. Jeden spätne orientovaný hrot symbolizuje ostrov Giudecca, ktorý leží najbližšie južne od hlavného ostrova Benátok.

Gondoly v Benátskej lagúne.
Gondoly v Benátskej lagúne. Autor: SITA/AP, Andrea Merola

Ozdoba na vrchu pripomína dóžovu čiapku (dóža je historický titul vladára v niektorých republikách na Apeninskom polostrove, predovšetkým v Benátskej republike).

A nakoniec – malý oblúk medzi vrchnou časťou a prvým z hrotov je symbolom najznámejšieho mosta Rialto.

Okrem svojho symbolického a ozdobného významu má železný výčnelok tiež funkciu akéhosi nárazníka v prípade, že má gondola stret s ďalšou loďou alebo nabúra do steny.

Ploché dno lodí je praktické v kanáloch, ktoré môžu byť niekedy zanesené bahnom, pretože majú malý ponor, a tak im plytké vody neprekážajú.

Kedysi mávali gondoly aj odnímateľné kabínky s oknami a žalúziami, čo by však dnes turistom zbytočne prekážalo vo výhľade.

Na jednu gondolu sa zmestia dvaja až ôsmi pasažieri, väčšie modely (traghetti) majú až dvoch gondolierov, jedného vzadu, druhého vpredu.

Černota na príkaz

Gondoly sa na svete objavili už pred desiatimi storočiami, najstaršie záznamy, ktoré ich spomínajú, pochádzajú z roku 1094.

Pôvodne boli pestro pomaľované, mešťania sa totiž chceli rôznymi vzormi a farbami odlíšiť od ostatných, no prehnaná kreativita vyústila do šialeného gýču, ktorý zaplavil elegantné Benátky.

Benátsky gondolier.
Benátsky gondolier. Autor: SITA/AP, Luca Bruno

Mesto preto v 16. storočí vydalo zákon, podľa ktorého všetky gondoly museli dostať štandardizovanú čiernu farbu, ktorú si zachovali až podnes.

Do 20. storočia boli gondoly jediným dopravným prostriedkom po benátskych kanáloch, po uliciach sa ich tam premávalo až 10 000, a tak niet divu, že tvorili poriadne vodné zápchy.

V súčasnosti ich je v Benátkach len okolo 400 a okrem miestnych slúžia prevažne pre potešenie asi 15 miliónov turistov, ktorí ročne toto očarujúce mesto navštívia.

Aj keď to znie ako klišé, plavba na ikonickej gondole je nie len zážitkom, ale aj ponorením sa do dávnej histórie.

Jazda však vôbec nie je lacná – 40 minút na palube vás vyjde na 80 eur. Večer po siedmej sa cena zdvihne až na 100 eur. Za spievanie gondoliera sa platí navyše.

Ťažké skúšky

Stať sa profesionálnym gondolierom v páskovanom tričku vôbec nie je také jednoduché, ako by sa mohlo zdať. Toto ušľachtilé povolanie sa dedí z generácie na generáciu, no nie je samozrejmosťou.

Na získanie licencie musia záujemcovia absolvovať vyše 400 hodín tréningu, počas ktorého sa musia naučiť majstrovsky zvládať veslovanie, otáčanie, spomaľovanie, cúvanie aj nevyhnutné núdzové manévre a okamžité zabrzdenie.

Tradične najžiadanejšie je Chorvátsko,...
Tradične najžiadanejšie je Chorvátsko, Bulharsko, taliansky Jadran. Autor: SHUTTERSTOCK

Stojac na zadnom cípe lode musia vedieť odolávať vlnám, vyhýbať sa motorovým člnom, triafať do úzkych kanálov a vyhýbať sa protiidúcim plavidlám, bezpečne kĺzať popod mosty aj sa odpichnúť od brehov – teda stien domov.

Toto všetko si vyžaduje perfektnú zručnosť a dokonalú rovnováhu. A popri tomto všetkom ešte niektorí zvládajú aj spievať serenády, to je výkon!

Po absolvovaní výcviku musia potenciálni gondolieri zložiť náročnú skúšku z jazdy, histórie Benátok a znalosti významných miest. Majú sa tiež vedieť dohovoriť v cudzích jazykoch.

Exkluzivitu gondolierstva podčiarkuje tiež fakt, že ročne sa udelia iba 3 až 4 nové licencie. Gondolieri si svoje umenie a obratnosť tiež pravidelne testujú na pretekoch.

Ženy s veslom

Ak sa pýtate, či sa tomuto remeslu venujú aj ženy, odpoveď znie áno. Avšak začali omnoho neskôr. Prvá gondolierka – gondoliera – sa v kanáloch objavila až v roku 2010.

Vtedy 24-ročná Giorgia Boscolo, dcéra 40 rokov slúžiaceho gondoliera, úspešne zložila skúšky a postavila sa na čln.

O rok sa ju pokúsila nasledovať Alex Hai – Nemka. Tej sa však skúšky ani na niekoľký pokus nepodarilo zložiť – verí, že je to diskriminácia kvôli jej národnosti – a tak sa zamestnala v tamojšom hoteli, pre ktorý robí neoficiálnu „gondoliersku sprievodkyňu“ mestom.

Zdroj: Wikipedia.org; Destinationtip­s.com

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Taliansko #gondoly #Benátky
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk