V Starej Ľubovni pripravujú systém zdieľaných bicyklov

Už na budúci rok by mohol v Starej Ľubovni začať fungovať systém zdieľaných bicyklov, spustiť ho plánujú aktivisti v spolupráci s mestom.

09.10.2017 18:30
pošasie, zima, sneh, jar, jeseň, hrádza,... Foto: ,
Ilustračné foto.
debata

„Je to v štádiu realizácie, systém máme premyslený, na jar by sme chceli osadiť stojany a v lete by sa už takéto požičiavanie bicyklov mohlo stať realitou,“ povedal Jozef Romaňák z občianskeho združenia Active Spiš, ktoré chce rozbicyklovať Starú Ľubovňu. Projekt konzultovali so združením Vlk, ktorý nikdy nespí z Kežmarku, ktorému sa ešte vlani v niekdajšom kráľovskom meste podarilo rozbehnúť požičiavanie Žltých bicyklov, momentálne je však pozastavené.

V Ľubovni plánujú na začiatok rozmiestniť štyri stojany, bicyklov by malo byť osem, nachádzať by sa mali na strategických miestach.

„Jeden by sme chceli umiestniť v blízkosti námestia, na pešej zóne, ďalší na sídlisku Západ a tiež pri autobusovej alebo vlakovej stanici. Uvažovali sme aj nad miestnym hradom, ale keďže je tam vysoké stúpanie, bolo by to náročné a dosť komplikované, málokto by tam vytiahol na mestskom bicykli,“ vysvetlil Romaňák.

Štvrtý stojan tak bude mať zrejme svoje miesto na sídlisku Východ. V prípade veľkého záujmu plánuje združenie pridať viac stojanov s bicyklami. Mesto poskytlo združeniu tisíc eur, polovica sumy je určená na stojany.

Kým v Kežmarku využívali v rámci systému zdieľaných Žltých bicyklov staršie bicykle, ktoré si OZ Vlk, ktorý nikdy nespí vyzbieralo a opravilo v rámci kampane Druhá šanca starých bicyklov, v Ľubovni si chcú kúpiť nové.

„Nie je dobré, ak sa v tomto prípade využívajú staré bicykle, neponúkajú komfort pre používateľa a je s nimi spojená aj zložitejšia prevádzka,“ vysvetlil po predošlých skúsenostiach predseda kežmarského združenia Dominik Jakub.

Podarilo sa mu síce vyzbierať veľké množstvo starších bicyklov, ich oprava a údržba však bola náročná. Aktivistom v Starej Ľubovni, ktorí s ním projekt konzultovali, tak odporučil radšej zakúpiť nové.

„Spúšťať systém so starými bicyklami by bolo časovo a finančné náročnejšie, než v prípade zakúpenia nových. Rozhodli sme sa preto investovať do nových bicyklov, budú to klasické mestské bicykle. V skúšobnej prevádzke ich bude osem, združenie ich bude financovať z vlastných zdrojov. Ak sa osvedčia a systém bude fungovať, dokúpime ďalšie,“ doplnil Romaňák z OZ Active Spiš.

Väčšina systémov požičiavania bicyklov na Slovensku funguje podľa Romaňáka na základe sms správ s kódom, prípadne cez internet. „Vymysleli sme systém, pri ktorom nebude potrebné posielať sms alebo mať prístup na internet. Stačí mať smartphone a bluetooth, pomocou ktorého sa kladka na bicykli odomkne,“ prezradil.

V budúcom roku by mohli opäť fungovať aj zdieľané Žlté bicykle v Kežmarku. Po necelom roku od spustenia ich OZ Vlk, ktorý nikdy nespí dočasne pozastavilo, chýbali mu dobrovoľníci, ktorí by zabezpečovali prevádzku bicyklov.

Združenie sa chce dohodnúť s mestom, cieľom je, aby mal zodpovednosť za tento systém manažér komunitného rozvoja, ide o novovytvorenú pozíciu. Pre problémy so zneužívaním systému zo strany niektorých užívateľov tiež združenie pripravilo zmenu pravidiel.

„Prevádzku zdieľaných Žltých bicyklov sme vytvorili aj vďaka podpore verejnosti, preto sme ich prevádzkovali pre obyvateľov zadarmo. Avšak, čo je zadarmo, to si ľudia nevážia, a po problémoch s používateľmi, ktorí systém zneužívali a znemožňovali používanie tým, ktorí bicykle chceli používať regulárne a nám veľmi komplikovali prevádzku, sme pristúpili k zmene pravidiel,“ informoval ešte v júli Dominik Jakub.

debata chyba
Viac na túto tému: #bicykle #Stará Ľubovňa