Podľa agentúry Reuters zvládnu všetko, čo sa od obsluhy v kaviarni čaká, a k tomu aj niečo navyše. Roznášajú jedlo a pitie, rozprávajú vtipy, zatancujú si s deťmi alebo si len tak poklábosia s hosťami.
Za nápadom stojí technologická firma E-Szoftverfejlesztö, ktorá chce ľuďom z mäsa a kostí priblížiť revolúciu v automatizácii a umelej inteligencii.
Robotickí čašníci a servírky vysokí približne ako šesťročné dieťa sa v kaviarni pohybujú po vopred určených trasách a rozvážajú objednané pochúťky zákazníkom. Tí si musia dávať pozor, aby obsluhe neprekážali v ceste.
Iní roboti, tak ako napríklad Paprika, sa starajú o zábavu. Môžu sa s hosťami rozprávať, s tými odvážnejšími aj zatancovať.
Robotku Papriku, ktorú vyvinula japonská firma SoftBank, museli upraviť tak, aby počula hostí v kaviarenskom šume, hovorí majiteľ Enjoy Café Tibor Csizmazia.
Podľa recenzií, aké o kaviarni doteraz vznikli, sú hostia nadšení zo zábaviek, aké Paprika robí, a sú zhovievaví k trochu ťažkopádnemu štýlu práce, ktorým sa ona i jej kolegovia vyznačujú.
Hoci vo svete panujú obavy, že roboty vytesnia ľudí z práce, v budapeštianskej kaviarni to neplatí. „Musíme zamestnávať dvojnásobok ľudí oproti minulosti, pretože aby sme ovládali 16 až 20 robotov od deviatej ráno do deviatej večer, musíme mať v zálohe IT špecialistov,“ povedal Csizmazia.