Počet turistov v Bratislave neustále rastie. V porovnaní s rokom 2018 ide v počte návštevníkov o nárast 8,20 % a v počte prenocovaní o nárast 5,91%. K týmto historickým číslam prispela aj činnosť Bratislava Tourist Board (BTB) prostredníctvom propagácie hlavného mesta doma a v zahraničí.
„Bratislava je obľúbená destinácia, ktorá takmer vo všetkých návštevníkoch zanecháva príjemný a uspokojivý pocit modreného a priateľského mesta. Za pozitívnymi štatistikami najmä v náraste zahraničných návštevníkov, ktoré v roku 2019 vzrástli o 9,41% a ich prenocovaniach dokonca o 11,63 % je badateľná práca Bratislava Tourist Board. BTB sa podstatnou časťou marketingu a propagácie zamiera na zahraničné zdrojové trhy, a to najmä na Českú republiku, Rakúsko, Nemecko, Veľkú Britániu,“ povedala predsedníčka predstavenstva Bratislava Tourist Board, Alžbeta Melicharová.
K oficiálnym štatistikám je potrebné ešte pripočítať údaje, ktoré máme k dispozícii od Airbnb. V 2019 navštívilo Bratislavu celkovo približne 167 300 návštevníkov, ktorí v Bratislave strávili v priemere 2,6 nocí, čo predstavuje približne 435 000 prenocovaní.
Najpočetnejšie zastúpenie mali domáci návštevníci zo Slovenska (12 %), Spojeného kráľovstva Veľkej Británie a Severného Írska (11 %), Nemecka (7 %), Česka (7 %), Francúzska (5 %) a Spojených štátov amerických (5 %).
V porovnaní s predchádzajúcim rokom, kedy prišlo do Bratislavy cez Airbnb okolo 110 000 turistov, eviduje Airbnb nárast v počte návštevníkov o vyše 52 %, čo poukazuje na výraznú popularitu tejto platformy zdieľanej ekonomiky a zároveň to preukazuje aj rast návštevnosti Bratislavy.
Okrem počtu návštevníkov, o ktorých získavame oficiálne údaje zo ŠÚSR podľa prenocovania v ubytovacích zaradeniach, netreba zabúdať aj na jednodňových návštevníkov, ktorých podľa odhadu BTB je ešte raz toľko ako ubytovaných.
V roku 2019 Bratislava hostila aj viacero významných medzinárodných podujatí, ako napríklad Majstrovstvá sveta v ľadovom hokeji, Majstrovstvá Európy vo volejbale žien, či Majstrovstvá sveta v karate, ktoré taktiež významne pomohli k zvýšenej návštevnosti hlavného mesta.
„Veľmi sa teším z narastajúcej návštevnosti nášho mesta. Bratislava má na to, aby sa z nej stávala čoraz viac vyhľadávaná, ale stále aj autentická destinácia. Našou úlohou je pristupovať k nej s adekvátnou starostlivosťou a zodpovednosťou, aby si Bratislava naďalej zachovávala svoj status európskej metropoly s dynamickým rozvojom, inovatívnym prostredím, či celoeurópskou rozmanitosťou koncentrovanou na malom území,“ povedal primátor Bratislavy Matúš Vallo.
„Bratislava zďaleka nemusí riešiť také problémy ako Praha či Viedeň, ešte z ďaleka nie je preplnená destinácia. To čo potrebujeme je predĺžiť prenocovania. Ak by sa nám to podarilo, bude to mať pozitívny vplyv nie len na rast tržieb v ubytovacích a stravovacích zariadeniach a celkovo na rast tržieb v službách, ale aj v kultúrnych inštitúciách a v obchode. Prenocovania však generujú aj priamy príjem do pokladne mesta. V roku bol 2019 nárast tržieb ubytovacích zariadení približne 23% a výber dane z ubytovania na účet mesta bol na úrovni 4 738 616,02. Nástroje ktorými sa dá predĺženie prenocovaní dosiahnuť, je jednak posilnenie brendingu mesta, podpora predajnosti turistickej karty Bratislava card City & Region, podporou kongresového a incentívneho cestovného ruchu a investíciami do turistickej infraštruktúry,“ povedala Alžbeta Melicharová.
Počet nových užívateľov webstránky visitbratislava.com vzrástol v roku 2019 o 16,4 % (najviac záujmu je zo Slovenska, Rakúska, Spojeného kráľovstva Veľkej Británie a Severného Írska, USA, Nemecka a Českej republiky), nárast počtu fanúšikov na Facebooku bol evidovaný o 13 %, a počtu videní videí o 135 %, čo je celkom 7,6 milióna zobrazení. Na 4 dotykových informačných paneloch v meste návštevníci otvorili vyše 22 000 stránok. Počet nových registrácií v roku 2019 bolo viac ako 175 tisíc, počet všetkých prihlásení (login) počas roka 2019 bol 1,3 milióna.
Organizácia BTB sa v roku 2019 zúčastnila 34 domácich a zahraničných veľtrhov, prezentácií a konferencií na cieľových trhoch (Slovensko, Rakúsko, Nemecko, Česká republika, Spojené kráľovstvo, Maďarsko). Zabezpečila 72 infociest a presstripov a 2 MICE famtripy spolu pre približne 400 účastníkov.
BTB vydala 5 nových edičných titulov, zabezpečila vyše 15 reedícií propagačných materiálov vo viacerých jazykových mutáciách, natočila 31 videí a realizovala 4 veľké komunikačné kampane (Majstrovstvá sveta v ľadovom hokeji, Zelená Bratislava, Zaži Bratislavu s Barborou a Vianoce v Bratislave).
Turistické informačné centrum BTB zabezpečilo v roku 1 548 prehliadok mesta, čo je 8,5 %-ný nárast v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Predalo sa 6 745 ks turistických kariet Bratislava CARD, ako hlavného produktu BTB, čo je 21,1 %-ný nárast v porovnaní s rokom 2018.
Dosiahnuté pozitívne výsledky v cestovnom ruchu Bratislavy sú zásluhou cieleného manažmentu a marketingu destinácie nielen BTB, ale aj jej dlhoročných partnerov (Magistrát hlavného mesta SR Bratislavy, MDaV SR, mestské organizácie, MZVaER SR, AOCR, ZCR, KOCR BRT a pod.).