Rekordné čísla: O Bratislavu rastie záujem najmä u zahraničných turistov

Bratislava už v októbri 2019 prepisovala rekordy návštevnosti, kedy ju za trištvrte rok navštívilo viac ako milión turistov. Napriek nárastu obľuby ubytovania cez Airbnb, ktorý ŠÚSR neeviduje, oficiálne štatistiky uvádzajú za rok 2019 takmer 1 400 000 návštevníkov ubytovaných v Bratislave, ktorí tu za rok 2019 strávili viac ako 2 850 000 nocí.

27.02.2020 13:00
debata

Počet turistov v Bratislave neustále rastie. V porovnaní s rokom 2018 ide v počte návštevníkov o nárast 8,20 % a v počte prenocovaní o nárast 5,91%. K týmto historickým číslam prispela aj činnosť Bratislava Tourist Board (BTB) prostredníctvom propagácie hlavného mesta doma a v zahraničí.

„Bratislava je obľúbená destinácia, ktorá takmer vo všetkých návštevníkoch zanecháva príjemný a uspokojivý pocit modreného a priateľského mesta. Za pozitívnymi štatistikami najmä v náraste zahraničných návštevníkov, ktoré v roku 2019 vzrástli o 9,41% a ich prenocovaniach dokonca o 11,63 % je badateľná práca Bratislava Tourist Board. BTB sa podstatnou časťou marketingu a propagácie zamiera na zahraničné zdrojové trhy, a to najmä na Českú republiku, Rakúsko, Nemecko, Veľkú Britániu,“ povedala predsedníčka predstavenstva Bratislava Tourist Board, Alžbeta Melicharová.

K oficiálnym štatistikám je potrebné ešte pripočítať údaje, ktoré máme k dispozícii od Airbnb. V 2019 navštívilo Bratislavu celkovo približne 167 300 návštev­níkov, ktorí v Bratislave strávili v priemere 2,6 nocí, čo predstavuje približne 435 000 preno­covaní.

Najpočetnejšie zastúpenie mali domáci návštevníci zo Slovenska (12 %), Spojeného kráľovstva Veľkej Británie a Severného Írska (11 %), Nemecka (7 %), Česka (7 %), Francúzska (5 %) a Spojených štátov amerických (5 %).

V porovnaní s predchádzajúcim rokom, kedy prišlo do Bratislavy cez Airbnb okolo 110 000 turistov, eviduje Airbnb nárast v počte návštevníkov o vyše 52 %, čo poukazuje na výraznú popularitu tejto platformy zdieľanej ekonomiky a zároveň to preukazuje aj rast návštevnosti Bratislavy.

Okrem počtu návštevníkov, o ktorých získavame oficiálne údaje zo ŠÚSR podľa prenocovania v ubytovacích zaradeniach, netreba zabúdať aj na jednodňových návštevníkov, ktorých podľa odhadu BTB je ešte raz toľko ako ubytovaných.

V roku 2019 Bratislava hostila aj viacero významných medzinárodných podujatí, ako napríklad Majstrovstvá sveta v ľadovom hokeji, Majstrovstvá Európy vo volejbale žien, či Majstrovstvá sveta v karate, ktoré taktiež významne pomohli k zvýšenej návštevnosti hlavného mesta.

„Veľmi sa teším z narastajúcej návštevnosti nášho mesta. Bratislava má na to, aby sa z nej stávala čoraz viac vyhľadávaná, ale stále aj autentická destinácia. Našou úlohou je pristupovať k nej s adekvátnou starostlivosťou a zodpovednosťou, aby si Bratislava naďalej zachovávala svoj status európskej metropoly s dynamickým rozvojom, inovatívnym prostredím, či celoeurópskou rozmanitosťou koncentrovanou na malom území,“ povedal primátor Bratislavy Matúš Vallo.

„Bratislava zďaleka nemusí riešiť také problémy ako Praha či Viedeň, ešte z ďaleka nie je preplnená destinácia. To čo potrebujeme je predĺžiť prenocovania. Ak by sa nám to podarilo, bude to mať pozitívny vplyv nie len na rast tržieb v ubytovacích a stravovacích zariadeniach a celkovo na rast tržieb v službách, ale aj v kultúrnych inštitúciách a v obchode. Prenocovania však generujú aj priamy príjem do pokladne mesta. V roku bol 2019 nárast tržieb ubytovacích zariadení približne 23% a výber dane z ubytovania na účet mesta bol na úrovni 4 738 616,02. Nás­troje ktorými sa dá predĺženie prenocovaní dosiahnuť, je jednak posilnenie brendingu mesta, podpora predajnosti turistickej karty Bratislava card City & Region, podporou kongresového a incentívneho cestovného ruchu a investíciami do turistickej infraštruktúry,“ povedala Alžbeta Melicharová.

Počet nových užívateľov webstránky visitbratislava.com vzrástol v roku 2019 o 16,4 % (najviac záujmu je zo Slovenska, Rakúska, Spojeného kráľovstva Veľkej Británie a Severného Írska, USA, Nemecka a Českej republiky), nárast počtu fanúšikov na Facebooku bol evidovaný o 13 %, a počtu videní videí o 135 %, čo je celkom 7,6 milióna zobrazení. Na 4 dotykových informačných paneloch v meste návštevníci otvorili vyše 22 000 stránok. Počet nových registrácií v roku 2019 bolo viac ako 175 tisíc, počet všetkých prihlásení (login) počas roka 2019 bol 1,3 milióna.

Organizácia BTB sa v roku 2019 zúčastnila 34 domácich a zahraničných veľtrhov, prezentácií a konferencií na cieľových trhoch (Slovensko, Rakúsko, Nemecko, Česká republika, Spojené kráľovstvo, Maďarsko). Zabezpečila 72 infociest a presstripov a 2 MICE famtripy spolu pre približne 400 účastníkov.

BTB vydala 5 nových edičných titulov, zabezpečila vyše 15 reedícií propagačných materiálov vo viacerých jazykových mutáciách, natočila 31 videí a realizovala 4 veľké komunikačné kampane (Majstrovstvá sveta v ľadovom hokeji, Zelená Bratislava, Zaži Bratislavu s Barborou a Vianoce v Bratislave).

Turistické informačné centrum BTB zabezpečilo v roku 1 548 prehliadok mesta, čo je 8,5 %-ný nárast v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Predalo sa 6 745 ks turistických kariet Bratislava CARD, ako hlavného produktu BTB, čo je 21,1 %-ný nárast v porovnaní s rokom 2018.

Dosiahnuté pozitívne výsledky v cestovnom ruchu Bratislavy sú zásluhou cieleného manažmentu a marketingu destinácie nielen BTB, ale aj jej dlhoročných partnerov (Magistrát hlavného mesta SR Bratislavy, MDaV SR, mestské organizácie, MZVaER SR, AOCR, ZCR, KOCR BRT a pod.).

debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #turisti