Podľa tradovaných informácií mal byť Kostol sv. Michala postavený v období stredoveku, no odborníci zistili, že je novšieho pôvodu.
Vladimír Majtán z Krajského pamiatkového úradu v Žiline spresňuje: „Kostol bol postavený v jednej stavebnej etape, naraz, na prelome 16. a 17. storočia. Ide tak o dokonale zachovaný renesančný kostol bez zásadných mladších stavebných zásahov.“
Barokové úpravy sa podľa neho dotkli strechy veže a interiéru kostola, ktorý mal barokové oltáre, kazateľnice či lavice, z nich sa zachoval len hlavný oltár a krstiteľnica. To však nijako neznižuje výnimočné hodnoty kostola spočívajúce v jeho zachovanej slohovej čistote.
Spása v kostole
„Nie je to, samozrejme, jediný renesančný kostol v regióne, ale je výnimočný práve tým, že v neskorších obdobiach nebol nikdy stavebne upravený. Zachoval sa s dvoma vstupnými bránami a hradbovým múrom, ktorý mal pevnostný charakter. V čase nebezpečenstva alebo núdze kostol s veľkou pravdepodobnosťou slúžil ako útočište. Dokladajú to aj zachované drevené zápory jednotlivých dverí. Vstupné dvere, ktoré sú pravdepodobne pôvodné, z prelomu 16. a 17. storočia, majú až dve takéto dve zápory,“ doplnil Vladimír Majtán.
Na kostole možno pozorovať, ako sa renesančná architektúra prelína s doznievajúcimi gotickými vplyvmi. Relatívne mohutný kostol je jedinou urbanistickou dominantou obce, vidno ho už z diaľky, z cesty z Višňového vytvára nezameniteľnú siluetu krajiny.
V predchádzajúcich rokoch robili na kostole architektonicko-historický výskum, ktorý zisťoval stavebnú históriu kostola. Reštaurátori zasa skúmali omietky a jednotlivé maliarske vrstvy.
„Výskum zistil, že v interiéri sa nenachádzajú žiadne nástenné maľby z obdobia renesancie, keď kostol vznikol. Z barokovej etapy sa však pod vrstvami mladších náterov našiel zachovaný maľovaný iluzívny baldachýn lemujúci hlavný oltár,“ prezradil Vladimír Majtán.
Kto mohol, pomohol
Obnova interiéru kostola sa začala v roku 2019 skutočne od podlahy. Do prác sa okrem reštaurátorov zapojil najmä tím dobrovoľníkov z obce. Tí odstránili dlažbu z druhej polovice 20. storočia a nahradili ju novou, kostol dostal i podlahové kúrenie.
Preč sú i cementové omietky zo spodnej časti stien interiéru, ktoré spôsobovali zadržiavanie zemnej vlhkosti v murivách stavby. S prácami od júna minulého roka pomáhalo okolo 80 dobrovoľníkov, ktorí odrobili viac ako 3 300 hodín.
„Takmer každý deň tam pracovalo 8 až 10 ľudí. Poobede, kto po práci mohol, tak prišiel,“ povedal Ľubomír Kajsík, jeden z dobrovoľníkov.
Financie na obnovu kostola získavajú zatiaľ zo zbierok či od súkromných firiem. Ľudia v obci veľa prác robia vo vlastnej réžii.
Okrem dobrovoľníkov však treba aj odborníkov. Pri spomínanom architektonicko-historickom výskume sa našli fragmenty barokových malieb.
Tie súvisia s oltárnou architektúrou, ktorú reštaurujú v Štátnych reštaurátorských ateliéroch v Bratislave.
„Netušili sme, čo nás čaká. Objavili sme impozantnú divadelnú oponu, ktorá odhaľuje oltárnu architektúru a uvádza diváka do scény boja sv. archanjela Michala s diablom, ktorý je na ústrednom obraze oltárnej architektúry. Takže máme zlatú brokátovanú drapériu, ktorá má svoj vzor, je zopnutá a vyzerá ako opona, ktorá otvára scénu oltára. Reštaurovanie bolo pomerne náročné, pretože tá maľba je realizovaná technikou secco fresco. To znamená, že je realizovaná na čerstvom hrubom vápennom nátere, ktorý bol natretý na renesančnú vrstvu,“ vysvetlil na mieste nálezu reštaurátor maľby Miroslav Slúka.
Obnova pokračuje
Renesančný Kostol sv. Michala je vyzdobený renesančnou štukovou výzdobou a ako sa zistilo pri reštaurátorskom výskume a ďalej potvrdilo pri čistení, aj renesančnými štukovými lizénami a rozetami.
Po dohode s pamiatkarmi a metodikom budú reštaurátori prezentovať súbežne obe historické vrstvy – renesančnú aj barokovú výzdobu.
„Svätyňa bude bohato zdobená a bude dôkazom tu v Rajeckej doline unikátnej renesančnej výzdoby a barokového doplnku, ktorý je o sto rokov mladší než pôvodná výzdoba,“ dodal Miroslav Slúka.
V lete by sa mal do zreštaurovaného interiéru Kostola sv. Michala v Turí vrátiť aj zreštaurovaný oltár, ktorý doplní jedinečnú barokovú oponu. Kostolík totiž ešte čaká dlhá cesta obnovy.