Zvoní luxusu umieráčik? Značkové obchody bez bohatých turistov majú vysoké straty

Metropoly európskych luxusných nákupov od Paríža po Miláno sa po vlne najrôznejších obmedzení pomaly prebúdzajú k životu a tamojšie obchody sa otvárajú. Zákazníkov však majú len veľmi málo, v krajinách totiž nie sú žiadni turisti, upozornila agentúra Reuters.

21.06.2020 07:00
Taliansko, Miláno, koronavírus Foto: ,
Muž s ochrannou maskou v nákupnej pasáži Galérie Vittorio Emanuele v Miláne.
debata

Neprítomnosť zákazníkov, ktorí zvyčajne pochádzajú najmä z Číny, Blízkeho východu a Spojených štátov, znamená pre predaje veľký problém. Záleží na značke, ale bežne tvorili nákupy týchto turistov v luxusných obchodoch v Európe 35 až 55 percent tržby.

A v čase, keď sa blíži celosvetová recesia a existujú obavy z druhej vlny nákazy koronavírusu, sa zrejme nedá očakávať, že by sa počet turistov čoskoro zvýšil alebo že by výpadok nahradili miestni nakupujúci.

V milánskej nákupnej galérii Vittorio Emanuele II, preslávenom nákupnom centre, tento týždeň v prázdnych obchodoch Prada, Chanel a Louis Vuitton nečinne postávali predavači a predavačky s rúškami. Obchody s podobným tovarom otvorili v Taliansku len nedávno. Šesť z ôsmich reštaurácií, ktoré sa v centre z 19. storočia nachádzajú, pritom zostalo zatvorených.

„Je tu také ticho. Myslím, že to tak bude aj v najbližších týždňoch, dúfajme, že už nie mesiacoch,“ okomentoval súčasnú situáciu jeden z predavačov v predajni Gucci v takisto milánskom obchodnom centre Rinascente.

Renato Borghi zo združenia talianskych obchodníkov Confcommercio uviedol, že nedávny prieskum medzi stovkou maloobchodníkov v Miláne ukázal v prvom týždni po otvorení v priemere 30-percentný pokles predaja v porovnaní s minulým rokom.

Ako Borghi dodal, pre obchody s luxusným tovarom v centre mesta je situácia pravdepodobne ešte horšie, pretože sú závislé od turistov a tiež pretože mnoho miestnych ešte stále pracuje z domu.

Predavač v jednom z obchodov s obuvou, ktorý si neželal zverejniť meno, minulú sobotu uviedol, že predal štyri páry topánok v porovnaní s desiatimi, čo bolo predtým bežné. Podľa manažéra jedného klenotníctva v Ríme boli predaje z prvého týždňa po otvorení o takmer o 70 percent nižšie, než v rovnakom čase pred rokom.

Champs-Elysées Foto: SHUTTERSTOCK
Champs-Elysées, Paríž, Francúzsko, Champs-Elysées

V Paríži, kde luxusné obchody otvorili pred viac ako dvoma týždňami, vyzerala situácia o niečo lepšie. V pondelok popoludní postávalo pred obchodom Louis Vuitton na známej triede Champs Elysées asi 17 ľudí, rozostupy si udržiavali pomocou bielych značiek na chodníku. Vlastník predajní Louis Vuitton, spoločnosť LVMH, však zatiaľ nijako nereagoval na otázku agentúry Reuters ohľadom výšky nedávnych predajov.

Spoločnosť Kering, ktorá prevádzkuje obchody so značkou Gucci, naopak uviedla, že prvé správy z Francúzska sú povzbudivé. „V obchodoch je viac zákazníkov, než sme očakávali… aj viac ľudí nakupuje,“ uviedla spoločnosť.

Všeobecne opatrná nálada v Európe je v kontraste s dopytom po luxusnom tovare v Číne a v Južnej Kórei, kde sa obchody začali znovu otvárať už v marci. Značky ako Hermès, Louis Vuitton či Dior tam zaznamenali dvojciferný nárast tržieb, a to aj napriek tomu, že niektoré z obchodov zvýšili ceny. Konzultačná spoločnosť Bain & Co. však tiež očakáva, že predaje luxusných odevov, kabeliek, šperkov a kozmetiky poklesnú v druhej tretine roka o 50 až 60 percent.

Značky v tejto súvislosti prichádzajú s rôznymi stratégiami. Niektoré, ako Chanel či Louis Vuitton, zvýšili ceny, aby si aj naďalej zaistili potrebné marže. Iné, ako Ferragamo či Burberry, si odpísali hodnotu akcií, ktoré už nebudú predávať za plnú cenu.

Módny návrhár značky Gucci Alessandro Michele tento týždeň oznámil, že usporiada iba dve módne prehliadky za rok namiesto pôvodných piatich. Ako uviedol, chce, aby tovar v obchodoch zostal dlhšie.

Aj vzhľadom na to, že obchody v Londýne, ďalšom európskom obchodnom centre, sa neotvoria až do 15. júna, „40 až 50 percent predajov luxusného tovaru v Európe vymizlo a nejakú dobu sa nevráti,“ uviedol Flavio Cereda, analytik firmy Jefferies.

„Mladí ľudia a stredná trieda, ktorí boli motorom rastu v tomto sektore, majú oveľa menej peňazí na míňanie. Tí hlavní bohatí zákazníci sa vrátia, ale to nestačí,“ dodal.

debata chyba
Viac na túto tému: #luxusná móda #koronavírus #Covid-19