Majster s rozpálenou pecou na lodi fúka sklo. To je živá reklama na Murano

Je to veľkolepá šou: oproti Ponte di Rialto, ktorý preklenuje Canal Grande v Benátkach, pred svojou rozpálenou pecou umiestnenou na loďke majster Matteo Tagliapietra fúka sklo. Toto magické predstavenie má robiť reklamu produktom z ostrova sklárov Murano, píše agentúra AFP.

20.09.2020 07:00
debata

Hoci sa táto stáročná značka známa po celom svete objavuje v mnohých benátskych obchodoch so suvenírmi nie je ani 70 percent sklenených predmetov vyrobených v Benátkach, konštatuje trpko Luciano Gambaro, prezident združenia pre propagáciu Muránskeho skla.

Benátsko sa snaží proti tomuto nešváru bojovať a už štvrtý rok po sebe organizuje Týždeň benátskeho skla, aby upozornilo turistov a milovníkov mesta na kanáloch na históriu a produkciu pravého Muránskeho skla.

Na malom ostrovčeku Murano v lagúne sú sústredené dielne, ktoré preslávili toto umenie.

Je to spôsob, ako názorne ukázať, čo to znamená Murano, vysvetľuje Luciano Gambaro vo svojom rodinnom podniku, v ktorého srdci je miestnosť s pecami, kráľovstvo jeho spoločníka, majstra sklenára Mattea Tagliapietru. Ten v čiernom tričku a bielych teniskách práve vytvára vázu.

„Metódy sú rovnaké ako pred stáročiami. V čase Benátskej republiky boli majstri sklenári hviezdy,“ uvádza s úsmevom. „Dnes sa čoraz menej vyrába sériovo, ale máme objednávky na mieru,“ dodáva.

„Vraciame sa tak ku koreňom Muránskeho skla, využívame na to celý náš tvorivý potenciál. Murano sa musí ďalej vyvíjať, meniť a prispôsobovať, to je budúcnosť. Kto sa uspokojí s tým, že bude robiť to, čo robil celý život, nemá budúcnosť,“ myslí si.

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

One step before they are ready #micheluzziglass #handmade #murano #homedecor #muranoglass #carvedglass

Príspevok, ktorý zdieľa Micheluzzi Glass (@micheluzziglass),

Sklári sa preto rozhodli vyjsť zo svojho ostrova a ísť v ústrety zákazníkom a pomôcť im spoznať svoju prácu. „Keď hora nejde k Mohamedovi, musí Mohamed k hore,“ zhŕňa to Matteo.

K mnohým iniciatívam sektoru patrí aj výstava pri múzeu Akadémia, kde sú sústredené diela umelcov mladších ako tridsaťpäť rokov. Každý večer sa na význačných lokalitách mesta na lodi dlhej 14 metrov so sklárskou pecou na palube predvádza výroba skla.

Benátsko takisto zaviedlo v roku 1994 registrovanú značku „Muranské umelecké sklo“, aby tak bojovalo proti falzifikátom dovážaným najmä z Ázie.

Dramatický pokles počtu turistov vyvolaný záplavami z vlaňajšieho novembra a potom krízou kvôli Covidu-19 ťažko postihol miestny obchod.

„Náš sektor nepochybne trpí, postihnutí sú predovšetkým tí, ktorí žijú výhradne z miestneho trhu, ale medzinárodný trh sa začína znova oživovať,“ konštatuje Luciano Gambaro.

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

Príspevok, ktorý zdieľa Enrico Zardinoni (@lafucinadelvetro_muranoglass),

Niektoré pekné kúsky z Murana môžu stáť až desaťtisíce eur, na rozdiel od dovážaných falzifikátov, ktoré sa predávajú za niekoľko eur.

„Naša história je dlhá viac ako osem storočí a nikdy sa neprerušila, aj keď sme zažili krízy. Naše diela sú zastúpené od Versailles, cez Madrid, po Petrohrad,“ hovorí Luciano Gambaro s hrdosťou.

Benátska republika nariadila v roku 1291 premiestnenie všetkých sklární zo starého mesta, keďže tu spôsobovali strašné požiare, na Murano.

Skvelá povesť muranských umeleckých sklárov môže pomôcť k oživeniu sektora, ako o tom svedčí nadšenie turistov. „Keď ideme do Benátok, vždy sa zastavíme na Murane, Benátky sú mesto skla!“ hovorí Anouk Deullová zo Ženevy, ktorá obdivuje jednu umeleckú galériu, kde sa v slnku trblietajú mnohofarebná diela.

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Benátky #sklár #sklárstvo