Abstinenti sú na okraji spoločnosti, nech žije premiér "0 percent"!

15.11.2020 07:00

V jednom luxusnom bare v Tokiu hostia popíjajú nápoje pestrých farieb a zvláštnych chutí, ktoré sú určené pre vnútorný trh, ktorý je síce zatiaľ obmedzený, ale rastie: ide o osoby, ktoré nepijú alkohol, píše agentúra AFP.

Tento bar ponúkajúci koktaily bez alkoholu nazvaný „0 percent“ je anomáliou v Japonsku, kde je konzumácia piva, saké a ďalších liehovín súčasťou podnikovej kultúry.

Existuje dokonca výstižný výraz pre tento jav: nominikácia, ktorý vznikol spojením slova piť, ktoré sa japonsky povie nomi, a komunikácie.

Bez enzýmov

Spolu s alkoholom sa formálnosť vzťahov v kancelárii vytráca. Jeho konzumácia sa považuje za nevyhnutný krok smerom k profesionálnemu postupu.

Táto situácia dlhodobo znevýhodňuje abstinentov, ako je Hideto Fudžino. Avšak tento päťdesiatštyriročný správca majetku sa dnes hlási o slovo a zisťuje, že nie je sám.

„Abstinenti bývajú často v ťažkostiach. Často počúvame, že nemôžeme získať v zamestnaní vyššie postavenie, keď nepijeme alkohol,“ vysvetľuje Fudžino, ktorý pre abstinentov založil na Facebooku skupinu.

Fudžino nepije preto, že zle znáša alkohol. Rovnako ako piatim percentám Japoncov a mnohým ďalším obyvateľom východnej Ázie mu chýbajú niektoré enzýmy rozkladajúce vedľajšie produkty alkoholu.

Osoby s touto genetickou predispozíciou trpia vedľajšími účinkami: sčervenajú v tvári a je im pri popíjaní zle.

Nech žije nový premiér geko!

Je však mnoho ďalších dôvodov, prečo sa ľudia rozhodnú nepiť, pripomína Fudžino, ktorého skupina na Facebooku už získala viac ako 4000 členov.

Niektorí zdôvodňujú abstinenciu zdravotnými problémami alebo tehotenstvom, iní jednoducho nemajú radi alkohol a jeho účinky alebo dávajú prednosť umiernenej konzumácii.

Abstinenti však môžu mať ešte aj dnes problém začleniť sa do japonského podniku.

„V kancelárii sa stáva, že vyšší úradníci chodia na obed len s tými, ktorí pijú. Povedia vám, že vás nepozvali, pretože nemôžete piť. Tak sa cítite sami a diskriminovaní,“ sťažuje sa Fudžino.

Vymyslel termín gekonomista, čo je slovná hračka so slovom geko, ktoré znamená osoby alergické na alkohol, a nomi.

So svojimi priateľmi gekonomistami si na Facebooku vymieňajú recepty na nealkoholické nápoje aj svoje skúsenosti.

Mnohí členovia skupiny nedávno uvítali zvolenie nového premiéra Jošihideho Sugu, ktorý je známy abstinent.

„Nech žije nový premiér geko!“ napísal jeden člen skupiny. Iný pripomenul, aký tlak musel Suga zniesť, kým vystúpil hore bez popíjania alkoholu.

Viac ako len čaj

Majumi Jamamotová, ktorá založila bar 0 percent, vysvetľuje, že ju jej skúsenosti s abstinenciou viedli k tomu, aby ponúkala tie najlepšie nealkoholické nápoje.

„Myslela som si, že by ľudia ako ja mali mať na výber aj iné nápoje ako čaj a limonády,“ hovorí.

Jej bar v tokijskej štvrti Roppongi známej nočným životom ponúka vegetariánske jedlá a koktaily na báze bazalky, mascarpone či morských rias.

„Zvyčajne pijem veľa alkoholu. Ale tu si nápoje vychutnávam pomalšie a viac nasávam atmosféru,“ hovorí Juto Takahaši, ktorý sem prišiel so svojím dievčaťom alergickým na alkohol.

Podľa údajov ministerstva zdravotníctva výrazne klesla medzi mládežou vysoká spotreba alkoholu. V roku 2017 len 16 percent dvadsaťročných Japoncov a 25 percent tridsaťročných pilo aspoň trikrát týždenne dva alebo viac pohárov vína. To je o polovicu menej ako pred desiatimi rokmi.

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#Tokio #alkohol #abstinencia
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku