Teherán ako Amsterdam? Ani zďaleka pre cyklistov

Teheránsky starosta Pírúz Hanáčí každý utorok sadne na bicykel a vydá sa na ňom na radnicu. Chce tak ľudí presvedčiť o účinnosti tohto dopravného prostriedku v boji proti chronicky preťaženej doprave v osemmiliónovej iránskej metropole.

02.01.2021 07:00
debata

Ulice megalopoly sú väčšinou upchaté autami a mesto je navyše rozložené na členitých svahoch hôr, takže cyklistom neponúka práve vysnívané trasy, napísala agentúra AFP.

Tí, ktorí sa napriek tomu vydajú do ulíc na bicykli, sú považovaní za votrelcov, tvrdí kuchár Faršád Rezájí. Má 32 rokov a je zvyknutý denne prejsť na bicykli dlhé úseky.

Hanáčí sa ujal vedenia teheránskej radnice na konci roka 2018 a krátko po svojom zvolení začal kampaň „utorky bez áut“. Horlivo tiež podporuje hnutie mladých ľudí Bídúd, ktoré prevádzkuje službu požičiavania bicyklov.

„Netvrdíme, že bicykel je riešenie, ale je to riešenie na najbližší čas. Možno s ním ľahko začať, je to lacné a čo sa týka obmedzenia prevádzky a znečistenia vzduchu to prináša výsledky,“ hovorí Hanáčí.

Uznáva, že sa Teherán vzhľadom na svoje špecifiká nemôže porovnávať s európskymi mestami. „Nebude to Amsterdam, ale môže to byť nová skúsenosť. Budujeme cyklotrasy, aby sme jazdu na bicykli uľahčili,“ dodáva.

Môže to stáť život

Hnutie Bídúd začalo ponúkať oranžové bicykle pred tromi rokmi a podarilo sa mu v Teheráne zatiaľ vybudovať 147 miest, kde sa dá bicykel vyzdvihnúť. Hanáčí by považoval za ideálne, keby sa ľudia mohli na bicykli dopraviť k stanici metra a odtiaľ potom odísť do práce.

„Na to, aby sa cyklistika zabývala, je potrebné mať dokonalejšiu infraštruktúru,“ usudzuje Rezájí, ktorý denne v sedle prejde viac ako 30 kilometrov na ceste do práce a späť. Ak trasy pre bicykle niekde sú, rýchlo ich zaberú jazdci na motorkách a mopedoch, ktorí sa ale podieľajú na znečistení.

„Niekedy vám nadávajú vodiči, inokedy sú nevrlí zasa chodci. Môže to byť výčitka, ale aj fyzické napadnutie, čo je nebezpečné a môže vás to stáť život,“ opisuje svoju skúsenosť Rezájí.

V júli zomrela po zrážke s autom profesionálna cyklistka. Nadšenci pre cyklistiku potom rýchlo spustili kampaň zvanú Biely pedál, ktorej zmyslom je prostredníctvom článkov obrátiť pozornosť na cyklistov a propagovať bicykel.

Na sedadle v hidžábe

Gholámhosejn Kásemí, ktorý sa podieľal na založení Bídúd, sníva o Iráne „bez znečisťujúcich dopravných prostriedkov“. Ideálne by bola bicykle, skútre a elektrická autá. To sa ale nestane zajtra a Irán je ešte len na začiatku, uvedomuje si.

Bídúd funguje na základe telefónnej aplikácie, ktorá užívateľovi umožňuje vyzdvihnúť si a odložiť bicykel v stanici. Potrebné je iba oskenovať kód bicykla.

Polhodinové použitie vyjde v prepočte na 10 centov, čo je zhruba rovnaká suma, čo sa v Teheráne zaplatí za jazdu na rovnakú vzdialenosť v zdieľanom taxi.

„Ja túto službu používam rok a pol a som veľmi spokojný,“ hovorí obchodný zástupca Sarfaráz, keď si vyzdvihuje bicykel na námestí Valíasr v centre Teheránu. Čistí riadidlá dezinfekciou a vysvetľuje, že najmä teraz, v čase pandémie, dáva prednosť bicyklu pred taxi.

Systém požičiavania bicyklov obnovil chuť k cyklistike i u návrhárky animovaných snímok Nastaran Džabárníovej. Dala dohromady svoj starý bicykel a jazdí na ňom, aj keď to nie je pre ženy v Iráne veľmi bežné.

„Pokrikujú a hvízdajú na vás, ľudia z áut, ktoré vás rýchlo predbiehajú, robia posunky,“ priznáva dvadsaťdeväťročná Íránka.

„A potom je tu ešte hidžáb (islamský závoj). Vyrážam úplne zahalená, ale aj tak som v strese,“ dodáva žena. Je si vedomá, že podľa molláhov, teda najkonzervatív­nejších členov spoločnosti, je neslušné, aby žena jazdila na bicykli.

debata chyba
Viac na túto tému: #cyklistika #Irán #bicykle #Teherán