Večné mesto nie je pre pedále. Dlažba, trúbiace Vespy a kopce neveštia úspech

So svojimi siedmimi kopcami, chaotickou dopravou, dláždenými ulicami a hrboľatým cestami nebol Rím nikdy ideálnym miestom pre cyklistiku. Avšak s pandémiou si bicykel pomaly získava svojich priaznivcov aj v talianskej metropole, píše AFP.

09.05.2021 07:00
debata

Rovnako ako v iných mestách vo svete opatrenia spojené s pandémiou Covidu-19 vyprázdnili ulice a cyklisti sa mohli voľne nadýchnuť tiež v Ríme. Nová sieť cyklotrás a štátny príspevok na nákup bicykla tento trend len urýchlil.

Valeria Picchiová, tridsaťšesťročná obyvateľka Ríma, vlani predala svoj skúter a kúpila si namiesto neho elektrobicykel s malým vozíkom. Práve na ňom každé ráno vozí svoje dve deti do školy a potom na bicykli pokračuje do práce.

„Pripadám si ako nejaká rarita. Ľudia sa na nás pozerajú a deti to milujú. Stáva sa zo mňa miestna celebrita,“ hovorí Picchiová.

Mnohí obyvatelia mesta ohŕňajú nos nad jazdou na bicykli uprostred vrčiacich skútrov Vespa, starých Fiatov a ďalších kreatúr rímskej dopravnej džungle.

Valeria Picchiová však väčšinu trasy domov-škola-práca ide po cykloceste, dostatočne ďaleko od automobilovej dopravy. Keby to tak nebolo, Valeria by ďalej jazdila autom alebo na skútri.

Pre bicykel sa rozhodla aj vďaka dotácii, v rámci ktorej talianska vláda dáva príspevok až 500 eur na nákup nového alebo ojazdeného bicykla alebo elektrického skútra. Do programu za rok 2020 prišlo 119.000 žiadostí o dotáciu.

„Rozbehla sa nám tu revolúcia a ja v nej idem tiež!“ hovorí radostne tridsiatnička, ktorá šliape do pedálov bicykla v parku Villy Leopardi vo štvrti Nomentana počas chladného jarného rána. „Tu nie sme v Dánsku, potrebujeme tiež revolúciu v zmýšľaní, ale ideme na to pekne pomaly,“ dodáva cyklistka.

Bude to najkrajšia cyklotrasa na svete

Podľa niektorých je pokrok pomalý až príliš. „Pred piatimi rokmi ste v Ríme na bicykel skoro nenarazili. Nikto na nich nejazdil, jedine azda v nedeľu po parku,“ pripomína Roberto Scacchi, regionálny riaditeľ asociácie na ochranu životného prostredia Legambiente. „Nezdá sa mi, že by prebiehala revolúcia. (…) Stále tu máme jeden bicykel na 100 áut,“ konštatuje Scacchi na zbrusu novej cykloceste pri hlavnej stanici Termini.

Podľa Európskej cyklistickej federácie jazdí pravidelne na bicykli len 0,6 percenta Rimanov, kým v Kodani je to 49 percent obyvateľov.

Okrem dopravy musia cyklisti v Ríme čeliť aj nástrahám ulíc a ciest v takom zlom stave, že ich výrobcovia skútrov využívajú pre záťažové testy nových modelov.

Starostka Ríma Virginia Raggiová vlani oznámila, že mesto postaví 150 kilometrov nových cyklotrás. V meste ich je už 250 kilometrov, cieľ je 500 kilometrov.

Asociácia Legambiente však odhaduje, že sa zatiaľ postavilo len 15 kilometrov nových trás a väčšina z nich je navyše provizórnych, vyznačených len pruhom farby, ktorý na ceste oddeľuje cyklistov od motoristov. Veľká cyklotrasa na severe mesta sa náhle končí na hrboľatej dlažbe namiesto na asfalte. Kocky len natreli na čierno.

Giulio Maselli vlastní obchod s bicyklami v centre Ríma a jeho tržby vlani stúpli najmenej o 50 percent. Zostáva však zatiaľ opatrný a verí v modernizáciu infraštruktúry. „Inak táto bublina zase praskne,“ myslí si Maselli.

Predstavitelia mestskej správy sú však presvedčení, že robia maximum. Stefano Brinchi, zodpovedný za mestskú dopravu, uisťuje, že mesto chce propagovať „nezvratný“ prechod k zelenej mobilite. „Musíme vyvrátiť mýtus, že Rím nie je mesto vhodné pre bicykle,“ hovorí Brinchi a pripomína tiež projekt na 45-kilometrový cyklistický okruh mestom.

Tento veľký mestský okruh by prepojil Koloseum, Vatikán a turistami vyhľadávanú štvrť Trastevere s menej známymi časťami mesta ako Tor Pignattara a veľkými parkmi na severe mesta. Cyklotrasa by sa mohla otvoriť na konci roka 2022. „Bude to najkrajšia cyklotrasa na svete, ale zatiaľ len vo virtuálnom svete,“ hovorí ironicky Roberto Scacchi.

debata chyba
Viac na túto tému: #Rím #bicykle