K mnohým superlatívom a rekordom si teraz tento emirát na pobreží Perzského zálivu pripísal ďalšie „naj“. Najnovší prírastok Dubaja dopĺňa jeho stále sa rozrastajúci zoznam inžinierskych zázrakov, ktoré plnia stránky v Guinnessovej knihe rekordov.
Dubaj je napríklad domovom najvyššej veže na svete (Burdž chalífa), najvyššej reštaurácie na svete, najvyššieho bazéna s nekonečným okrajom na svete, najväčšej fontánovej show na svete, najrýchlejšej horskej dráhy na svete, najväčšieho krytého zábavného parku na svete…
Na umelom ostrove Bluewaters Island, asi 500 metrov vzdialenom od pobrežia Jumeirah, sa najnovšie týči Ain Dubai, najväčšie vyhliadkové koleso na svete, kde sa naraz odvezie až 1 750 ľudí, píše CNN. Stavali ho 6 rokov a 21. októbra ho konečne ho otvoria pre verejnosť.
Výstavbu Ain Dubai ohlásili vo februári 2013, stavba sa začala v máji 2015, predpokladaný termín dokončenia bol začiatok až polovica roku 2019. Tento dátum sa neskôr posunul na 20. október 2020, ale ani vtedy sa kolo neotvorilo. Až teraz.
250 metrov
Koleso svojimi rozmermi nie len že porazilo konkurenciu, ale doslova ju postavilo do úlohy trpaslíka. S výškou 250 metrov hneď o 82 metrov prevýšilo v súčasnosti najvyššie ruské koleso na svete High Roller v Las Vegas.
Ain Dubai je takmer dvakrát väčšie ako London Eye, ktoré sa týči nad riekou Temža s 135 metrami.
Čítajte viac Obľúbené letovisko dostane 5. najväčšie vyhliadkové kolo sveta. Výhľad bude 50 kmKolesu Ain Dubai trvá 38 minút, kým sa otočí a dopraje všetkým pasažierom výhľad z najvyšších polôh. Každá zo 48 kabín je navrhnutých tak, aby sa do nej zmestilo 40 osôb.
Na výber je niekoľko kajút – vyhliadkové, VIP kabínky s barom a súkromné, ktoré si možno rezervovať na špeciálne príležitosti a zahŕňajú možnosť súkromnej trojchodovej večere počas dvoch otočení kolesa.
7 500 ton
Na realizácii megakolesa sa podieľali odborníci zo všetkých kútov sveta, konzultanti stavby pochádzali zo Spojených arabských emirátov, Južnej Kórey, Nemecka, Spojeného kráľovstva, Holandska, Francúzska a Talianska. Technickým riaditeľom prevádzky kola sa stal Kevin Dyer, ktorý predtým pracoval v London Eye.
Aj keď bol Ain Dubai navrhnutý tak, aby vydržal 300 000 cyklov alebo 60 rokov, a musí dodržiavať prísne konštrukčné a bezpečnostné predpisy, zaviedli sa opatrenia s cieľom ešte predĺžiť jeho životnosť.
Odborníci z Politecnico di Milano, ktorí pracovali aj na London Eye, dokázali „zdvojnásobiť životnosť káblov“ tým, že sa pozreli na cykly a skutočné zaťaženie každého z káblov London Eye, a nie na predpokladané zaťaženia.
Na stavbu sa použilo 11 200 ton ocele, čo je o 33 % viac ako na stavbu Eiffelovej veže. Maximálna zdvihová sila potrebná na vztýčenie kolesa bola 2 500 ton.
Nosník a hriadeľ konštrukcie vážia 1 805 ton – čo je ekvivalent štyroch lietadiel A380 – pričom celková hmotnosť nosného rámu a 48 kabín pre cestujúcich je 7 500 ton. Samozrejme, že taký kolos umiestnený na umelom ostrove, si vyžadoval poriadne základy, a tak jeho piliere museli navŕtať až do samého podložia.
Kolo je podľa prevádzkovateľov mimoriadne odolné aj voči zemetraseniam a megabúrkam. Je to vraj okrem nemocnice najbezpečnejšie miesto v Dubaji.