Ľudia chcú 15-minútové mestá, Covid trend urýchlil

Idea „15-minútového mesta“, v ktorom sa všetci obyvatelia dostanú zo svojich domovov do práce aj voľnočasových zariadení maximálne za štvrťhodinu chôdze, alebo na bicykli, sa počas pandémie COVID-19 začala medzi urbanistami skloňovať častejšie ako kedykoľvek predtým.

, 24.11.2021 07:00
1

Teraz skupina architektov plánuje ešte ambicióznejšiu štvrť, a to 10-minútové mesto, píše CNN.

Projekt s názvom „Projekt H1“ má zmeniť starú priemyselnú lokalitu v hlavnom meste Južnej Kórey, Soule, na vzájomne prepojené „inteligentné“ mes­to.

Štvrť s rozlohou 5 000 árov by mala obsahovať osem obytných budov so spoločnými kanceláriami a študijnými priestormi a mala by ponúkať aj zábavné podniky, fitness centrá, bazény a dokonca aj hydroponické mestské farmy.

Projekt H1, ktorý navrhla holandská architektonická firma UNStudio (ktorú podporuje Hyundai Development Company – realitná firma vlastnená konglomerátom stojacim za rovnomenným výrobcom áut), bude úplne bez áut. Tlačová správa k projektu tvrdila, že „všetky vymoženosti mesta“ budú do 10 minút chôdze od domovov ľudí.

Spoluzakladateľ UNStudio Ben van Berkel vo vyhlásení uviedol, že „každodenná životná skúsenosť“ obyvateľov je „najvyššou prioritou“ projektu. Preto autori navrhli širokú škálu možností, ako tráviť čas, pomerne nahusto. Obyvatelia nebudú musieť nikam cestovať, a tak ušetria čas a ostane im ho viac. Prostrediu budú dominovať vysoké budovy doplnené o verejné námestia, záhrady a zelené strechy. Všetky prírodné zóny budú prepájať chodníky.

Nová štvrť si bude tiež vyrábať čistú energiu, architekti navrhli aj systémy na zachytávanie a uchovávanie dažďa, čo zníži celkovú spotrebu vody.

Paríž aj obavy

Koncept „15-minútového mesta“ prvýkrát navrhol francúzsko-kolumbijský akademik Carlos Moreno v roku 2016 a nedávno ho spopularizovala starostka Paríža Anne Hidalgová, ktorá počas svojej nedávnej kampane za znovuzvolenie navrhla urobiť z hlavného mesta Francúzska „ville du quart d'heure“ – teda štvrťhodinové mes­to.

Kritici hovoria, že tento koncept môže viesť k veľkému rozdeleniu obyvateľstva na chudobných a bohatých, ktorí sa skoncentrujú v týchto vychytených štvrtiach. Ceny bývania v „15-minútových“ štvrtiach vylúčia nízkopríjmové a marginalizované komunity na periférie.

Pandémia odhalila zraniteľnosť miest

Pandémia COVID-19 však zaznamenala rastúci záujem o tento koncept. Keďže ľudia na celom svete pracujú z domu a vyhýbajú sa verejnej doprave, urbanisti začali budovať pešie ulice a vyhodnocovať, ako mestá zvládajú hustú populáciu.

Pre akademický časopis Smart Cities začiatkom tohto roka Moreno povedal: „Táto pandémia odhalila zraniteľnosť miest… a potrebu radikálneho prehodnotenia, ako ich treba prispôsobiť, aby obyvatelia mohli aj naďalej pokračovať vo svojich životoch a aktivitách, vrátane tých kultúrnych. Ako by mohli mestá ostať odolné a zároveň životaschopné z krátkodobého aj dlhodobého hľadiska."

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Soul #mestá
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy