Bratislave sen o lanovke spľasol. Nápad jej vyfúklo toto mesto

Metropola Francúzska je už teraz jedným z najnavštevovanejších miest sveta, kde nájdete pohromade tie najznámejšie atrakcie - od dejín, cez umenie, architektúru, gastronómiu až po módu. Teraz Parížu pribudne ďalšia pozoruhodnosť.

22.03.2022 07:00
debata (2)

Paríž by podľa informácií CNN mohol v dohľadnom čase dostať prvú mestskú lanovku. Podľa navrhovaných plánov by mala mať dĺžku 4,5 kilometra a spájala by predmestia na juhovýchode metropoly s parížskym metrom. Výstavba by sa mala začať už tento rok a celý projekt by mal stáť 132 447 350 eur.

Dlho očakávané návrhy výzoru lanovky zverejnilo architektonické štúdio Atelier Schall, projektu nedávno schválili aj predstavebné štúdie realizovateľnosti.

Trasa Cable 1 (C1), ktorú by mali otvoriť už v roku 2025, by mala spájať parížske predmestie Villeneuve-Saint-Georges so stanicou Pointe du Lac v Creteil v regióne Île-de-France a cesta by mala trvať iba 17 minút, čo je menej ako polovica času, ktorý strávia cestujúci medzi týmito destináciami teraz v autobuse.

Očakáva sa, že C1 prevezie približne 11 000 ľudí denne, pričom kabínky budú v špičkách premávať s 30-sekundovými intervalmi. V každej kabíne bude miesto až pre 10 cestujúcich.

Trasa by mala obslúžiť 5 zastávok, Temps Durables a Emile Combes v Limeil-Brévannes, Emile Zola vo Valentone a Bois Matar vo Villeneuve-Saint-Georges s konečnou stanicou Pointe du Lac v Créteil, ktorá sa nachádza kúsok od linky metra 8.

Každá stanica bude jednoposchodová, aby bolo cestovanie bezbariérové a pre cestujúcich 100 %-ne dostupné.

Lanovkový systém na predmestí by mal byť postavený na 33 bielych pylónoch, ktoré sú navrhnuté tak, aby harmonicky zapadli do krajiny.

Francúzsko už s podobnými projektami pritom skúsenosti má, lanovky premávajú v mestách ako Brest či Grenoble, navyše lanovky v ďalších mestách sú v súčasnosti v rôznom štádiu vývoja.

Pre Paríž by lanovka však bola úplne novým systémom dopravy, aj keď sa o nej začalo hovoriť už v roku 2008 kvôli kopcovitému terénu mesta Créteil v juhovýchodnej časti metropolitnej oblasti Paríža, kde sú iné systémy dopravy menej praktické.

Amsterdam, Londýn či Bratislava

Paríž pritom nie je jediným európskym hlavným mestom, ktoré zavádza lanovky. Minulý rok dal Amsterdam zelenú lanovke s dĺžkou 1,5 kilometra, ktorá bude premávať cez rieku a spájať Amsterdam-West a Amsterdam-Noord. Do prevádzky sa dostane v roku 2025.

Naopak, Londýnu sa lanovka neosvedčila a od svojho otvorenia v roku 2012 má problémy prilákať pravidelných cestujúcich.

Jasná / Chopok / turistika / cestovný ruch / Čítajte viac V Jasnej začali stavať novú lanovku, bude stáť 15 miliónov

O lanovke sa hovorilo v roku 2017 aj v Bratislave. Mala spájať Petržalku – štartovala by od polikliniky na Šustekovej ulici alebo od Ekonomickej univerzity na Dolnozemskej – s novou autobusovou stanicou v Ružinove a prechádzať ponad Dunaj.

Vagóny mali mať približne kapacitu autobusu, ponad rieku malo premávať 40 alebo až 90 kabínok, cesta mala trvať 8 minút. Trasa by mala štyri zastávky a za hodinu by prepravila 3000 až 4000 ľudí. Dráha spoločne s parkovacím domom na petržalskej strane mala stáť okolo 80 miliónov eur.

Vtedajšiemu primátorovi sa nápad investora pozdával, zdá sa však, že k realizácii tak skoro nedôjde. Namiesto toho sa začali práce na predĺžení petržalskej električky až po juh tejto mestskej časti.

eurovea, električka, košicka Čítajte viac J&T navrhuje v Bratislave novú električkovú trať, reaguje tak na lanovku KĽDR Čítajte viac VIDEO: Kim Čong-un otvoril v KĽDR rekreačné stredisko, pozrite sa, ako vyzerá

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #lanovka #Paríž