Lenže skupinová nostalgia po skrachovanej značke dochucovadiel je v skutočnosti kolektívnym klamstvom. Spoločnosť Minato Šokuhin nikdy neexistovala, jej zvučku vytvoril nadšený skladateľ, ktorý tvorí hudbu pre fiktívne kapely, a mladíkove spomienky sú holý nezmysel.
Šestnásťčlenná skupina sa v historickej štvrti Tokia zúčastňuje na nečakane úspešnej „Uso no Cua“ alebo „Prehliadke lží“, ktorá pozostáva z dvojkilometrovej trasy v jednej z najnavštevovanejších častí japonského hlavného mesta.
Prehliadka s textami, fotografiami i videami vytvorenými umelou inteligenciou účastníkov uisťuje, že k všetkým informáciám, ktoré zaznejú, môžu pristupovať ako „ku klamstvám, ktoré netreba overovať“.
Paralelný svet plný lží
Sprievodca a zakladateľ prehliadky Šigenobu Macuzawa, bývalý organizátor komediálnych stand-upových večerov, ako sprievodca klame prakticky od začiatku do konca.
Traja reportéri agentúry Kjódó, ktorí sa na prehliadke zúčastnili, si okrem iného vypočuli falošný pôvod emotikonu stromu na androidových telefónoch alebo tvrdenie, že sa na motokárach po cestách Asakusy nepreháňajú turisti, ale že na nich dorazili obyvatelia centrálnej prefektúry Gifu, ktorí do Tokia dochádzajú za prácou.
Prehliadka sa však nekončí len nepravdami sprievodcu. Macuzawa do svojich historiek zapojil aj miestnych obchodníkov, a úspešne tak vytvoril paralelný svet plný klamstiev. Tí nielenže jeho falošné tvrdenia podporujú, ale niektorí z nich ponúkajú aj produkty značiek, ktoré nikdy neexistovali. Napríklad začarované sušienky alebo plastové tašky z už zaniknutej samoobsluhy.
Prehliadka vyzýva aj samotných účastníkov, aby prispeli svojimi vymyslenými príbehmi. Kreativita môže prerásť do súťaživosti, napríklad keď sa prítomní začnú predháňať v historkách o vzniku najstaršej japonskej slovnej hračky.
Klamstvo nemusí byť vždy zlé
Prehliadka sa stala virálnou na sociálnych sieťach mesiace predtým, než sa v marci prvýkrát uskutočnila. Zrejme neprekvapí, že ju najskôr sprevádzali špekulácie, či to nie je podvrh sám osebe.
Macuzawa pôvodne počítal, že prehliadku bude ponúkať od marca do mája, teraz však už niekoľkokrát dopĺňal nové dátumy až do konca augusta. Prvých šesť týždňov sa na prehliadke zúčastnilo okolo 400 ľudí.
Sóma Itó, 17-ročný cestovateľ a bloger, sa na prehliadku registroval, aj keď sa obával, že by mohla byť falošná. Povedal, že pravdepodobne nikdy nezabudne na „pocit úľavy“, keď zistil, že je akcia naozajstná.
„Väčšinou keď cestujem, tak si len hovorím, aké je niečo krásne alebo zaujímavé, ale tentoraz to bolo iné. Teraz som musel premýšľať, čo je pravda a čo je lož,“ popísal. „Prinútilo ma to zamyslieť sa nad tým, že klamstvo nemusí byť vždy zlé. Môže nám pomôcť pocítiť veľa rôznych emócií.“
Macuzawu záujem o prehliadku šokoval. Prezradil, že o nápade pôvodne len zo srandy hovoril s kamarátom. Predpokladal, že keby ho niekedy zrealizoval, tak len pre malú skupinu záujemcov.
Štyridsaťjedenročný Macuzawa so svojou ženou a ďalšími nadšencami prevádzkuje spoločnosť Maniana Tours. V ponuke spoločnosti možno nájsť aj prehliadky miest, ktoré skutočne existujú, ale aj tu je háčik; jedna z prehliadok napríklad účastníkom hodinu a pol do najbližších detailov približuje históriu jedného jediného miesta, napríklad miestneho parku.
Na otázku, čomu prisudzuje popularitu svojho posledného nápadu, Macuzawa reagoval, že sa na „klam“ pozerá širšou optikou. „Keď sa nad tým zamyslíte, skoro všetky filmy a knihy sú fikcie, takže aj tie by sa dali označiť za klamstvá,“ povedal.
"Väčšina vecí, ktoré ľudí úprimne bavia, nie je skutočná. S prehliadkami je to rovnaké. Vždy si uvedomím, že hranica medzi pravdou a lžou nie je zďaleka taká jasná. Vezmite si napríklad miestne legendy. Možno sú to všetko klamstvá, ale sú to príbehy, ktoré sme sa spolu rozhodli zdieľať,“ vysvetlil.
Čítajte viac Krajina, kde je 9 miliónov prázdnych domov: Dediči ich núkajú aj zadarmoMacuzawa tiež podľa svojich slov zmenil pohľad na to, ako ľudia ku klamstvám pristupujú. „Keď hovorím s ľuďmi, čo na prehliadku prídu, zisťujem, že veľa z nich klamať baví, ako keby to bol ich koníček. Uvedomil som si, že pre plno ľudí je klamstvo prvý krok ku kreativite,“ povedal.
„Všetci v sebe máme kreativitu, všetci chceme niečo vymýšľať, a to je myslím dôvod pozitívnych reakcií na túto prehliadku. Teraz viem, že existujú ľudia, ktorí skrátka chcú mať priestor, kde môžu hovoriť nepravdy.“
A tu je 5 skutočných miest Japonska, ktoré vyrazia dych svojou jedinečnosťou
1. Kanazawa: Kanazawa sa nachádza na pobreží Japonského mora a môže sa pochváliť bohatým kultúrnym dedičstvom a ohromujúcou prírodnou krásou. Kanazawa, ktorá je domovom dobre zachovaných štvrtí samurajov a gejší, ako aj slávnej záhrady Kenrokuen, ponúka návštevníkom pohľad do japonskej feudálnej minulosti a tradičného umenia.
2. Naoshima: Naoshima, schovaná vo vnútrozemskom mori Seto, je útočiskom pre nadšencov súčasného umenia. Tento malý ostrov je posiaty avantgardnými múzeami, vonkajšími sochami a architektonickými zázrakmi, ktoré vytvárajú neskutočnú krajinu, kde sa umenie a príroda zbližujú v harmónii.
3. Takayama: Takayama, ktorá sa nachádza v hornatej oblasti prefektúry Gifu, je malebné mesto známe pre svoje krásne zachovalé staré mesto a každoročné festivaly. Návštevníci sa môžu túlať malebnými uličkami lemovanými tradičnými drevenými domami, ochutnať miestne pochúťky a ponoriť sa do nadčasového kúzla vidieckeho Japonska.
4. Nikko: Nikko sa nachádza len pár hodín od Tokia a je pokojným únikom do prírody a spirituality. Nikko, ktorý je domovom pamiatok svetového dedičstva UNESCO, ako je svätyňa Toshogu a mauzóleum Tokugawa Ieyasu, ponúka návštevníkom možnosť preskúmať posvätné chrámy, pokojné lesy a úchvatné vodopády.
5. Beppu: Beppu, prezývané „hlavné mesto Japonska Onsen“, je známe svojimi početnými horúcimi prameňmi a geotermálnymi zázrakmi. Od parných bahenných kúpeľov až po pieskové kúpele pri mori, Beppu ponúka množstvo jedinečných zážitkov z kúpania, ktoré sľubujú relaxáciu a omladenie uprostred úžasnej prírodnej krajiny.