Londýn už štvrtý rok po sebe vedie rebríček najpreťaženejších miest v Európe. Podľa analýzy spoločnosti Inrix strávili vodiči v britskej metropole v minulom roku priemerne 101 hodín v dopravných zápchach, čo ich stálo nielen čas, ale aj nemalé peniaze. Stratený čas v premávke vyčíslili na viac ako 1 100 eur na vodiča.
Prečo je Londýn na vrchole rebríčka? Analytici poukazujú na hustotu obyvateľstva, vysokú ekonomickú aktivitu a dopravné projekty, ako je modernizácia M25 Wisely Interchange.
Okrem toho je Londýn známy svojimi červenými trasami – hlavnými dopravnými tepnami, kde je zastavenie alebo parkovanie zakázané, no aj tak je premávka na nich čoraz pomalšia.
Paríž, Dublin a Brusel: Tesní konkurenti Londýna
Na druhom mieste rebríčka sa nachádza Paríž, kde vodiči čelili priemerne 97 hodinám meškania.
Francúzska metropola, známa svojimi úzkymi ulicami a hustou premávkou, má problémy najmä počas dopravných špičiek.
Zlepšenie situácie sťažuje aj časté organizovanie protestov a verejných podujatí, ktoré narúšajú premávku.
Dublin, tretie najviac preťažené mesto v Európe, zažíva premávku, ktorá vodičov zdrží 81 hodín ročne.
Hustota áut v írskom hlavnom meste výrazne stúpla, a to aj napriek pokusom o podporu verejnej dopravy a zlepšenie cyklistickej infraštruktúry.
Brusel, hlavné mesto Belgicka, kde vodiči v zápchach strávia 74 hodín ročne, tiež trpí obrovskou hustotou áut.
Ako sídlo Európskej únie čelí Brusel obrovskému náporu denne dochádzajúcich úradníkov, čo situáciu ešte zhoršuje.
Rím a ďalšie európske metropoly v zápasení s premávkou
Rímske cesty, známe svojimi chaotickými šoférmi a starovekou infraštruktúrou, vodičom v priemere zoberú 71 hodín ročne.
Talianska metropola sa snaží podporovať používanie verejnej dopravy, no problém s preťažením stále pretrváva.
Medzi ďalšie mestá s vysokým počtom hodín strávených v zápchach patria:
- Hamburg: 69 hodín
- Madrid: 66 hodín
- Atény: 64 hodín
Globálne porovnanie: Kde je najhoršie?
Hoci Londýn patrí medzi najhoršie v Európe, v globálnom rebríčku skončil až na piatom mieste. Pred ním sa umiestnili:
- Bogota (Kolumbia): 109 hodín v zápchach.
- Rio de Janeiro (Brazília): 107 hodín.
- Mexico City (Mexiko): 104 hodín.
- Sao Paulo (Brazília): 102 hodín.
Tieto mestá čelia problémom pre rýchlo rastúcu populáciu, nedostatočne rozvinutú infraštruktúru a vysokú závislosť od automobilovej dopravy.
Cesta k riešeniu?
Odborníci sa zhodujú, že riešenie spočíva v podpore verejnej dopravy, cyklistiky a pešej dopravy.
Mestá ako Amsterdam alebo Kodaň, kde je dôraz na ekologické spôsoby prepravy, dokazujú, že to môže fungovať.
Londýn investuje do rozširovania verejnej dopravy a zavádza zóny s nízkymi emisiami, aby znížil počet áut v meste.
Aj napriek týmto snahám je zrejmé, že mestá budú musieť prehodnotiť svoje dopravné stratégie, aby dokázali čeliť narastajúcemu tlaku na infraštruktúru.
Dopravné zápchy už nie sú len otázkou strateného času, ale aj veľkou výzvou pre ekonomiku a životné prostredie.


