Pohľad do zákulisia: 5 pravidiel ako sa stavajú gigantické výletné lode

Výletné lode čoraz viac nadobúdajú na popularite. Veď čo môže byť lepšie ako spojiť plavbu s vynikajúcim zábavným vybavením od výmyslu sveta a skvelou kuchyňou priamo na palube a cestu so zaujímavými zastávkami s možnosťou navštíviť v priebehu niekoľkých dní mnoho miest?

20.05.2020 07:00
debata
Pozrite si tento príspevok na Instagrame

Príspevok, ktorý zdieľa royal_car_inmyheart (@royal_car_inmyheart),

Plavidlá, na palubu ktorých sa zmestia tisíce pasažierov a zamestnancov, sa v posledných rokoch predháňajú vo veľkosti a atrakciách. Počas plavby si cestujúci už dávno nemusia krátiť čas len zízaním na more. Na palubách sú bazény, vírivky, tobogany vysoké niekoľko poschodí, ihriská, posilňovne, obchody, kiná, divadlá, bary, virtuálna realita…

Ako sa však takéto kolosy vlastne stavajú? Určite nie na páse ako napríklad autá vo fabrike. Každá loď je originál a veľkosť ju predurčuje na osobitný prístup, uvádza Cntraveler.com.

Napríklad nová loď Celebrity Apex, veľká ako tri futbalové ihriská, pojme na palubu takmer 3 000 cestujúcich a váži 200 000 ton. Jej výstavba, ktorá zabrala asi rok, stála okolo miliardy dolárov a konštrukcia si vyžiadala špeciálny plán.

Zdola nahor

Ako prvý uzrie svetlo sveta vodotesný trup, ktorý je základňou pre ďalšiu výstavbu. Veľká časť lode sa pritom stavia mimo vody, v doku na suchu. Lodenice neskôr vykonávajú skúšky vodotesnosti tak, že okolo lode pomocou systémov hrádzí napustia vodu. Keď je plavidlo pripravené na plávanie, odtiahnu ho k vode, kde sa dokončí interiér.

Ako skladačka

Lode pozostávajú z menších častí, ktoré sa následne zvárajú dokopy. Hlavné komponenty sa skladajú z menších kusov, blokov a panelov a jeden po druhom sa integrujú do celého rámu lode ako puzzle. Výnimkou sú vrtule, ktoré sa neskladajú kus po kúsku, ale prichádzajú už zmontované a k lodi sa pripevňujú ako celok.

Kabíny prichádzajú do lodeníc predpipravené – zariadené posteľami a vybavené kilometrami elektrických káblov a vodovodných potrubí. Je to výhodnejšie ako nosiť všetok nábytok a vybavenie kajút po dieloch úzkymi chodbami a montovať ho v malých priestoroch.

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

#celebrityapex #chantiersdelatlantique #saintnazairetourisme #saintnazairerenversante #saintnazairejetaime #saintnazairenews #paysdelaloire

Príspevok, ktorý zdieľa Jan Brouwer (@jan.brouwer.1956),

Tím na kontrolu hmotnosti

Podobne ako lietadlá, aj lode musia dbať na svoju celkovú hmotnosť, pretože môže ovplyvniť množstvo paliva, ktoré spotrebujú na prevádzku, ako aj rýchlosť a výkon. A vždy je čo vylepšovať, preto inžinieri konečné plány pravidiel ešte konzultujú s odborníkmi, aby spolu našli príležitosti na odbúranie „prebytočných kilogramov“.

Žiadne drevo

Aj keď sa zdá, že mnohé časti lodí sú drevené, v skutočnosti sa tomuto horľavému materiálu stavebníci lodí vyhýbajú. Plavidlá obsahujú okolo 250 000 oceľových častí, ktoré vážia asi 25 000 ton.

Dôležité detaily

Pri konštruovaní lodí musia stavebníci myslieť aj na to, kde budú plavidlá tráviť väčšinu svojich plavieb a prispôsobiť ich tvar, výšku a šírku napríklad kanálom či mostom. Dôležitý je aj výber materiálov na vybavenie lodí, pretože musia odolať istým poveternostným podmienkam.

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

Príspevok, ktorý zdieľa C R U I S E L O V E R S S (@cruiseloverss),

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #výletná loď