„V Benátsku, turistami najviac navštevovanom regióne, je príjem z turistiky 18 miliárd eur ročne, z toho deväť miliárd eur plynie z prevádzky pláží. Pláže sú pre ekonomiku otázkou života a smrti,“ varoval nedávno Luca Zaia, prezident regiónu na severovýchode Talianska, ktorý zahŕňa Benátky.
Talianska vláda, dobre si vedomá významu turistiky, ktorá predstavuje 13 percent hrubého domáceho produktu, vydala sériu predpisov s cieľom zabrániť šíreniu Covidu-19: medzi slnečníkmi musí byť vzdialenosť najmenej 4,5 metra, všetky spoločné priestory, ako sú sprchy a bary, musia mať k dispozícii dezinfekciu, ktorá bude všade tam, kadiaľ turisti prechádzajú.
Radosť vidieť predsalen tie slnečníky
V meste Cesentico, kde sa narodil cyklista Marco Pantani, sú všetky budovy na pobreží mora uzavreté, hoci slnko svieti. Len tri hotely zo všetkých 310 sú otvorené. Za stiahnutými roletami sa však všetci pripravujú, aby mohli čo najskôr otvoriť.
„Za normálnej situácie by som mal otvoriť začiatkom marca,“ uvádza Simone Battistone, ktorého rodina od roku 1927 vedie prímorský hotel Bagno Milano. Spoločne so svojím kolegom Guidom Gargiulom rozostavujú slnečníky a ležadlá na určenú vzdialenosť.
„Je to predsa len radosť pozrieť na všetky tie slnečníky,“ s úsmevom hovorí Simone. Oba prichádzajú k rovnakému záveru: podľa nových pravidiel sa bude musieť počet slnečníkov znížiť najmenej o 30 percent, čím takisto klesne zisk.
Simone zvyčajne v sezóne zamestnáva 120 ľudí, ale tento rok ich bude môcť najať len asi 70. Je to bolestné rozhodnutie.
„Je to ťažká situácia,“ lamentuje Fiorenzo Presepi, majiteľ hotela La Dolce Vita. „Normálne by som mal od nedele plno. Giro d'Italia tu má etapu a Nemci si vždy rezervovali izby už rok dopredu a zostávali tú najmenej týždeň,“ dodáva.
Jesolo stavilo na technológie
Rovnaká situácia je v Rimini, zvečnenom Federikom Fellinim vo filme Amarcord, kde je Grandhotel beznádejne zatvorený. Pláže sú prázdne a len niekoľko surferov brázdi vlny. „Tu sa všetko točí okolo turistiky,“ hovorí Marco Vannucci v čiernej kombinéze a s doskou v ruke.
Jadranské pobrežie so svojimi desiatkami kilometrov pláží možno nie je z Talianska to najkrajšie, ale počas desaťročí sa stalo obľúbenou destináciou vďaka hotelom, reštauráciám a prímorským zariadeniam ponúkajúcim hosťom najrôznejšie aktivity.
V meste Jesolo východne od Benátok sú desiatky hotelov zrovnané pozdĺž pláže ako v Miami Beach. Spoliehajú sa tu na technológiu, aby zabránili šíreniu vírusu: slnečníky sú diaľkovo ovládateľné, toalety sa samy dezinfikujú po každom použití, turisti majú elektronické náramky.
„V posledných týždňoch sme pracovali na novej koncepcii pre pláže, zvlášť sme venovali pozornosť dezinfekcii, nielen na toaletách a v ďalších verejných priestoroch, ale aj pokiaľ ide o plážové vybavenie, ako sú ležadlá,“ hovorí Alessandro Berton, prezident odborového zväzu Unionmare Veneto.
Tiež riaditeľ hotela Mondial Christofer De Zotti je znepokojený ohľadne budúcnosti sezóny. „Skutočným zvratom bude otvorenie hraníc, pretože ľudia ako my pracujú zo 60 percent pre zahraničných klientov. Dôležité je vedieť, kedy sa turisti budú môcť vypraviť na dovolenku v Taliansku,“ dodáva.