Plán na most, ktorý by spojil Pašman s pevninou zaradila Zadarská župa do svojho územného plánu ako jednu z priorít. Zatiaľ nie je známe, ako by sa tento projekt financoval.
Ako informoval Poslovni, chorvátske Ministerstvo ministerstvo mora, dopravy a infraštruktúry upozorňuje, že pre projekt prepojenia ostrova Pašman s pevninou bola v roku 2021 vypracovaná štúdia uskutočniteľnosti s analýzou nákladov a výnosov.
Štúdia podľa ministerstva vyhodnotila ako najlepší variant vybudovanie trámového mosta pozostávajúceho z dvoch častí, z ktorých prvá by smerovala z Pašmanu na ostrovček Ričul a z Ričulu na pevninu.
Odhadovaná hodnota projektu je takmer 452 miliónov chorvátskych kún (60,3 milióna eur).
Čítajte viac Z ostrova Korčula do Splitu cez nový most Pelješac: Rýchly a parádny výletNa pevninskej strane by mal byť most prepojený štátnou cestou D8 s budúcim obchvatom Zadar – Pakoštane, pričom trasa vyúsťuje až na samotný breh Pašmanského kanála v okolí mysu Tukljača.
Z pevniny smeruje plánovaná trasa na ostrovček Ričul, asi 400 metrov od pobrežia, a pokračuje smerom na Pašman, pričom pretína Pašmanský kanál v dĺžke asi 1400 metrov.
Na ostrove Pašman trasa pokračuje cez križovatku na štátnu cestu D110, čím spája most s hlavnou cestou ostrovov Pašman a Ugljan.
Celková dĺžka mosta by bola 2203 a pol metra a výstavba by podľa projekcií mala trvať približne tri roky.
Číňania to vidia pozitívne
Nedávno otvorený most Pelješac je dlhý niečo vyše 2400 metrov. Celková hodnota projektu sa odhaduje na 420 miliónov eur vrátane výstavby samotného mosta, prístupových ciest a obchvatu Stonu.
Čítajte viac Osem miest Krku - osem dôvodov, prečo sa vybrať na dovolenku po moste na Zlatý ostrovZaujímavosťou je, že zástupcovia čínskej spoločnosti China Road and Bridge Corporation, ktorá postavila most Pelješac, raz navštívili obec Pašman, aby sa dozvedeli viac o plánoch výstavby mosta, ktorý by spojil Pašman s pevninou.
Zástupcovia čínskej spoločnosti vtedy uviedli, že most by sa dal podľa profesionálneho a premysleného projektu pomerne rýchlo postaviť.
Navyše tamojšie skalnaté dno a hĺbka mora priemerne 13 metrov by pre tento most znamenali oveľa nižšie náklady ako na ten pelješacký.
Ak by sa most postavil, mohol by zastaviť vyľudňovanie týchto dvoch ostrovov a cena pozemkov by v jeho okolí stúpla – podľa niektorých miestnych iba ostrovy spojené s pevninou majú nárast populácie a vybudovanie stáleho spojenia by viedlo k novej zamestnanosti a nižším životným nákladom na ostrove.
Iní obyvatelia sa však obávajú, že by mohol nastať scenár obnoveného Viru, kde most z hľadiska turizmu veľa dobrého nepriniesol.
Starosta obce Kukljica, jedného z najrozvinutejších turistických miest na Ugljane, hovorí, že v jeho meste je viac ľudí za výstavbu mosta ako proti. Musela by sa však posilniť infraštruktúra, aby na ostrovoch zvládla podstatne viac turistov.
Čítajte viac Ďalší 'klenot' extrémnych mostov: K diamantu zavesenému nad roklinou sa dostenete bicyklom po lane Čítajte viac Otvorili najdlhší sklenený most na svete: Má 630 metrov a visí vo výške 150 metrov