Loď Costa Concordia s dĺžkou 290 metrov a kapacitou pre 3 780 pasažierov vyplávala v roku 2005. O chod celého výletného plavidla, ktoré brázdilo vody Stredozemného mora, sa staralo 1100 členov posádky.
Sedem rokov po spustení však prišla katastrofa, pri ktorej prišlo o život 33 ľudí.
Čo sa stalo?
Loď vyplávala na sedemdňovú plavbu 3. januára 2012 z Civitavecchia neďaleko Lazia na talianskom pobreží.
Len niekoľko hodín po štarte sa však výletná loď odchýlila zo svojho kurzu a priblížila sa k ostrovu Giglio.
Vtedy sa kapitán Francesco Schettino rozhodol dať miestnym obyvateľom námorný pozdrav, zatrúbenie klaksónu. Vtom však zbadal pri lodi nebezpečné skaly.
Schettino sa rýchlo pokúsil vyhnúť sa loďou zrážke, no údajne sa stretol s jazykovou bariérou pri komunikácii so zvyškom posádky. To malo za následok pohyb lode iným smerom ako bolo treba.
Napriek 13-sekundovému manévru, ktorým sa loď otočila, zadná časť vrazila do útesu, čo spôsobilo na ľavej strane plavidla obrovskú 53-metrovú trhlinu.
Costu Concordia začala zaplavovať voda, okamžite sa dostala do strojovne, v dôsledku čoho vypadla elektrina. Následne sa celý výletný parník začal potápať.
Kapitán Schettino o 15 minút neskôr, ešte pred príchodom prvého záchranného plavidla, loď opustil.

Výhovorka kapitána
Francesco Schettino sa, na rozdiel od 33 pasažierov, zachránil, aj keď kapitán má ostať na potápajúcej sa lodi ako posledný.
Čo povedal na svoju obranu? Tvrdí, že do záchranného člna spadol nešťastnou náhodou. "Nemal som ani záchrannú vestu, pretože som ju dal jednému z pasažierov. Snažil som sa, aby ľudia nastúpili do člnov usporiadaným spôsobom. Zrazu, keď sa loď nahla na 60–70°, zakopol som a skončil som v jednom z člnov, tak som sa ocitol v záchrannom člne,“ povedal na súde kapitán.
Napriek svojej „obhajobe“ sa však väzbe nevyhol. V roku 2016 bol usvedčený zo všetkých obvinení a odsúdený na viac ako 16 rokov väzenia.

