Cestujete autostopom? Nepostávajte pri cestách

Stopovanie dnes už nie je to, čo kedysi. Namiesto postávania popri cestách si stopári hľadajú vodičov a spolujazdcov vopred cez internet. Nie vždy sa im to však podarí. Spojenie dvoch najväčších slovenských portálov sprostredkúvajúcich spolujazdy, Jazdomatu a Stopára, má ľuďom hľadanie čoskoro uľahčiť.

23.07.2014 15:49
spolujazda Foto:
Ilustračné foto
debata

Nielen v zahraničí, ale už aj na Slovensku sa teší tento trend ekonomickejšieho a ekologickejšieho cestovania veľkej obľube. Oboznámenosť Slovákov s existenciou portálov sprostredkúvajúcich spolujazdy je však stále veľmi nízka. Cestujúci preto pri pokusoch nájsť vhodný odvoz do školy či práce alebo spolujazdcov, ktorí by zaplnili voľné miesta v aute, často zlyhávajú.

Ľudia stále hľadajú konvenčnými metódami

„Pre nedostatočný počet aktívnych užívateľov je pre mnoho ľudí napríklad portál Jazdomat nepoužiteľný. Doteraz som prostredníctvom neho žiadneho spolujazdca nenašiel,“ popísal svoju skúsenosť vodič Marek Selnekovič. Ľudia totiž o stránkach nevedia a spolujazdcov si stále hľadajú konvenčnými metódami, napríklad na sociálnych sieťach alebo prostredníctvom známych. So svojou ponukou jazdy neuspel na stránkach Jazdomatu ani Peter Fandl. „Projekt nie je v povedomí ľudí, preto je o jazdy minimálny záujem,“ vysvetlil Fandl.

Autori portálov JazdomatStopár, ktoré doteraz fungovali samostatne, preto prišli s nápadom spojiť svoje sily a reagovať tým na doteraz neefektívne využívanie potenciálnych spolujázd. „Hlavným cieľom je podporiť na Slovensku záujem o spolucestovanie autom a spojiť databázy užívateľov aj inzerátov tak, aby sme maximalizovali šancu na obsadenie miesta v aute,“ priblížila dôvody zlúčenia oboch projektov hovorkyňa Jazdomatu Martina Čmielová.

Vytvorenie jedného celoslovenského portálu, o ktorom budú ľudia vedieť a na ktorého stránkach nájdu všetko potrebné pre dohodnutie spolujázd, bolo žiadúce už dlhší čas. „Je predsa zbytočné, aby existovalo viacero podobných stránok a pritom ani jedna poriadne,“ myslí si Selnekovič.

Foto: Jazdomat.sk, Stopár.sk
spolujazda, infografika

Webový portál chcú technicky vylepšiť

Nedostatkom projektu bolo aj technické zabezpečenie služieb a nedokonalý systém zadávania inzerátov, ktorý robil problémy mnohým užívateľom. Nový portál sa preto dočká technického vylepšenia. „Systém automaticky vypisoval jazdy bez vedomia zadávateľa, bolo preto potrebné neustále priebežne kontrolovať inzeráty a prácne rušiť nevyžiadané jazdy. Prijal by som jednoduchšiu administratívu a väčšiu možnosť personalizácie a popisu trás,“ popísal svoje komplikácie Fandl. Podľa Selnekoviča zas nie je dotiahnuté overovanie konta užívateľa, ktoré záujemcom o využitie služby zaberie príliž veľa času.

 "Dohodli sme sa, že spojíme naše vedomosti a technické zabezpečenie tak, aby Stopár dokázal svojim užívateľom ponúknuť to najlepšie. Do konca augusta pobeží web ešte v starej verzii, potom však budú všetci užívatelia používať Stopára na platforme Jazdomatu,“ vys­vetlil Marcel Veselka, ktorý web Stopar.sk v roku 2005 založil. Na novú podobu vylepšeného Stopára, ktorý bude plne spustený od 1. semtembra, sa môžu užívatelia pozrieť už teraz na stránke www.beta.stopar.sk.

Viete, s kým si sadnete do auta

Portál Jazdomat doteraz užívateľom umožňoval tiež vyjadriť spätnú väzbu a ohodnotiť svojich spolucestujúcich. Z údajov hodnotenia vodičov aj ich pasažierov vyplýva 99-percentná spokojnosť všetkých, ktorí službu využili a reálne sa s niekým zviezli. „Dané jedno percento nespokojnosti podľa našich informácií plynie väčšinou z toho, že sa používatelia zle dohovoria na mieste stretnutia, nemôžu sa nájsť alebo sa rozhodnú spolujazdu na poslednú chvíľu zrušiť,“ vysvetlila Čmielová.

Napriek tomu, že klasické stopárstvo je verejne vnímané ako nebezpečné, autori projektu sa snažia zaručiť čo najlepšie overenie dôveryhodnosti. „Pred samotnou spolujazdou si užívatelia môžu vzájomne prezrieť profil, na ktorom je ich história, hodnotenia a komentáre od ostatných, ktoré poskytujú vysokú relevanciu, aby ste vedeli, ako s ním boli ostatní spokojní,“ popísala Čmielová. Jazdomat využíva aj službu mojeID, ktorá overuje osobné informácie a zaručuje, že uvedená osoba skutočne existuje. „V každom prípade máte dosť informácií o človeku predtým, než s ním nastúpite do auta. Tieto informácie pri stopovaní pri ceste nemáte, pretože neviete, kto vám zastaví,“ dodala k téme hovorkyňa.

Nie zadarmo, ale často za polovicu

Spolujazdy fungujú na jednoduchom princípe ponuky a dopytu. Vodič zadá ponuku jazdy, uvedie miesto a čas odchodu, nevyhnutné kontaktné údaje a čaká, či sa niekto prihlási. Záujemcovia o cestovanie si zas môžu vyhľadať ponúkané jazdy podľa požadovanej trasy. V porovnaní s autostopom, pri ktorom nie je isté, či cestujúci odvoz nájde, však takáto služba nie je zadarmo. Vodiči si za cestu účtujú vopred dohodnutú sumu, prepočítanú zvyčajne podľa nákladov na pohonné hmoty. Oproti cenám hromadnej dopravy takýmto spôsobom cestovania často ľudia ušetria aj polovicu z ceny lístka.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #spolujazda #autostop